Operatorii economici care încaseazã, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amãnuntul, precum şi a prestãrilor de servicii efectuate direct cãtre populaţie, sunt obligaţi sã utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

Potrivit prevederilor legale, operatorii economici mai sunt menţionaţi sunt obligaţi să elibereze clienţilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul şi/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora vor elibera şi factura. Excepţie de la aceste prevederi legale fac activităţilor prevăzute la art.2 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi să elibereze clienţilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul si/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora vor elibera şi factură. Conform reglementărilor legale în vigoare, nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din OUG nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, constituie contravenţie şi poate fi sancţionată cu amendă de la 8.000 de lei la 10.000 de lei precum şi cu: confiscarea sumelor nejustificate; suspendarea activităţii operatorului economic la unitatea de vânzare a bunului sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal şi prezentarea dovezii de plată a amenzii sau a jumătate din cuantumul acesteia, după caz, organului constatator. Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a întreprins toate demersurile pentru a facilita operatorilor economici obţinerea numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale şi a creat în acest sens, posibilitatea operatorilor economici de a depune, prin intermediul Spaţiului Privat Virtual, documentele aferente procesului de solicitare şi atribuire a acestui număr. Deci, prin intermediul Spaţiului Privat virtual, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale pot depune „Cerere de atribuire a numărului de ordine din Registrul de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţ/municipiul Bucureşti sau a numărului unic de identificare din aplicaţia informatică a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscala” - Formular C801 şi pot primi „Certificatul de atribuire a numărului unic de identificare a aparatelor de marcat electronice fiscale”. Formularul C801 este disponibil pe site-ul www.anaf.ro la rubrica Servicii Online-Declaraţii Electronice. Conform legii, operatorii economici care trebuie să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale au obligaţia de a transmite datele fiscale către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală. Informaţii suplimentare pot fi obtinute accesând site-ul ANAF, www.anaf.ro: sectiunea Asistenţă contribuabili, rubrica „Ghiduri curente” unde se regăseşte „Ghidul cu privire la înregistrarea informaţiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale, precum şi la emiterea certificatului de atribuire a numărului unic de identificare în etapa preoperaţionalizare Registru”; secţiunea Asistenţă contribuabili, rubrica „întrebări şi răspunsuri pe Facebook” unde sunt disponibile întrebările contribuabililor şi răspunsurile comunicate în cadrul sesiunilor de asistenţă organizare pe pagina de Facebook a agentiei; secţiunea „Servicii online – Aparate de marcat electronice fiscale (Case de marcat)”. De asemenea, informaţii detaliate sau clarificări pot fi obţinute apelând Serviciul central de asistenţă telefonică a contribuabililor - Call-center, la numărul de telefon 031.403.91.60 sau prin intermediul „Formularului de contact” existent pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală accesând următorul link: https://www.anaf.ro/asistpublic/.