Parafrazând o veche zicală „Uite școala  - nu e școala”, se referă la perioada nefastă prin care trece învățământul românesc în pandemie, din discuțiile avute cu cadre didactice, elevi și părinți, am primit un răspuns tranșant: randamentul școlar este foarte scăzut în acest sistem alternativ după care se desfășoară învățământul, în cele trei scenarii: verde, galben, roșu.

Trecerea de la o culoare la alta este determinată de gradul de infectare a populației într-o comunitate. Procentul stabilit raportat la mia de locuitori este o cifră subiectivă, care însă bulversează întregul sistem. S-a constatat că elevii din ciclul primar și clasele terminale, deși urmează cursurile fizic, respectând regulile anti-pandemie, sunt în același grad de siguranță ca și cei care învață online. Se pare absurd faptul că la un procent de 1,1% infectare să se treacă la sistemul online de învățare, respectând o statistică foarte subiectivă. Prof. ing. Vasile Valeria, directoarea Colegiului Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, ne-a mărturisit despre efortul depus de întregul colectiv didactic și administrativ pentru asigurarea măsurilor de protecție a elevilor în școală, utilizând toate mijloacele posibile (curățenie, dezinfecție, distanțare socială, purtarea măștilor etc.). O problemă cu care se confruntă este transportul elevilor. Deși s-au făcut adrese către cei doi transportatori, pentru asigurarea distanțării elevilor în timpul transportului, aceștia încarcă microbuzele la capacitate, refuzând să facă două transporturi cu efective normale, pentru a-și rentabiliza cursa. Un sprijin în reglementarea acestui fenomen trebuie să-l aducă Primăria și organele de poliție care să facă controale pe traseu. Pentru evitarea îmbolnăvirii elevilor, părinții au fost informați de măsurile pe care trebuie să le ia și să anunțe școala dacă observă la copiii lor simtome de îmbolnăvire. Directoarea ne-a informat apoi despre prioritățile momentului. Astfel, se urmărește evitarea abandonului școlar prin programe de pregătire și recuperare pentru elevii cu situația neîncheiată (28) și se desfășoară programe de pregătire pentru examene cu elevii din clasele terminale. Dincolo de problemele curente, atenția managerului este îndreptată pentru implementarea proiectelor începute și crearea de oportunități și parteneriate pentru alte proiecte. Astfel, în 31 august 2021 se încheie proiectul „RODE” de 100 mii euro, fonduri europene, derulat pe 4 ani, de care au beneficiat 240 elevi din clasele XI – XII. Au fost achiziționate 161 calculatoare. Un alt proiect finanțat de Holcim (350 mii euro) s-a referit la amenajarea unui teren sportiv multifuncțional. Proiectul „Reddit help” (pregătit pentru a salva), în valoare de 35 mii lei finanțat de Primărie se referă la amenajarea unei zone din curtea liceului, unde au fost amplasate mese, bănci, jocuri (șah, tenis, etc.) pentru activități în aer liber. Se lucrează la un proiect pe mediu, alcătuirea unei zone cu verdeață (15 mii euro). Un proiect finanțat tot de Holcim (30 mii euro) se referă la digitalizarea școlii prin dotarea tuturor claselor cu videoproiectoare și extinderea rețelei de internet. În perspectivă se intenționează înlocuirea mobilierului din clădirea veche. Aceste proiecte și altele pe care intenționează să le pună în valoare sunt o garanție a perfecționării și ridicarea gradului de educație la standarde europene.