Conform bilanţului pentru anul 2019, AJOFM Bihor este pe primul loc în ţară în ce priveşte măsurile implementate pentru stimularea pieţei muncii.

Aşa cum a subliniat Bekesi Csaba, managerul instituţiei, instituția a devenit dintr-o agenţie de şomaj una care facilitează accesul pe piaţa muncii.

În anul 2019, 5.626 de persoane au fost angajate prin intermediul AJOFM Bihor. Dintre acestea, 1.378 de persoane au fost persoane cu vârste mai mari de 45 de ani, sau şomeri unici susţinători ai unor familii monoparentale, pentru angajarea cărora companiile primesc subvenţie. De subvenţii acordate prin intemerdiul instituţiei au beneficiat şi angajatorii care au acceptat tineri cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani, peste 648 de bihoreni fiind angajaţi astfel, anul trecut. AJOFM Bihor a mai acordat subvenţii pentru angajarea absolvenţilor, 210 la număr, pentru angajarea persoanelor cu handicap, 19 la număr şi pentru persoane care provin din centre de plasament, 3 la număr. Subvenţiile acordate sunt în valoare de 2.250 de lei pe lună, bani oferiţi angajatorilor timp de un an, cu condiţia ca aceştia să menţină în posturi persoanele angajate prin intemerdiul programelor amintite, minim un an şi jumătate. Conform statisticii publicate pe site-ul Ministerului Muncii, în privinţa acestei măsuri active menite să stimuleze inserţia pe piaţa muncii, AJOFM Bihor este pe primul loc în ţară.

Tot în anul 2019, instituţia a stimulat şi persoanele fizice să opteze pentru un loc de muncă. Astfel, 21 de bihoreni care au acceptat locuri de muncă la o distanţă mai mare de 15 kilometri  faţă de domiciliu au primit prime de încadrare, 29 de şomeri care au acceptat relocarea în vederea angajării au primit prime de relocare (pentru închirierea unei locuinţe, în cuantum de maxim 900 de lei pe lună), s-au oferit 97 de prime de inserţie pentru absolvenţi, în valoare de 1.500 de lei şi 328 de prime pentru şomerii neindemnizaţi care se angajează, o astfel de primă fiind în valoare de 500 de lei.

În ceea ce priveşte „trendul” relocărilor, Bekesi Csaba a explicat că spre judeţul Bihor „migrează” şomeri din judeţele Satu Mare, Bistriţa Năsăud, sau Sălaj, în timp ce bihorenii aleg să plece în Cluj, Timişoara şi Bucureşti.

 

Rata şomajului, în scădere

Măsurile implementate de AJOFM Bihor se regăsesc şi în statistica şomajului pe anul trecut, rata şomajului la nivelul judeţului Bihor fiind de 1,39% în 2019, faţă de 1,53% în 2018. Aşa cum a explicat Bekesi Csaba, majoritatea persoanelor care se regăsesc în această statistică „sunt greu spre imposibil de angajat”. Şi asta pentru că, conform reglementărilor din domniile PSI şi Protecţia Muncii, condiţia minimală pentru angajarea prevede cunoştinţe elementare de citit şi scris. Concret, din peste 857 de şomeri bihoreni nu au studii deloc, sau au şcoala generală incompletă.

„Personal, consider că ar trebui introdusă o conduţionare. Aceşti oameni să beneficieze de venitul minim garantat, doar dacă participă la programul de şcolarizare A doua şansă. Cred că numai prin intermediul educaţiei poate fi rezolvată această problemă”, a spus directorul AJOFM Bihor.

Şi pentru că această condiţie încă nu există, AJOFM Bihor a introdus în cursurile de formare profesională şi pe cel de Competenţe comune-comunicare în limba română, curs absolvit anul trecut de 18 persoane. Alte cursuri de fomare profesională susţinute anul trecut au fost: operator calculator electronic şi reţele, ospătar, vânzător în unităţi de alimentaţie publică, stivuitorist, agent vânzări, agent securitate, bucătar, cofetar-patiser, confecţioner-asamblor articole textile, lucrător în comerţ, inspector-referent resurse umane, frizer,fotograf, formator, expert achiziţii publice, maseur, competenţe comune-comunicare Limba Germană. În total, 426 de persoane au participat la aceste cursuri. Dintre participanţii care au început cursurile în 2018 şi le-au absolvit în 2019 s-au angajat 181 de persoane, iar dintre cele care au început cursul în 2019 şi l-au absolvit tot în 2019, s-au angajat 149 de persoane.

În total, 5626 de bihoreni s-au angajat în anul 2019 graţie măsurilor active ale AJOFM Bihor.

 

Vor digitalizare

Printre planurile agenţiei pentru anul 2020 prezentate în cadrul conferinţei de presă, se află şi un proiect pe fonduri europene, depus de AJOFM Bihor şi AJOFM Satu-Mare, prin care se doreşte digitalizarea, adică implementarea unui sistem care să preia documente în format electronic. Măsura îi vizează în special pe angajatorii care beneficiază de subvenţii şi care trebuie să depună lunar, personal, documente în acest sens. Un astfel de exemplu de bune practici există deja în judeţul Harghita.

Un alt proiect, inspirat după un model german al Cafenelei Tinerilor, îşi propune crearea unui spaţiu informal în care tinerii şi angajatorii, alături de specialişti ai AJOFM Bihor, pot interacţiona. În acest sens, agenţia bihoreană alături de agenţiile din Iaşi, Vaslui şi Maramureş, au depus un proiect spre evaluare.