Consilierii locali orădeni, exponenţi ai literei de lege, sunt primii care cedează ispitei de a încălca principiile şi normele de drept. În urma unui control efectuat la Consiliul Local Oradea de către funcţionarii Ministerului Administraţiei şi Internelor, una dintre ilegalităţile constatate a fost practica executivului de a supune spre aprobare în şedinţa ordinară a CLO proiecte de hotărâre care nu au fost dezbătute în comisii de către consilierii locali orădeni. Deşi membrilor consiliului li s-a adus la cunoştinţă, în mod imperativ, să nu mai accepte să fie părtaşii unei astfel de ilegalităţi, minunea nu a ţinut decât prea puţin. Proiecte de hotărâre, vârâte sub nas în ultimul moment La ultima şedinţă din acest an, executivul local s-a întrecut pe sine şi chiar şi la o jumătate de oră de la deschiderea şedinţei funcţionarii aparatului propriu al CLO încă mai împărţeau proiecte de hotărâre. Printre proiectele pe care consilierii le-au votat, ieri, la prima vedere, se numără şi două materiale prin care se solicita aprobarea PUD pentru cele două cartiere ale lui Kiss, unul situat pe Calea Aradului nr. 4, şi unul, pe Armatei Române nr. 1, locaţiile viitoarelor cartiere ale lui Kiss. Cum, azi, preşedintele Consiliului Judeţean, Alexandru Kiss, şi-a convocat şi el propriile slugi la o ultimă şedinţă, în care le va cere să aprobe vânzarea terenurilor respective, condiţionată de utilizarea lor doar pentru construcţia de blocuri de locuinţe, aprobarea de către colegii de la municipiu a celor două PUD era imperios necesară. Aşa că, pentru a nu lăsa prea mult loc de interpretări, Kiss a obţinut de la primarul Filip acordul ca materialele să le fie vârâte consilierilor locali abia pe ultima sută de metri. În aceste condiţii, în mod strategic, funcţionarii aparatului propriu al CLO mai distribuiau şi la ora 12.36 proiecte de hotărâre, în condiţiile în care şedinţa începuse la ora 12.00. Cu toate argumentele consilierului PRM, Mihai Drecin, de a nu accepta pe ordinea de zi nici unul dintre cele 15 materiale sosite în ultimul moment, partizanatul UDMR-PD a funcţionat impecabil. "Începem anul cu dreptul. Să terminăm cu practica de strecurare a materialelor în ultimul moment. Nici măcar nu le-am văzut, dar să mai şi apucăm să ne documentăm", a declarat Mihai Drecin. O observaţie mai mult decât pertinentă, care, dacă ar fi fost luată în seamă de către consilierii orădeni, ar fi sesizat că unul dintre PUD-uri, cel pentru Calea Aradului, a fost realizat în baza unei cereri semnate de Kiss în 20 august 2005. Iuţeala de mână şi nebăgarea de seamă Dacă consilierii locali, desemnaţi să ne reprezinte interesele cu abilitate, s-ar fi obosit să studieze cu atenţie materialul supus aprobării, ar fi sesizat aberaţiile trecute în această scrisoare de intenţie. Printre informaţiile în baza căruia s-a aprobat proiectul se numără şi faptul că preţul unei locuinţe de 60 mp va fi cuprins între 18.000 şi 27.000 de euro, beneficiarii nu vor plăti avans pentru achiziţia imobilului, iar dobânda aferentă creditului nu va fi mai mare de 5%. Toate aceste mici amănunte care, nici pe departe nu mai corespund realităţii, din moment ce, la această oră, CJ Bihor a reziliat contractul cu firma maghiară SC Bretton Epitoipari es Beruhaza Rt, care oferea condiţiile amintite. Ele au scăpat vigilenţei consilierilor, care, presaţi de timp, au votat orbeşte cele două PUD-uri. Acestea prevăd amenajarea a 2.000, respectiv 2.500 de apartamente, situate în blocuri în regim de înălţime P+6 până la maximum P+11. Suprafaţa terenului de pe Calea Aradului are 8 hectare, iar apartamentele vor avea de la una până la patru camere. După afirmaţiile arhitectului-şef al oraşului, Andrei Luncan, aceste apartamente s-ar adresa tinerilor care necesită un anumit grad de protecţie, în timp ce cele de pe Armatei Române sunt mai pretenţioase, nu pentru omul de rând. Aici, terenul destinat construcţiei de locuinţe este de 14 hectare, un apartament având în medie 58 mp. În ceea ce priveşte costurile, unul dintre factorii care au dus la ruinarea asocierii cu firma maghiară, acestea nu au fost puse în discuţie nici de executivul local, nici de către consilieri, ca şi cum nu ar fi esenţiale pentru reuşita proiectului. Trecând peste asta, un alt aspect neglijat a fost nerealizarea, în primă fază, a Planului de Urbanism Zonal, care îl precede pe cel de detaliu. Însă graba executivului orădean de a-i satisface preşedintelui CJ Bihor toate pretenţiile i-a determinat să încalce orice principiu, inclusiv să renunţe la prudenţa care se impune, când vine vorba de respectarea unor promisiuni faţă de comunitatea pe care o reprezintă. Astăzi, ar fi indicat ca măcar consilierii judeţeni să manifeste o oarecare responsabilitate, în momentul când vor avea de aprobat vânzarea către 4.500 de bihoreni a unui nou vis.