Consiliul Local Oradea este convocat azi în şedinţă extraordinară pentru a-şi da acordul pentru câteva proiecte care urmează să fie depuse spre finanţare din fonduri europene, pe axa de mobilitate urbană. Printre acestea se numără proiectul privind construirea unei parcări tip Park and Ride în jurul catedralei ortodoxe din Piața Emanuil Gojdu, precum şi două proiecte privind construirea de pasaje subterane în zona Centrului Civic pentru fluidizarea circulaţiei.  

 

Parcare subterană în jurul catedralei

Municipalitatea orădeană a anunţat în luna iulie că intenţionează să construiască o parcare subterană de tip Park & Ride în jurul catedralei ortodoxe din Centrul Civic, destinată, în special, navetiştilor şi turiştilor. Parcarea ar urma să fie gestionată în colaborare cu OTL, astfel încât cei care parchează aici vor putea circula gratuit pe mijloacele de transport în comun. Între timp, proiectul a fost finalizat, urmând ca în şedinţa de azi a CLO să fie supuşi aprobării indicatorii tehnico-economici. Proiectul a fost prezentat ieri, într-o conferinţă de presă, de arhitectul Pafka Ernest. Capacitatea propusă a parcajului este de 264 locuri de parcare pentru automobile, din care şase locuri pentru autovehicule speciale care deservesc persoane cu handicap, şase locuri pentru mașini electrice și nouă locuri pentru motociclete, având o capacitate  totală de 273 autovehicule. Aria construită a parcajului amplasat la demisol este de 7.317,55 mp, din care 6.532,15 mp suprafața acoperită și 785,40 mp suprafața descoperită, la care se adaugă aria construită la parter: casa scărilor cu ascensor de persoane în suprafață de  84,45 mp. Aria desfăşurată a parcajului este de 7.402,00 mp. Clădirea parcajului va avea două accese cu câte două benzi de intrare - ieșire, ambele dinspre șanțul Cetății Oradea. Clădirea va cuprinde cinci accese pietonale parter-demisol, fiecare având și câte un ascensor de persoane, grupuri sanitare, spații tehnice. Valoarea totală a investiției este de 30.169.974,24 lei, iar durata prevăzută pentru realizarea lucrării este de 18 luni. În principiu, după ce va fi primit acordul consilierilor, Primăria Oradea va depune cererea de finanţare până la începutul lunii octombrie, iar dacă finanţarea va fi aprobată, lucrările ar putea începe în primăvara anului viitor.

 

Trafic reconfigurat în Centrul Civic

Tot pe ordinea de zi a şedinţei extraordinare de azi a CLO se află două proiecte care vizează reorganizarea traficului în zona Centrului Civic prin construirea a cinci pasaje subterane şi a unui spațiu pietonal între Parcul 1 Decembrie și Cetate. Proiectul, intitulat „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu din Oradea”, ar urma să se deruleze în două etape. Prima etapă prevede realizarea unui pachet de pasaje situate între malul stâng al Crișului Repede, la intrarea pe Podul Dacia, și până în dreptul străzii Griviței, în zona sediului Finanțelor, care să asigure o circulaţie fluentă a tramvaielor. Valoarea totală a lucrărilor este estimată la aproximativ 20,5 milioane euro, inclusiv TVA (95.072.926 lei, inclusiv TVA). Proiectarea acestor lucrări va trebui făcută în termen de cinci luni, în timp ce lucrările propriu-zise se vor derula pe o perioadă de doi ani. Pe parcursul realizării lucrărilor, circulaţia va fi restricţionată în zona centrală pe anumite perioade de timp, urmând ca traficul să fie redirecţionat spre centură sau pe alte străzi. Detaliile legate de poziţionarea pasajelor şi modificarea traficului în Centrul Civic au fost prezentate de inginerul Alexandru Achim. Potrivit acestuia, pasajul principal, pe Bulevardul Dimitrie Catemir în Piața Independenței, va asigura subtraversarea bulevardului pe toate cele șase benzi, lungimea zonei acoperite fiind de 79 m. Pe partea dreapta a rampei Sud - Nord se va desprinde o bretea care va asigura relația la dreapta pe Calea Clujului. Al doilea pasaj, proiectat  pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Sud - Nord, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură traversarea bulevardului înspre centru pe sub culoarul creat de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 22,50 m. Pasajul numărul trei, care urmează a fi realizat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Nord - Sud, în zona parcului Emanuil Gojdu, asigură trecerea bulevardului din direcția Nord în direcția Sud, subtraversând linia de tramvai și axa creată de str. Independenței și Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 47 m.

Al patrulea pasaj, proiectat pe Calea Mareșal Alexandru Averescu, va trece pe sub toate benzile bulevardului și liniile de tramvai. Lungimea zonei acoperite va fi de 46 m.

Pasajul numărul cinci, proiectat pe strada Piața 1 Decembrie va subtraversa linia de tramvai asigurând accesul din Bulevardul Cantemir către Strada Piața 1 Decembrie, care va avea un dublu sens. Lungimea zonei acoperite va fi de 17,40 m, asigurând exclusiv continuitatea liniei duble de tramvai.

În etapa a doua a proiectului, sunt prevăzute lucrări în zona intersecţiei dintre Bulevardul Nufărul și strada Sucevei. Față de varianta inițială a proiectului, în loc de o singură girație vor fi realizate două, care vor fi traversate în subteran de un pasaj, care ar urma să asigure benzi dedicate autobuzelor care circulă pe relația Nufărul-Centrul Civic, iar în partea de nivel al solului o bandă dedicată liniei de tramvai. Valoarea acestei lucrări este de 33.606.510 lei (7,2 milioane euro, inclusiv TVA) cu durata de proiectare de trei luni, iar durata execuției de 14 luni. Proiectul va fi depus spre finanțare pe fonduri europene.