Recent a fost lansată, din păcate, într-un cerc restrâns, cartea pr. lect. dr. Florin Toader Tomoioagă, preot paroh la biserica din Băile 1 Mai, intitulată „Unitatea pierdută a credinței”, care aduce în discuție o temă actuală deosebit de importantă, respectiv o nouă viziune asupra lumii și a modului în care oamenii rezonează cu ea.

Ca un „fir roșu”, de la un capăt la altul, autorul scoate la lumină problema mediului ecologic, respectiv a modului „barbar” în care oamenii se comportă cu acesta, aducând o nouă viziune asupra creației lui Dumnezeu - Creatorul, pentru a ne asigura un viitor durabil într-un mediu ecologic curat, sănătos, pornind de la constatarea că nici oamenii, în general, dar nici creștinii ortodocși nu avem avem motive de a ne mândri și de a fi mulțumiți de modul în care ne comportăm față de natură, respectiv față de creația lui Dumnezeu. De aceea autorul consideră că modul de a vedea lucrurile în legătură cu  mediul ecologic trebuie schimbat radical, un rol important în acest sens revenindu-i Bisericii ortodoxe, care trebuie să propovăduiască o gândire ecologic-creștină, spre a aduce laolaltă nivelul cultural și cel liturgic, pentru că natura, ca și omul, sunt creațiile lui Dumnezeu, ceea ce înseamnă că trebuie să tratăm natura ca pe o ofrandă de recunoștință față de Creator.

De asemenea, Biserica este aceea care trebuie să construiască o punte de legătură între creator și creație, căci și materia este creația lui Dumnezeu și cine să aibă grijă de creație dacă nu omul. Din păcate, omul, din cauza lăcomiei, a consumului excesiv, contribuie masiv la distrugerea echilibrului ecologic, la otrăvirea mediului înconjurător, la epuizarea resurselor naturale, ignorând faptul că lumea aceasta trebuie să aibă și un viitor, nu numai un trecut și un prezent.

Pentru credincioși protejarea naturii ar trebui să fie „Evanghelia Creației” peste care Dumnezeu și-a pus semnătura Sa, dar natura continuă să fie exploatată de către om fără milă, cu lăcomie, nerealizând că natura se poate întoarce împotriva omului, iar epuizarea resurselor naturale poate fi echivalentă cu o sinucidere atât morală, cât și fizică. De aceea se impune moderație, înfrânare și autocontrol în exploatarea și utilizarea resurselorr natural ale pământului, prin mărirea eficienței exploatării acestora prin refolosirea și reciclarea deșeurilor, prin folosirea la maximum a resurselor regenerabile etc., astfel ca resursele existente să ajungă și la generațiile viitoare, ceea ce presupune o nouă viziune asupra naturii, iar Dumnezeu să ne dea harul de a schimba lucrurile.

Un rol important le revine teologilor de pretutindeni, care trebuie să participe la dialogul dintre știință și religie, dintre gândirea creștină și ecologie, definită de către autor „ecoteologie”, iar omul, care este „coroana Creației” are responsabilitatea infinită față de întreaga creație, el fiind „administratorul și păzitorul Grădinii Edenului”.

Educația, în general, și educația religioasă, în special, trebuie, de asemenea, să-și aducă contribuția la soluționarea crizei ecologice” prin schimbarea concepției despre lume și viață, astfel ca oamenii să conștientizeze „sacralitatea” mediului înconjurător care trebuie păstrat într-un echilibru maxim posibil în relația cu nevoile materiale și cu cele spirituale. Știința încearcă să descrie cum a fost creat Universul, iar religia ne arată cine a creat Universul, ceea ce presupune o colaborare strânsă între știință și religie, concluzia fiind că teologia începe acolo unde se termină știința.

În final, Biserica are datoria să se implice și să explice că modelul de creștere economică bazat pe un consum exagerat, periclitează continuitatea vieții pe pământ, pentru aceasta fiind nevoie să se schimbe atitudinea nerestricționistă și iresponsabilă a omului față de natură, adică să aibă loc o adevărată revoluție comportamentală în atitudinea sa față de natură (creație). Consumismul nu este altceva decât un abuz asupra darurilor materiale ale lui Dumnezeu, ceea ce duce specia umană la pieire.

„Unitatea pierdută a Creației” - pr. lect. dr. Florin Toader Tomoioagă (predă Istoria religiilor la Facultatea de Teologie din cadrul Universității din Oradea), Editura „Doxologia”, Iași, 2022.