Cu ocazia ultimei ședințe extraordinare, desfășurate pe 15 iunie, online, consilierii locali beiușeni au aprobat în unanimitate proiectul de hotărâre privind acordarea unor facilități la plata impozitului anual pe clădiri sau a taxei lunare pe clădiri și aprobarea procedurii de acordare a acestor facilități pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, pentru contribuabilii de pe raza unității administrativ-teritoriale Beiuș.

 

Deși decizia a fost luată cu unanimitate de voturi, au existat nemulțumiri vizavi de lipsa unor informații care să ofere o imagine clară asupra impactului pe care stabilirea acestor facilități îl va avea asupra bugetului local. Astfel, consilierul local Călin Maior a criticat modul în care Ciprian-Nicolae Duluș, șeful Serviciului Venituri din cadrul Primăriei municipiului Beiuș, a întocmit raportul de specialitate:

„Mie mi se pare că acest raport este un raport incomplet, în ce sens: se spune de o reducere a impozitului anual pe clădiri cu o cotă de până la 50 la sută. Nu avem un raport din care să reiasă care este masa de impozitare, cu cât se diminuează veniturile! Dacă stabilim 50 la sută, câți agenți economici avem în situația de față și care este impactul economic asupra bugetului? Oradea, de exemplu, a aplicat o reducere de 20 la sută. Ar fi trebuit să avem și noi făcută o simulare din care să știm: cu 50 la sută, atâta este impactul, cu 40 la sută, atâta este impactul asupra bugetului, cu 30 la sută sau cu 25 la sută. Așa mi s-ar părea mie corect! Și cred că nu este ceva urgent și asta s-ar fi putut discuta și la ședința ordinară. Eu aș propune ca acest punct să-l amânăm până la ședința ordinară, în care să ne fie făcute acele simulări.”

Ciprian-Nicolae Duluș a replicat, subliniind că nu avea de unde să anticipeze câți agenți economici vor accesa aceste facilități și câți se vor încadra în prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 69/2020, care reglementează în domeniu:

„Această ordonanță este din mai. Până în data de 14 august, Consiliul Local are posibilitatea să adopte sau nu această hotărâre de consiliu. Prin urmare, este o urgență! Până pe data de 15 septembrie, se pot depune cereri. Să facem noi o statistică vizavi de impactul economic este ceva foarte greu, pentru că noi nu avem de unde să știm câți contribuabili, pe cele două luni, cât a durat starea de urgență, vor depune cereri și câți au sau nu documente justificative. Deci, nu am cum să iau o marjă, în sensul în care să iau toate clădirile nerezidențiale din Beiuș, ca să știu toate contractele care s-au încheiat de către deținătorii de clădiri nerezidențiale și pe care le-au dat în chirie sau în folosință cu titlu gratuit, ca să ne dăm seama, efectiv, ce impact economic au.”

În cele din urmă, consilierul local Dan Ispas a solicitat aprobarea pragului superior permis de ordonanța menționată pentru aceste reduceri, și anume cel de 50 la sută, propunere care a fost acceptată de toți colegii prezenți la ședință:

„Este pertinentă solicitarea domnului consilier Maior, dar aici cred că ne putem ajuta de informațiile pe care noi, de-a lungul timpului, le-am primit, și anume este legislația în vigoare, pe care domnul Duluș tocmai ne-a sintetizat-o și, bineînțeles, că se va aplica acea legislație, noi trebuind să stabilim azi, practic, doar pragul reducerilor de până la 50 la sută la care ne oprim și propunerea ar fi să mergem pe 50 la sută! Dacă tot ajutăm, hai să ajutăm mediul de afaceri, în acest moment!”

Prin urmare, hotărârea Consiliului Local Beiuș stabilește, „pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de 50%, pentru clădirile nerezidențiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosință printr-un contract de închiriere, comodat sau printr-un alt tip de contract, pentru desfășurarea unor activități economice, către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să-și întrerupă total activitatea economică sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin care se certifică întreruperea parțială a activității economice” și „scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgență ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligați, potrivit legii, să-și întrerupă total activitatea economică”.