Cei patru ani care s-au scurs de la adoptarea hotărârii privind montarea agregatelor de aer condiţionat pe faţada clădirilor din zona centrală a oraşului a însemnat nu o reducere a acestor practici, ci, din contră, în acest interval de timp a avut loc o adevătară explozie de instalare a unor astfel de aparate. Chiar dacă Regulamentul de amplasare a reţelelor/instalaţiilor/aparatelor pe faţada imobilelor în municipiul Oradea prevede sancţiuni clare în cazul încălcării acestei dispoziţii a Consiliului Local Oradea, până în prezent, inspectorii Instituţiei Arhitectului Şef din cadrul Primăriei Oradea nu au aplicat nicio amendă orădenilor sau instituţiilor publice care nu au respectat actul normativ în vigoare. Obiectivul clar definit prin HCL 792 din iulie 2004 este "valorificarea imaginii arhitectural-urbanistice a municipiului", o primă măsură în acest sens fiind interzicerea amplasării instalaţiilor de climatizare pe faţada imobilelor atât din zona centrală a oraşului sau arterele principale, cât şi în cazul faţadelor imobilelor aflate la aliniament.  

Cei patru ani care s-au scurs de la adoptarea hotărârii privind montarea agregatelor de aer condiţionat pe faţada clădirilor din zona centrală a oraşului a însemnat nu o reducere a acestor practici, ci, din contră, în acest interval de timp a avut loc o adevătară explozie de instalare a unor astfel de aparate. Obiectivul clar definit prin HCL 792 din iulie 2004 este "valorificarea imaginii arhitectural-urbanistice a municipiului", o primă măsură în acest sens fiind interzicerea amplasării instalaţiilor de climatizare pe faţada imobilelor atât din zona centrală a oraşului sau arterele principale, cât şi în cazul faţadelor imobilelor aflate la aliniament. Însă moda aparatelor de aer condiţionat şi nevoia de confort a orădenilor şi a angajaţilor instituţiilor publice au primat în faţa dispoziţiilor legii, de la adoptarea acelui regulament numărul agregatelor de aer condiţionat înmulţindu-se pe faţadele celor mai importante clădiri monument din Oradea. Şi toată această mutilare a arhitecturii urbanistice s-a petrecut, ani la rândul, sub privirile indiferente ale inspectorilor din cadrul Instituţiei Arhitectului Şef, care, cu toate că aveau la îndemână instrumentele legale pentru a-i sancţiona pe cei care încalcă legea, nu au făcut niciun demers în acest sens. În cursul lunii februarie a.c., solicitam arhitectului şef Andrei Luncan să ne precizeze de ce serviciile abilitate din cadrul instituţiei pe care o coordonează nu au aplicat nicio sancţiune în conformitate cu HCLO 792/2004. Însă Luncan nu a fost în măsură să vină cu o explicaţie plauzibilă pentru nerespectarea măsurilor prevăzute în actele normative în vigoare. Ulterior, sesizat, şi Inspectoratul Judeţean în Construcţii Bihor formula o adresă funcţionarilor din cadrul Primăriei, prin care li se punea în vedere să demareze acţiunile necesare în vederea dezactivării instalaţiilor de climatizare de pe faţadele clădirilor monument istoric şi intrarea în legalitate, prin mutarea acestora în curţile interioare, în urma obţinerii autorizaţiei de construire. În cursul lunii martie, inspectorii Instituţiei Arhitectului Şef au transmis peste 400 de somaţii proprietarilor acestor aparate de aer condiţionat, cerându-le să intre în legalitate în termen de 30 de zile. Acest termen a expirat încă din cursul lunii aprilie, însă situaţia nu s-a modificat radical. În continuare agregatele de climatizare tronează pe faţada imobilelor centrale, iar după această primă încercare de a-i sensibiliza pe orădeni să respecte legea, angajaţii Primăriei au abandonat lupta. Nu s-a aplicat nicio amendă. Mai mult, inspectorii PMO s-au mulţumit doar cu analiza sutelor de contestaţii venite la somaţiile trimise. Cele mai reticente în a se conforma dispoziţiilor legale s-au dovedit a fi chiar instituţiile publice puse să aplice legea. Un caz concret este cel al Palatului de Justiţie, respectiv al imobilului care adăposteşte Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea. Dacă în cazul Palatului de Justiţie motivul invocat este că acesta va intra într-un program amplu de reabilitare, care va veni şi cu soluţii privind asigurarea climatizării, în cel de-al doilea caz, montarea aparatelor de aer condiţionat s-a realizat după finalizarea lucrărilor de reabilitare a imobilului de pe strada Aurel Lazăr. "Cele 15 aparate de aer condiţionat au fost montate în cursul lunii decembrie 2007 - ianuarie 2008, după finalizarea lucrărilor de reabilitare a faţadei. Această activitate a fost executată de firma SC Macro Instal Construct, iar valoarea contractului s-a ridicat la suma de 30.000 de lei", ne-a declarat procurorul Dorel Moţiu. Acesta a recunoscut că s-a sesizat în legătură cu această neregularitate din presă, dar că pe adresa instituţiei pe care o reprezintă nu a sosit nicio somaţie de la Primărie. Cu toate acestea, în urma articolelor din mass-media, s-a luat legătura cu reprezentanţii firmei care au montat aparatele şi li s-a cerut să le demonteze, fără ca acest aspect să presupună cheltuieli suplimentare. "Vom profita de faptul că au fost montate schelele pentru refacerea faţadei de la Direcţia Statistică şi vom cere firmei ca, în cel mai scurt timp, să vină să demonteze cele 13 aparate de la stradă şi alte două din curte", a mai precizat Moţiu. Acesta a confirmat şi faptul că, în urma unei discuţii avute cu reprezentanţii de la Bucureşti ai Ordinului Arhitectului, "există o regulă de bun simţ, ca în ţările europene, ca aceste aparate să nu fie montate pe faţada clădirilor". Situaţia nu este singulară, printre instituţiile care nu s-au conformat dispoziţiilor legii se numără Inspectoratul Judeţean Şcolar, Curtea de Conturi, Spitalul Militar, Banca Naţională a României.