În prima jumătate a anului 2008, activitatea instituţiei Avocatul Poporului - Biroul Teritorial Oradea a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de reclamaţii ale cetăţenilor nemulţumiţi de modul în care autorităţile locale înţeleg să dea curs solicitării lor. Conform unei statistici întocmite de experţii acestui birou în primele luni ale acestui an s-au prezentat în audienţă 450 cetăţeni, cu 100 mai mulţi faţă de aceeaşi perioadă a anului 2007.

În urma analizei fiecărui caz în parte, au fost înregistrate 90 de petiţii. Cele mai multe petiţii privesc încălcarea dreptului persoanei vătămate de o autoritate publică - 25 de cazuri, încălcarea dreptului de petiţionare - 20 de cazuri, dreptul la pensie - 19, dreptul de proprietate privată - 16 etc. "Ne confruntăm cu numeroase reclamaţii privind reconstituirea dreptului de proprietate privată. O petentă ne-a sesizat, arătând că a obţinut o sentinţă civilă care obligă comisia locală pentru aplicarea legilor fondului funciar să propună spre validare reconstituirea dreptului de proprietate asupra unui teren. Cu toate că această sentinţă a fost pronunţată în luna iunie 2007, până la data depunerii petiţiei (luna mai 2008) autoritatea reclamată (comisia locală) nu şi-a respectat obligaţiile. În urma demersurilor efectuate la comisia locală în cauză, aceasta ne informează că petiţionarul a primit titlul de proprietate, astfel cum s-a stabilit prin hotărârea judecătorească, cazul fiind soluţionat", ne-a precizat expert Alina Avram Olah. Tot în această perioadă, instituţia Avocatul Poporului - Biroul Teritorial Oradea s-a sesizat din oficiu pentru un caz publicat în presă: plata cheltuielilor de transport pentru cadrele didactice care fac naveta în comuna Balc. În urma intervenţiei instituţiei Avocatul Poporului, plata cheltuielilor de transport a fost efectuată, cazul fiind soluţionat favorabil.
Potrivit legislaţiei în vigoare instituţia Avocatul Poporului are competenţe în domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor în raporturile acestora cu autorităţile publice. Nu fac obiectul instrumentării Avocatului Poporului plângerile îndreptate împotriva actelor emise de o instanţă de judecată, emise de preşedintele României sau Parlament. Cererea adresată Instituţiei Avocatul Poporului trebuie să cuprindă: numele şi domiciliul cetăţeanului; drepturile sau libertăţile pe care persoana le consideră încălcate şi descrierea faptei; data la care persoana a luat cunoştinţă despre încălcarea drepturilor sale; numele funcţionarului, instituţiei sau autorităţii publice la care se referă plângerea; dovada că petiţionarul s-a adresat autorităţii competente şi nu a primit răspuns sau i s-a refuzat soluţionarea cererii (copia de pe numărul de înregistrare a petiţiei, copia confirmării de primire prin poştă sau copia recipisei poştale); menţionarea dacă plângerea face obiectul unui proces aflat pe rolul instanţelor judecătoreşti. Persoanele vătămate în unul din drepturile lor conferite de lege pot formula petiţii personal, prin poştă sau prin e-mail. Adresa instituţiei este strada Mihai Eminescu nr. 2, Oradea, iar adresa de e-mail este bto@avporadea.ro. Programul de lucru este de luni până joi, între orele 9.00-16.00, iar vineri de la 9.00 la 12.00. Informaţii suplimentare pot fi obţinute şi la numărul de telefon 0259/440535.