Oradea are în prezent nu mai puțin de 11 poduri peste râul care împarte orașul în două, Crișul Repede. Cele mai multe dintre ele au fost renovate, reparate sau construite de la zero cu fonduri europene în mandatul actualului primar. Ultimul dintre acestea este Podul Centenarului inaugurat luni, 3 decembrie, în prezența comisarului European Corina Crețu.

 

Într-un oraș de mărimea Oradiei, în jur de 200 de mii de locuitori, un trafic auto fluent nu poate fi imaginat în lipsa podurilor. Tocmai de aceea, încă de la preluarea mandatului, actuala administrație locală a reparat, lărgit sau chiar construit de la zero poduri peste Crișul Repede.

 

Cu două luni înainte de termen

Îmbrăcat în drapelele Uniunii Europene, și mărginit de lumini futuristice în culorile steagului național, Podul Centenarului a fost inaugurat la trei zile de la Marea Unire, exact așa cum programase Primăria Municipiului Oradea la începutul anului. Un pod lung de 80 de metri și lat de 18 metri, cu o structură metalică de aproape 350 de tone, arcuit, fără niciun pilon de susținere în Crișul Repede, a fost finalizat la Oradea într-un singur an. Mașinile au la dispoziție două benzi a câte 3,5 metri fiecare, iar pietonii și bicicliștii două trotuare de câte 3 metri lățime.

„Pentru mine este o bucurie și o onoare să inaugurez proiecte care sunt în beneficiul cetățenilor și doresc să felicit autoritățile locale, pentru că ele sunt mai aproape de cetățeni și au această responsabilitate de a pune în practică ideile care vin în sprijinul îmbunătățirii vieții oamenilor. Așa cum se vede, Oradea a înflorit în ultimii ani datorită acestei strategii. Cred că acesta este un proiect emblematic pentru că este una dintre cele mai mari și mai importante investiții din perioada actuală de programare 2014-2020” a spus comisarul European Corina Crețu.

Primarul Ilie Bolojan a subliniat că 80% din valoarea investiţiei a fost finanţată din fonduri UE

„Se cuvine să mulțumesc constructorilor și proiectanților acestui pod, companiei Freyrom care a construit podul, să mulțumesc Agenției de Dezvoltare Nord-Vest, colegilor din Primăria Oradea și Autorității de Mangement a Programului Operațional Regional pentru tot concursul și pentru toată implicarea. Valoarea aproximativă este de 3,3 milioane euro, dintre care 2,6 milioane euro reprezintă finanțarea europeană, iar diferența de bani o reprezintă cofinanțarea noastră. Proiectul în sine face parte dintr-un pachet de cinci proiecte care se realizează în zona centrală a municipiului Oradea, valoarea totală a acestora fiind de 15 milioane de euro, din care contribuția noastră reprezintă aprox 12%. Acest pod, în afară de faptul că va asigura o mai bună legătură pietonală și a bicicliștilor între maluri, va permite și introducerea curselor în zona centrală, pentru că în zona străzilor Eminescu - Porțile de Fier nu aveam acces auto. Acest pod va permite liniilor de autobuz, care vor circula de anul viitor, să acopere inclusiv zona centrală. Profit de acest prilej să mulțumesc Comisiei Europene, reprezentată azi de d-na Corina Crețu, pentru finanțarea pe care a asigurat-o României și implicit orașului nostru. Astfel, se cuvine ca acest pod al Centenarului să aibă arborate toate drapelele țărilor din Uniunea Europeană, ca o formă de respect pentru contribuția cetățenilor europeni la fondurile de coeziune pe care noi le-am accesat”, a precizat Ilie Bolojan. 

Circulația rutieră pe pod s-a deschis luni, 3 decembrie 2018, la ora 12.00, primii 100 de șoferi care au traversat podul primind din partea Poliției Locale câte un steguleț de mașină.

Construcția a fost realizată, cu două luni înainte de termen, de asocierea de firme SC Freyrom SA (lider) - SC Procons Group SRL - SC Electro Excel Green Consulting SRL - SC Aquacons SRL.

Potrivit constructorului, Podul Centenarului este cea mai mare structură de acest gen din România, având o deschidere de 80 m, susținerile fiind doar pe mal.

În prezent în Oradea sunt funcționale nu mai puțin de 11 poduri peste Crișul Repede: Podul CFR Ioşia, Podurile Densuşianu 1 și 2, Podul Sovata, Podul Decebal, Podul Ferdinand, Podul Intelectualilor, Podul Dacia, Podul CFR Velența, Podul Silvaș și, din 3 decembrie 2018, Podul Centenarului.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului „Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio. Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.