Unificarea spitalelor din Oradea și, mai ales, reorganizarea lor, nu a avut doar părți pozitive ci a născut și o grămadă de discuții și probleme care nu se pot rezolva peste noapte. Una dintre ele este problema salarizării consiliului director care l-a făcut pe managerul Gheorghe Carp să declare ieri că își va da demisia dacă Primăria nu o va aproba.

Unificarea celor două mari unități medicale, Județeanul și Municipalul, nu avea cum să nu nemulțumească unii medici. Asta pentru că, în cele două spitale, există secții și laboratoare care se suprapun. Analizele pe care le fac laboratoarele de la fostul Municipal se pot face foarte ușor în laboratorul robotizat de la Județean, ceea ce înseamnă că unii fie vor trebui să plece, fie vor lucra mai puțin deci vor fi mai puțin plătiți.

„De la 1 ianuarie, numărul de paturi nu va mai fi un criteriu semnificativ pentru a primi bani de la Casa de Asigurări. Datorită evoluției tehnologiei, pacienții nu mai stau în spital 7-8 zile ci doar 3. La Județean au fost săptămâni când câteva sute de paturi au fost goale. De la 1 ianuarie vom fi plătiți după numărul de pacienți, nu după numărul de paturi. Unele secții cum este Neurologia și Recuperarea Neurologică, încap foarte bine la fostul Spital de Copii. Vom restructura secțiile al căror grad de utilizarea este sub 60%. Nu va scădea numărul de doctori dar va trebui să reducem numărul celor din laboratoare. Știu că pe unii i-am deranajat cu acest lucru dar laboratorul robotizat va prelua o parte din aceste analize”, a spus ieri, într-o conferință de presă, managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea, dr. Gheorghe Carp care a mai explicat că unitatea medicală nu are șefi de secție desemnați prin concurs pentru că este încă în organizare dar că, după ce se va definitiva procesul, se vor da concursuri.

 

Îmbunătățirea relației cu aparținătorii

Una dintre problemele pe care spitalele din Oradea le-au tot avut de-a lungul timpului a fost relația tensionată a personalului medical cu pacienții și aparținătorii acestora. Cauzate, pe de o parte, de starea emoțională a pacienților și aparținătorilor (când ajungi la spital ești aproape mereu pe marginea unei prăpăstii din punct de vedere emoțional) iar pe de altă parte de lipsa de empatie a unor angajați, situațiile conflictuale au fost pe larg tratate în presă în ultimii ani. Administrativ, cel mai mare reproș era legat de site-ul instituției, care nu prezenta informații relevante pentru pacienți sau aparținători.

„Nu am avut informaticieni și am externalizat serviciul spre o firmă de IT. Pe 10 octombrie, site-ul va fi funcțional și va fi mult mai performant. Aparținătorii vor putea accesa starea pacientului în fiecare moment. Va trebui să lucrăm și la programările pe ambulator. Le vom solicita celor care sunt programați să anunțe cu 12-24 de ore înainte, dacă nu mai vin. Comportamentul unor angajați mă nemulțumește și pe mine. Avem 4.600 de angajați de niveluri intelectuale, pregătire și educație diferite. În ultimele 6 luni am tratat în jur de 220.000 de pacienți și am avut 29 de reclamații și 27 de mulțumiri. Asta înseamnă 0,013% nemulțumiri oficiale. Sunt însă de acord că trebuie schimbată mentalitatea și lucrăm la acest lucru”, a spus dr. Gheorghe Carp care a explicat că a încheiat un protocol cu Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea pentru a evalua angajații.

„Colaborarea a început pe un proiect de cercetare prin care evaluăm starea de epuizare a angajaților dar și problemele emoționale pe care le au în viața privată dar care intervin în activitatea profesională. Vom face o diagnoză să vedem care sunt problemele și unde putem să intervenim. Vom avea apoi intervenții țintite și vom încerca să îi învățăm pe angajați să-și gestioneze mai bine starea de anxietate”, a explicat psihologul Simona Trip de la Universitatea din Oradea care a fost completată de Gheorghe Carp: „Se va insista pe personalul care are contact cu pacienții dar, personal, cred că undeva între 5 și 10% din personal are nevoie de aceste cursuri”.

 

„Pe 31 decembrie, îmi voi prezenta demisia”

O altă problemă pe care a discutat-o managerul spitalului a fost cea legată de salarizarea membrilor din Consiliul de Administrație.

„Dacă am fi lucrat pe secții, fiecare după pregătirea pe care o avem, am fi câștigat mult mai bine decât câștigăm ca membri în acest consiliu. Eu, personal, nu doresc salariu mai mare dar să iau măcar banii pe care i-aș lua dacă aș lucra pe secție”, a spus directorul medical Lucia Daina. Managerul Gheorghe Carp a plusat explicând că atribuțiile pe care le gestionau comisiile din două spitale au fost preluate de un singur consiliu ceea ce înseamnă mult mai multă muncă dar salariile nu au crecut proporțional cu munca depusă.

„Pe 31 decembrie, dacă nu se aprobă măririle salariale îmi voi da și eu demisia”, a spus Carp.

În fond, mărirea salariilor ar fi suportată din banii pe care îi face spitalul, fără ca Primăria Oradea să plătească în plus. Municipalitatea, prin Consiliul Local, trebuie însă să aprobe această mărire.