Asociaţia Artiştilor Naivi din România organizează vineri, 30 iunie, de la ora 14.30, în Turnul Primăriei Oradea, expoziţia „Libertatea impusă”, o mărturie a războiului artei naive cu comunismul. Lucrările expuse aparţin artistului plastic Gheorghe Parascan.

 

Expoziţia „Libertatea impusă” este organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, cu sprijinul Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor şi va avea vernisajul vineri, 30 iunie, ora 14.30, în Turnul Primăriei Oradea. „Expoziţia vrea să readucă în conştiinţa publică actuală faptul că în timpul regimului comunist din România cenzura era omniprezentă în toate domeniile culturii, ajungând să modifice radical percepţia spectactorului, atitudinea acestuia faţă de artă şi receptarea în faţa obiectului artistic”, transmit organizatorii. „Mesajul transmis de lucrările lui Gheorghe Parascan este despre consecinţele subordonării artei criteriilor estetice ale ideologiilor totalitare, un avertisment privind statutul artei şi al artiştilor într-un regim de tipul celui instituit şi în ţara noastră până în 1989. Din punctul său de vedere, despărţirea de trecut nu se poate produce fără asumarea acestuia”, mai specifică aceştia.

Pentru Gheorghe Parascan comunismul există şi astăzi în domeniul artistic: „Forma de organizare ce pretinde şi astăzi că reprezintă artiştii români, adică Uniunea Artiştilor Plastici, a luat naştere prin 1950 tocmai ca o formă nouă şi superioară de organizare a vieţii artistice pe bazele realismului socialist şi esteticii marxist-leniniste. Prin privilegiile acordate unor membri ai camarilei, UAP a rămas, şi astăzi, tot realist socialistă şi marxist-leninistă”, crede artistul băcăuan.

 „Din punct de vedere tematic, lucrările artistului naiv băcăuan ilustrează teme principale ale propagandei regimului comunist: omul nou, construirea socialismului, industrializarea, viaţa fericită a ţăranului colectivist, binefacerile vieţii în societatea comunistă, cel mai iubit fiu al ţării, marele Cârmaci”, crede Mircea Stroe, preşedintele Asociaţiei Artiştilor Naivi din România.

„Distingem astăzi în picturile lui Parascan o falsă obedienţă estetică, o lipsă de apetenţă pentru tern şi plat, o lucire ghiduşă de curajoasă nepăsare. Într-un mulaj parodic de plastică oficială, artistul băcăuan imită foarte bine pictura subordonată, dar lasă să se vadă clar, de sub tematicile aplatizante vehiculate în vreme (ce probau constrângerea condiţiei vitale artei), acea libertate în interiorul creaţiei cu care artiştii jonglau fie înainte de '89, chiar dacă erau supuşi unor presiuni constante pentru a se alinia la noua ortodoxie estetică şi a deveni o simplă anexă a secţiei de propagandă”, mai explică Mircea Stroe.

Expoziţia din Turnul Primăriei este cu vânzare şi va rămâne pe simeze până în data de 21 iulie. În august va mai fi organizată o expoziţie de artă naivă la Sinagoga Neologă din Piaţa Independenţei, toate aceste manifestări culminând cu ediţia a IV-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea.