Pornind de la dorința de a face ca oferta educațională a liceelor agricole să fie mai relevantă pentru economia locală, Fundația Civitas a pus bazele programului „Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici și mijlocii”, program în care a fost inclus și Liceul Tehnologic nr.1  - Salonta.

Proiectul a propus o soluție la unele probleme existente în sistemul de învățământ agricol din România: insuficiența activităților practice, lipsa unor exemple clare, reale de antreprenoriat agricol. Rezolvarea acestor provocări ar dezvolta abilitățile elevilor și i-ar motiva să urmeze o carieră în domeniu. În prima fază, organizatorii au făcut un tur al liceelor agricole selectate în program, unde au discutat cu directorii și profesorii școlilor despre nevoile reale ale elevilor și ale corpului didactic, despre interesele elevilor și utilitatea organizării unor vizite de studiu.

Scopul principal al organizării acestor vizite, la care au participat câte 15 elevi și doi profesori însoțitori din fiecare liceu, a fost studierea lanțului scurt în agricultură și a modelelor de afaceri agricole mici și mijlocii. Au fost organizate opt astfel de deplasări, fiecare cu câte o durată de 4 zile, pe două domenii de interes – zootehnie și horticultură.

La sfârșitul anului 2016, a fost lansat un apel de finanțări dedicate exclusiv liceelor agricole din proiect, cărora le-a fost oferit un grant pentru replicarea modelului de vizită de studiu. Aceste vizite s-au desfășurat în zona de activitate a fiecărui liceu.

„Ne-am dorit ca acest model de vizită de studiu să poată fi replicat, să putem ajuta elevii și profesorii implicați în program, astfel că în viitor ei să fie capabili să organizeze astfel de evenimente cu resurse proprii. Prin proiect am realizat o metodologie pentru desfășurarea vizitei de studiu și un manual despre vizitele făcute și programul (inclusiv un mini-ghid pentru furnizarea de informații către alți studenți). Intervalul 2015 – 2017 a însemnat o primă fază a demersului nostru, proiectul continuând cu faza doi în perioada 2018 – 2021, etapă în care au fost implicate în program șase noi licee”, susțin organizatorii.

În faza a doua a proiectului, intervențiile din etapa anterioară au fost testate și adaptate pentru liceele agricole din Miroslava, Huși, Brănești, Slatina, Salonta, Turda, Ciumbrud și Prejmer. Această nouă fază a programului pune accentul pe creșterea capacității liceelor de a continua inițiativa în mod independent și de a identifica resurse suplimentare pentru a-și finanța propriile activități.

Adevăruri incomode

Fundația World Vision a realizat în această primăvară un studiu menit să arate cât de mare este interesul părinților și viitorilor liceeni pentru aceste școli, dar și care este percepția publicului larg despre liceele tehnologice și agricole.

Deși este mare nevoie de specialiști în agicultură, românii nu vor să lucreze în acest domeniu. Peste 70% dintre români nu ar lucra în agricultură. În același timp, jumătate dintre cei chestionați consideră că rolul agriculturii în țara noastră este unul esențial sau important, conform aceluiași sondaj. După părerea a peste o treime dintre cei intervievați, lucrătorii în agricultură nu au nevoie de prea multă carte, fiind suficente 4 clase, gimnaziul sau cel mult o școală profesională. Peste trei sferturi dintre cei care lucrează sau ar lucra în agricultură (76,85%) și-ar dori să-și desfășoare activitatea, meseria aleasă în calitate de antreprenor.

O treime dintre respondenți sunt de părere că nivelul de pregătire educațională necesar pentru a lucra în domeniul agricol este liceul agricol (36,8%); 1 din 10 crede că o școală profesională în domeniu este suficientă. În același timp, 16,99% consideră că școala gimnazială este de ajuns pentru a putea activa în acest domeniu. 11,18% dintre respondenți sunt de părere că nivelul de educație poate fi unul și mai redus - fiind suficiente doar 4 clase. 36,16% dintre români consideră că nivelul de educație oferit elevilor în liceele agricole din țara noastră este unul slab și, într-un procentaj mai mic, de 34,3%, consideră că educația oferită în aceste licee este una bună. La extreme, 14,1% consideră nivelul de educație unul foarte slab și doar 5,69% îl consideră foarte bun. Astfel, 1 din 2 români nu și-ar da copilul la liceul agricol - doar 20,2% și-ar îndemna copiii să aleagă această specializare la liceu.

Fundația World Vision România este parte a programului „Mândru să fiu fermier”, implementat împreună cu Junior Achievement Romania (JAR), Civitas pentru Societatea Civil - Filiala Cluj, Centrul pentru Educație Economică și Dezvoltare din Romania (CEED) și Centrul Român de Politici Europene (CRPE), în parteneriat cu Romanian-American Foundation.