Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) informează contribuabilii că a fost aprobată inițiativa Ministerului Finanțelor Publice de a introduce nerespectarea termenului de dotare cu noile case de marcat sub incidența Legii prevenirii.

Potrivit noilor prevederi legale, această măsură a fost luată prin modificarea pct. 42 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 33/2018 privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr.270/2017, precum și a modelului planului de remediere. Măsura, care va fi în vigoare temporar, va asigura o abordare de tip preventiv, stimulativ și nu de sancționare a operatorului economic de la prima abatere. Reprezentanţii organelor de control vor analiza situația fiecărui contribuabil în parte, iar dacă acesta nu s-a dotat cu aparate de marcat cu jurnal electronic, vor aplica avertismentul și vor stabili un termen de dotare de maximum 90 de zile, în funcție de constatări. De asemenea, ANAF și MAI vor analiza, în timpul controlului, situația comerciantului, şi în funcţie de starea de fapt, vor proceda în consecință. Astfel, dacă operatorul economic: este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic - organul de control nu aplică sancțiuni; este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat - se va aplica  avertisment și se va stabili un termen de instalare foarte scurt; nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia – se va avertisment și se va stabili un termen scurt de dotare; nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate și a făcut comandă la distribuitorul autorizat – se va aplica avertisment și stabili un termen de dotare și fiscalizare scurt; nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic pentru activitatea sa – organul de control va aplica avertismentul și va stabili în planul de remediere un termen mai lung de dotare (spre exemplu - 90 de zile). Reamintim că în conformitate cu prevederile Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.

În consecinţă, ANAF atrage atenţia asupra necesității ca toate entitățile implicate în acest proces să intensifice demersurile pentru finalizarea avizării tehnice, a fiscalizării, instalării și punerii în exploatare a noilor aparate de marcat, această măsură legislativă fiind ultimul sprijin care poate fi acordat de MFP în perioada de implementare. Ministerul Finanțelor Publice va continua să monitorizeze permanent operațiunile pe care le presupune implementarea aparatelor de marcat cu jurnal electronic la nivel național.