Comunitatea „La blouse roumaine” a celebrat, anul acesta, cea de-a șaptea ediție a Zilei Universale a Iei, iar alături de platforma hauteculturefashion.com promovează turismul cultural și fashion.

 

Primul turneu al comunității „La blouse roumaine”

Andreea Tănăsescu, fondatoarea comunităţii „La Blouse Roumaine”, a ținut, ieri, o conferință de presă, la Oradea, cu prilejul celebrării celei de-a șaptea ediții a Zilei Universale a Iei. La întâlnirea cu jurnaliștii au mai participat: Donna Bramhall (Regatul Unit al Marii Britanii), profesor de modă și Fondator Haute Culture Textile Tours, Petru Mlendea-Căluș, primarul municipiului Beiuș și Mircea Jacan, directorul Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Bihor.

„Ne aflăm la Oradea, pentru că, de trei săptămâni, am pornit primul turneu al comunității „La blouse roumaine” în țară. Împreună cu Donna Bramhall, încercăm să deschidem România ca destinație pentru turismul textil cultural internațional, pentru că iată, astăzi, se împlinesc șapte ani de la prima ediție a Zilei Universale a Iei, o mișcare absolut unică în lume, care a reunit români din peste 50 de țări, din peste 150 de localități. Timp de șapte ani, comunitatea noastră a devenit, realmente, un ambasador cultural al României”, a spus, în deschiderea conferinței, Andreea Tănăsescu, fondatoarea „La blouse roumaine”, inițiatoarea Zilei Universale a Iei și a campaniei #GiveCredit. Compania #GiveCredit a avut ecouri extraordinare peste hotare, poziționând România în fruntea mișcării internaționale de recunoaștere a originii designului inspirat din culturile tradiționale, iar, de curând, cea mai mare campanie de activism în modă din lumea Fashion Revolution a promovat și recunoscut această campanie ca o nouă formă de schimbare a industriei modei.

„După șapte ani de muncă susținută, dar nesusținută financiar de absolut nimeni, reușim să mergem mai departe, reușim să creăm un sistem care să ne ajute să alegem: ori vom fi generația care pierde ceea ce strămoșii noștri au transmis până astăzi, ori suntem generația care salvează și transmite mai departe acest patrimoniu. Acesta este mesajul nostru. Ne dorim ca, în perioada imediat următoare, să începem demersurile pentru crearea și dezvoltarea unei legi speciale, a unor instituții speciale care să administreze această complexitate a patrimoniului imaterial, în relație cu industriile creative, pentru că ele nu mai pot fi separate. Patrimoniul imaterial nu este, în acest moment, doar muzeificat, el este viu, este sursă de inspirație pentru industriile creative și atunci, pentru aceste provocări, avem nevoie de instituții noi, de forme noi de gestiune și protejare a patrimoniului”, a menționat Andreea Tănăsescu, care a avut și un mesaj la adresa celor care ne conduc, arătând că „tradiţia nu este un subiect de dispută politică, ci unul de consens naţional”.

„Politicienii trebuie să ajute ceea ce deja este început de societatea civilă de mai bine de şapte ani. Trebuie să investească în crearea de oportunităţi atât pentru creatori, cât şi pentru artizani”, a concluzionat Andreea Tănăsescu.

„Este esențial să ne păstrăm identitatea națională!”

„Scopul acestui prim turneu al comunităţii „La Blouse roumaine” prin România, împreună cu Donna Bramhall, este de a deschide România ca destinaţie pentru turismul textil cultural internaţional. Donna a dezvoltat acest proiect minunat de promovare a identităţii culturale prin textile tradiţionale. Până în 2019, a operat doar în Asia şi în America de Sud, cu tururi în Vietnam, Thailanda, Mexic, Peru. Acum, deschide Guatemala, România fiind prima ţară din Europa care este prospectată şi, iată, propusă ca destinaţie pentru turismul textil internaţional”, a mai spus Andreea Tănăsescu.

Prezent la conferința de presă, primarul municipiului Beiuș, Petru Mlendea-Căluș, a precizat următoarele: „În această eră a globalizării, în care granițele, mai ales cele economice, dar și cele în fapt ale Europei, au cam dispărut, este esențial să ne păstrăm identitatea națională. Or, aceasta poate fi făcută prin cultură, prin păstrarea artei, tradițiilor și meșteșugurilor. Nu e lucru puțin ca în 50 de țări, poate în câteva sute de orașe din România, de Sânziene, în 24 iunie, să se poarte ia, iar în diaspora, nu e lucru puțin ca românii, adunați pe la centrele culturale, ambasade sau pur și simplu la biserică, de sărbătoare, să aibă un element de identitate națională”.

Consiliul Județean Bihor se alătură campaniei de promovare prin Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale. „În Bihor nu avem ie, la noi ia nu este o tradiție. Cămașa purtată de femei se numește spătoi, dar mi se pare extraordinar să celebrăm ia și în județul nostru. Partea cea mai frumoasă este că această zi reușește să unească românii din mai multe țări, nu doar din aceeași țară”, a afirmat Mircea Jacan, directorul CJCPCT Bihor, după care a dat citire artiștilor populari amatori invitați să evolueze la Beiuș, cu prilejul Zilei Universale a Iei.

Donna Bramhall, fondatoarea platformei hauteculturefashion.com, lector fashion și specialist din Regatul Unit a precizat că România este una dintre puținele țări est-europene cu o tradiție atât de bogată.

„Acum este momentul oportun pentru promovare. Este o țară specială din perspectiva meșteșugurilor, a artei populare. În era digitală, această formă de artă tradițională a renăscut. Oamenii, pasionați sau practicanți de artă populară, vor să se cunoască, să afle mai multe despre tradiții”, a subliniat Donna Bramhall, pe platforma căreia s-au înscris deja primele grupuri de turiști pentru anul 2020.

Un prim rezultat al acestei cercetări va fi publicarea Ghidului turistului internaţional al iubitorului de textile tradiţionale în România.