După cum se știe, cursurile vor fi reluate cu prezența fizică a elevilor, motiv pentru care unitățile de învățământ trebuie pregătite pentru asigurarea distanțării și a celorlalte condiții legale ce vizează combaterea pandemiei de coronavirus.

Pentru a afla stadiul pregătirii noului an școlar, dar și alte noutăți legate de activitatea instituțiilor de învățământ beiușene, am solicitat interviuri directorilor acestora.

În cazul Colegiului Național „Samuil Vulcan”, Inspectoratul Școlar Județean a optat pentru continuitatea echipei manageriale a școlii până la finalizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. Referitor la pregătirea colegiului pentru noul an școlar, directoarea Mihaela Ilieș a menționat executarea lucrărilor de reparații și zugrăveli la unele săli de clasă și la două grupuri sanitare, precum și renovarea fațadelor dinspre una dintre curțile interioare.

La Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș”, directoarea Claudia Cighir a anunțat că ISJ Bihor l-a numit pe Ionuț Sabău director adjunct în locul Simonei Cap. Interlocutoarea noastră ne-a oferit detalii și despre lucrările efectuate în această vară: „Cea mai importantă lucrare a fost repararea acoperișului Corpului A, unde au fost înlocuite țigla, jgheaburile, burlanele. Din cauza pandemiei de SARS-CoV-2 și necesității distanțării între elevi, am realizat, în regie proprie, două sute de bănci cu câte un loc. Din bugetul propriu, pe tot parcursul vacanței, au fost realizate zugrăveli și reparații la sălile de clasă și alte spații din școală, au fost reparate sau schimbate unele table. În plus, am dotat un nou laborator pentru elevii de la specializarea Tehnician proiectant CAD; aceștia au nevoie de niște condiții și programe speciale”.

Și la Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș au avut loc modificări ale echipei manageriale, fosta directoare adjunctă Adina Cioloș înlocuindu-l pe Lucian Ropa la conducerea școlii. Aceasta a enumerat principalele lucrări realizate în vederea pregătirii corespunzătoare a noului an școlar: montarea de ferestre cu tâmplărie PVC la mai multe săli de clasă, holuri, unele birouri și la capela școlii; reparații la câteva săli de clasă și la un grup sanitar. Directoarea Adina Cioloș a precizat că toate aceste investiții și reparații au fost finanțate de la bugetul local și că, în plus, Primăria a inițiat un proiect pentru amenajarea unei baze sportive de tip 2, care va cuprinde un teren cu suprafață din tartan, împrejmuit și luminat, vestiare și grupuri sanitare proprii.

De la 1 septembrie, și Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu” are un nou director adjunct, pentru această funcție fiind desemnată profesoara Elisabeta-Monica Buhaș. Referitor la pregătirea noului an școlar, informații ne-a oferit directoarea Florina Cloanda, aceasta menționând reparațiile curente la sălile de clasă, toate realizate din fonduri proprii. Interlocutoarea noastră a mai amintit și câteva dintre prioritățile imediate la nivel investițional – repararea acoperișului cantinei școlii și reamenajarea curții, precizând că acestea vor beneficia de alocări de la bugetul local.

O problemă pe care ne-au semnalat-o directorii unităților de învățământ beiușene este cea a scăderii numărului de elevi, ceea ce a făcut mai dificilă sau chiar imposibilă realizarea integrală a planurilor de școlarizare propuse. În aceste condiții, la Colegiul Național „Samuil Vulcan” vor funcționa o clasă de a V-a și cinci de a IX-a liceu, la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” vor fi patru clase de a IX-a, câte două de liceu și profesională, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” va funcționa cu patru clase pregătitoare, trei de a V-a și două de a IX-a liceu, în timp ce Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu” a realizat două clase pregătitoare la secția română, una de învățământ tradițional și alta la „Step by Step”, o clasă pregătitoare la secția maghiară și trei de a V-a.

Cât privește posibilitatea de a relua cursurile cu prezența fizică a elevilor, cei patru directori intervievați au fost de aceeași părere: școlile pe care le conduc sunt pregătite pentru un astfel de scenariu, dar și pentru asigurarea învățământului online, dacă situația pandemiei de coronavirus va reclama luarea acestei măsuri.