Orădenii trec tot mai rar pragul Galeriei de artă
La ora actuală, Oradea se "mândreşte" cu o singură galerie de artă profesionistă. Situată pe strada Republicii nr. 15, aceasta a devenit, în scurt timp de la inaugurare, un punct de reper pentru tot ce este util şi frumos. Cei peste 60 de artişti plastici profesionişti, membri ai Filialei UAP Oradea, îşi expun valorile lor creative şi unicate, spre a fi cunoscute şi apreciate de publicul iubitor de artă. Din păcate, puţini orădeni îi trec pragul, ca să nu mai vorbim de autorităţile locale, care nu se prea sinchisesc când vine vorba de promovarea actului cultural şi ridicarea lui la standarde de civilizaţie mai înalte.
Să fie educaţia de vină?
"Noi, când funcţionam ca muzeu, aveam foarte mulţi vizitatori, încât muzee mari din ţară nu se puteau lăuda cu o asemenea afluenţă de public. În ceea ce priveşte galeria de artă, depinde foarte mult de educaţia orădenilor în domeniul artei contemporane, ei fiind atraşi, mai degrabă, de formele clasice, însă cred că este doar o problemă de timp. Sunt sigur că încet, încet galeria va deveni o obişnuinţă în peisajul cultural orădean", ne-a declarat Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor Oradea.
Un spaţiu prea mic
Dimpotrivă, Cornel Durgheu, decanul Facultăţii de Arte Vizuale din Oradea, consideră că de vină pentru publicul mic al galeriei nu este lipsa de educaţie în domeniul artei contemporane, ci absenţa unui spaţiu de deschidere suficient de mare pentru organizarea expoziţiilor. "Singura galerie de artă profesionistă din Oradea nu are un spaţiu de deschidere suficient de mare pentru publicul care doreşte să viziteze asemenea expoziţii. Când aveam Mercurul, unde se află, acum, Magazinul Leonardo, pe Corso, galeria era mult mai generoasă, spaţiul era mai mult decât dublu faţă de noua galerie. Educaţia publicului poate fi o cauză, dar nu principala cauză. Avem sute de artişti plastici în Oradea, care au educaţie în acest domeniu, sute de studenţi în domeniul artelor, precum şi zeci de tineri care abia aşteaptă să vadă o expoziţie bună. Apoi, faptul că nu se face o reclamă suficientă, prin mass-media sau alte pârghii locale, ar fi un alt motiv", a arătat decanul Facultăţii de Arte Vizuale.
"E defectuoasă gestionarea relaţiei UAP cu restul lumii..."
Şi criticul de artă dr. Ramona Novicov a fost de părere că unul
din motivele pentru care galeria nu are un public mai numeros este spaţiul, mult prea restrictiv, dar a enumerat şi alte cauze care ar trebui să dea unora de gândit. "Din păcate, e defectuoasă gestionarea relaţiei Uniunii Artiştilor Plastici cu restul lumii, în sensul că, înainte de orice expoziţie, ar trebui realizate comunicate de presă pertinente, pentru ca mass-media să ştie la ce eveniment urmează să participe. Prin urmare, se impune înfiinţarea unui birou de presă din partea galeriei, care să se ocupe de acest aspect. Publicul trebuie atras să vină la vernisaje. Se poate face chiar o invitaţie personalizată, cu numele fiecărei persoane sau instituţii care este invitată. Mai mult, intrarea în galerie ar trebuie semnalată cu un banner sau o formă haioasă, care să te atenţioneze, în vreun fel, că acolo se află o galerie, altfel rişti să treci pe lângă ea sau chiar să o confunzi cu restaurantul de alături. E o uşă ca oricare alta între alte uşi...", a precizat criticul de artă Ramona Novicov.
Valoarea financiară a exponatelor, sub valoarea artistică
Mai puţin cunoscut este faptul că, lunar, galeria de artă completează facturi pentru lucrări cumpărate de clienţi din străinătate sau pentru orădeni care le fac cadou peste hotare. În ţări precum: Ungaria, Austria, Germania, Italia, Spania, Canada, Olanda, Finlanda sau Polonia, se fac solicitări tematice de lucrări de artă executate prin Filiala UAP Oradea. De asemenea, oferta de cadouri cu lucrări de artă, oferite cu prilejul unor nunţi, botezuri, zile onomastice sau vizite prieteneşti a devenit tradiţională. Iar acest lucru se explică prin faptul că oferta filialei este calitativ superioară, fiind garanţia unei execuţii profesioniste şi nu amatoriale. Ea se ridică la cote internaţionale, satisfăcând cerinţele criticii de artă şi dorinţelor clientelare. Chiar dacă valoarea financiară a exponatelor este calculată sub valoarea artistică, ea corespunde puterii de acoperire pecuniară a clienţilor din toate categoriile sociale.
Ar fi bine ca măcar câteva dintre aspectele semnalate cu privire la galeria de artă din Oradea să nu treacă neobservate, ştiut fiind că, în confruntările lor cu alte unităţi similare din ţară, artiştii plastici orădeni dau dovadă de spirit creativ, fiind apreciaţi atât în ţară, cât şi peste hotare.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.