Într-o dezvăluire făcută pe pagina de facebook dar și în publicația PressOne, jurnalista Emilia Șercan arată cum ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-ar fi însușit prin plagiat, într-un curs de specialitate, 13 capitole publicate anterior sub semnătura altor doi profesori.

Conform jurnalistei, specialistă în demascarea plagiatorilor, în 2006 Sorin Cîmpeanu a reprodus în toate privințele, sub propria semnătură, 13 capitole semnate anterior și de Ioan Pleșa (coordonatorul său de doctorat) și Alexandru Ene: „ca structură, ca text, ca imagini, ca date prezentate în tabele; în privința titlurilor, contribuția din 2006 a autorului Sorin Cîmpeanu se reduce la eliminarea a cinci cuvinte din totalul de 117 incluse în titlurile capitolelor semnate, cu doar șase ani în urmă, de alți autori”.

Pentru a acoperi urmele presupusului plagiat, după ce a ajuns ministru, Cîmpeanu a promovat un proiect de lege care prevede că orice abatere de la normele de integritate trebuie amnistiate după trei ani de la comiterea lor.

„A legiferat Sorin Cîmpeanu în interes propriu? Eu aș zice fără dubiu că da.

Dincolo de plagiatul foarte clar, ministrul Educației mai comite o infracțiune academică: și-a însușit paternitatea creației celor 13 capitole semnate anterior de Ioan Pleșa și Alexandru Ene. Cîmpeanu a șters de la secțiunea Cuprins numele acestora și l-a pus în locul lor pe al său”, explică Emilia Șercan pe pagina de facebook.   

Dezvăluirea a stârnit reacții puternice, REPER și USR au cerut demisia ministrului.

„Într-o Românie educată pe bune, acest plagiator ar fi fost istorie. Cîmpeanu trebuie să plece (…) Sorin Cîmpeanu este o unealtă convenabilă într-un sistem profund defect și care nu vrea să renunțe la controlul asupra resurselor”, se afirmă într-un comunicat al REPER.

La rândul lui, liderul USR, Cătălin Drulă, a susținut că „apărătorul plagiatorilor, care el însuși este un plagiator, nu mai are ce căuta nici măcar o secundă în fruntea Ministerul Educației. (...) Cîmpeanu, care declara recent că nu vede o definiție a plagiatului „validă juridic”, este un dublu plagiator, care nu a făcut decât să legifereze în interesul plagiatorilor, implicit în interesul său. Proiectele noilor legi ale Educației sunt cea mai clară dovadă în acest sens”.

Întrebat de jurnaliști despre plagiat, ministrul educației a ocolit răspunsul: „am înțeles că obiectivul principal al acestui articol este blocarea Legilor Educației. Legile Educației își vor continua parcursul firesc, legal, spre procesul de adoptare. Astfel de încercări, de a opri din cursul lor firesc Legile Educației, care sunt de interes pentru milioane de copii, nu mă pot influența chiar dacă sunt abordări punctuale personale”.

Prima universitate care a reacționat după dezvăluirile Emiliei Șercan a fost Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA).

„Problema plagiatului poate fi rezolvată doar dacă este tratată cu seriozitate de către universități și de către Ministerul Educației, fără ingerințe sau presiuni politice. Aceasta cade în sarcina experților, a celor care sunt respectați în mediul academic şi ştiințific, național şi internațional. De aceea, măsura promovată de actualul ministru al Educației de a desființa CNATDCU NU este una benefică și NU contribuie la reformă reală a învățământului”, se arată într-un răspuns al SNSPA, solicitat de mai mulți jurnaliști.