Un nou Proiect de Hotărâre pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal a fost publicat la data de 12 octombrie pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Reamintim că obligaţia operatorilor economici de a utiliza case de marcat electronice fiscale este stabilită prin OUG nr.28/1999, cu modificările şi completările ulterioare, Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999, respectiv OUG nr.91/2014, care aduce şi unele noutăţi. Este vorba despre: reglementarea autorizării caselor de marcat cu jurnal electronic pe grupe de contribuabili, concomitent cu stabilirea  unor termene limită pentru avizarea, comercializarea şi utilizarea vechilor aparate deţinute de operatorii economici; introducerea în sarcina utilizatorilor, a obligaţiei de a asigura conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice  fiscale, în vederea transmiterii de date fiscale către sistemul informatic al ANAF; etapizarea procesului de înlocuire a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hârtie cu cele echipate cu jurnal electronic, astfel: autorizarea de către Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, începând cu data de 1 aprilie 2018: interzicerea comercializării aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal începând cu data de 1 august  2018; obligaţia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, respectiv  mijlocii începând cu data de 1 iunie  2018; obligaţia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici,  începând cu data de 1 august 2018. De precizat că termenele inițiale au fost prorogate succesiv prin dispozițiile OG  nr.17/2015, OUG  nr.57/2015, OUG  nr.98/2016, respectiv ale OG nr.20/2017.

Proiectul publicat în 12 octombrie defineşte noţiunea de comerţ ocazional prin aceasta înțelegându-se actele de comerţ cu caracter întâmplător, efectuate pe durată limitată de timp cu ocazia unor târguri, saloane, sărbători cu caracter laic, expoziţii cu vânzare, precum şi livrările de bunuri către proprii angajaţi pentru uzul propriu. De asemenea: aduce clarificări privind activităţile care se încadrează în excepţiile de la obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale; au fost descrise detaliat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic; au fost stabilite condițiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, pentru a putea fi supuse autorizării; au fost definite  aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni şi greutate reduse, uşor transportabile care pot fi utilizate în activitaţile de comerţ/servicii prestate în regim ambulant, în mijloacele de transport şi altele asemenea. Proiectul introduce, printre altele, şi prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie să asigure, prin comenzi de la tastatură, în regim de raportare, tipărirea de rapoarte şi memorarea pe un dispozitiv extern a fişierelor electronice cu numele seriei fiscale şi extensia „JE”, tipărirea de rapoarte cu iniţializările dispozitivului de memorare a jurnalului electronic, tipărirea de rapoarte cu modificările înregistrărilor antetului bonului fiscal etc; a fost introdusă posibilitatea de a evidenția în valută pe bonurile fiscale contravaloarea bunurilor livrate şi serviciilor prestate clienţilor de către operatorii economici care realizează activităţi în conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar. Proiectul prevede, de asemenea, că pentru a asigura aplicarea unitară a actului normativ, în cazul utilizatorilor care nu sunt plătitori de TVA se tipărește pe bonul fiscal, cu majuscule, după mențiunile privind taxa pe valoarea adăugată, textul “Total neplătitor TVA ” precum și valoarea TVA.