Din lipsă de fonduri proprii, municipalitatea se vede nevoită să apeleze la fonduri nerambursabile pentru a-şi pune în practică programul de investiţii edilitare. În acest sens, a fost înfiinţată, în august 2008, la nivelul Primăriei Oradea, Direcţia de Dezvoltare Durabilă şi Finanţări Externe, stuctură care are în atribuţii elaborarea de proiecte, depunerea spre finanţare şi implementarea acestora.


Până în prezent, au fost elaborate 40 de proiecte pe domeniul infrastructură educaţională, socială, sănătate, mediu de afaceri, energie temică, turism şi cultură, respectiv infrastructură rutieră şi de mediu. Valoarea totală a proiectelor întocmite se ridică la 200 milioane de euro. Acestea se află în diferite stadii de pregătire, unele abia au fost scrise, altele au fost deja depuse la instituţiile finanţatoare, iar în alte cazuri, puţine la număr, urmează să fie semnat contractul de finanţare. Rămâne de văzut în ce măsură cele 40 de proiecte vor şi fi aprobate.

Se caută finanţare pentru reabilitarea liceelor
Valoarea celor şase proiecte în domeniul infrastructurii educaţionale se ridică la 19,2 milioane euro. Proiectele vizează reabilitarea Liceului Reformat "Lorantffy Zsuzsanna", a Liceului "Szent Laszlo", a Şcolii "Avram Iancu", a Liceului "Aurel Lazăr", a Colegiului "Mihai Eminescu", respectiv Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu". "Pentru primele trei unităţi şcolare au fost deja finalizate studiile de fezabilitate şi se lucrează la cererile de finanţare. Se doreşte o reabilitare integrată, care presupune întregul imobil, cât şi dotarea cu echipamente noi a sălilor de clasă", a declarat Marcel Boloş, directorul executiv al DDDFE. Pentru domeniul infrastructură socială au fost elaborate patru proiecte: modernizarea Centrului de Cazare de pe str. Octavian Goga, respectiv Atelierelor, reabilitarea Centrului de zi pentru persoanele cu scleroză multiplă, de pe str. Buzăului, precum şi un proiect care are ca obiect planificarea de activităţi destinate învăţării unei meserii de către persoanele cu dizabilităţi şi fără adăpost. Alte patru proiecte, estimate la suma de 6,4 milioane de lei, urmează să îmbunătăţească infrastructura de învăţământ.

Ambulatoriu de 1,2 milioane euro
Proiectul de amenajare la Spitalul Clinic Municipal a unui ambulatoriu a fost deja câştigat, contractul de finanţare, în valoare de 1,2 milioane euro, urmând să fie semnat în curând. De asemenea, a fost elaborat un proiect privind reabilitarea şi dotarea ambulatoriului de la Spitalul de Obstetrică şi Ginecologie. În colaborare cu administraţia locală din Debreţin, Primăria doreşte că achiziţioneze un elicopter pentru intervenţiile în caz de urgenţe medicale, în valoare de 2 milioane de euro, şi să amenajeze două heliporturi, lucrările la acestea fiind estimate tot la 2 milioane euro. În lipsă de fonduri proprii, municipalitatea speră să obţină finanţări importante şi pentru infrastructura necesară Parcului Industrial Eurobussines. Cu aceste fonduri va fi construit un drum interior în Parc, o staţie de transformare a curentului electric, vor fi asigurate utilităţile, respectiv va fi extinsă linia de tramvai până la Parcul Industrial. Municipalitatea speră că alţi bani, mai exact 120 milioane euro, vor putea fi accesaţi de la diferite foruri pentru reabilitarea magistralelor de energie termică, pentru modernizarea sistemului de distribuţie şi transport, respectiv amenajarea unui bloc energetic nou.

Proiecte pentru dezvoltarea culturii şi turismului
Suma de aproximativ 33 de milioane de euro ar fi necesară pentru implementarea celor 13 proiecte din domeniul turismului şi culturii. O primă finanţare, în valoare de 10 milioane de euro, a primit deja acceptul pentru reabilitarea a opt corpuri de clădire din Cetatea Oradea, alte 15 milioane de euro fiind însă necesare pentru reabilitarea a încă patru corpuri din Cetate. Acest ultim proiect prevede şi amenajarea Arheoparcului Sanctus Ladislau. Un alt obiectiv care beneficiază de sprijinul angajaţilor DDDFE este Biserica cu Lună, pentru restaurarea căreia se impune alocarea sumei de 1,5 milioane euro.

Ultimul domeniu pentru care s-au pregătit proiecte este infrastructura rutieră şi de mediu. La acest capitol este prevăzut un proiect de reabilitare a 19 străzi, iar implementarea acestuia va începe peste câteva luni. Rămâne de văzut în ce măsură instituţiile finanţatoare vor găsi aceste proiecte oportune şi bine documentate, încât acestea să fie aprobate.