După reabilitarea căii de rulare prin reciclare a tronsonului Oradea - Bitii a DN 76, finalizată în luna decembrie 2015, în următorul an, conform promisiunilor autorităţilor de la acea vreme, ar fi trebuit ca lucrările să continue cu turnarea stratului de uzură, finalizarea podeţelor şi a podurilor, dar şi lucrări de consolidare şi lărgiri ale curbelor. Au trecut deja doi ani de atunci şi până în momentul de faţă nu a fost nici măcar demarată procedura pentru atribuirea lucrărilor.

 

La mijlocul lunii decembrie 2015, o delegaţie formată din prefectul judeţului de la acea vreme Claudiu Pop şi ex-directorul Regionalei Cluj a CNAIR, Eugen Cecan, organizau o conferinţă de presă pe teren, pe tronsonul Oradea-Bitii a DN 76, pentru a recepţiona lucrările de reabilitare prin reciclare a asfaltului pe porţiunea Oradea-Bitii, anunţând că aceasta este doar o etapă intermediară.

„Lucrarea are o garanţie de doi ani. Anul viitor se va turna stratul de uzură pe o grosime de 4-6 cm. În ianuarie 2016, va fi organizată o nouă licitaţie pentru lucrări de consolidare, lărgirea drumului în curbe şi turnarea stratului de uzură. Este o etapă intermediară nu finală ceea ce s-a făcut acum. Finalizarea reabilitării DN 76 rămâne o prioritate pentru Companie”, declara, în decembrie 2015, directorul de la acea vreme al Regionalei Cluj a CNAIR, Eugen Cecan, între timp înlocuit din funcţie cu orădeanul Radu Ilie Băruţa. Termenul avansat atunci pentru începerea licitaţiilor nu a fost respectat, ba mai mult au trecut exact doi ani şi procedura nu a fost nici măcar demarată. Noi informaţii în legătură cu acest proiect au fost oferite în vara anului trecut de către actualul prefect de Bihor, Ioan Mihaiu, cu ocazia unei şedinţe a Colegiului Prefectural, când reprezentantul Guvernului în teritoriu a anunţat că cele trei sectoare în care a fost împărţit drumul Oradea - Bitii vor intra în faza licitaţiilor până la finalul lunii octombrie 2017. „Chiar dacă vor exista contestaţii şi alte eventuale probleme, în mod normal, cel târziu în primăvara anului viitor vor începe lucrările. Asta înseamnă că ele vor fi finalizate cel mai târziu în primăvara anului 2019, deci nu putem vorbi de finalul anului 2020”, preciza, în 30 august 2017, prefectul Ioan Mihaiu. Cum a trecut şi luna octombrie, ba mai mult s-a încheiat şi anul, şi nu a mai apărut nicio informaţie despre mult aşteptatele licitaţii, am solicitat, prin intermediul unei cereri de informaţii, lămuriri de la CNAIR. „Procedura de achiziţie publică pe tronsonul DN 76 km 133+660 - km 180+800 nu a fost demarată până la finele anului 2017. Ulterior avizării în Comisiile Tehnico-Economice - CNAIR SA a documentaţiei de atribuire, va fi demarată procedura de achiziţie publică pentru atribuirea contractelor de execuţie lucrări. Termenul estimativ pentru finalizarea procedurii de achiziţie publică este trimestrul II 2018”, precizează CNAIR. Cât priveşte contractul privind reabilitarea tronsonului Vârfurile-Ştei, km 69+350 - km 102+660, încheiat cu firma SC Construct Mod SRL, CNAIR ne-a confirmat că acesta a fost reziliat, în vederea finalizării reabilitării acestui tronson urmând a fi demarată o nouă procedură de achiziţie publică.

Licitaţiile la Autostradă, în contestaţii

Nici în privinţa Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul bihorean, veştile nu sunt prea bune, câtă vreme procedura de atribuire pentru proiectare şi execuţie este blocată, din cauza contestaţiilor. „Procedura de achiziţie publică Proiectare şi Execuţie pentru finalizarea Autostrăzii Braşov - Tg. Mureş- Cluj - Oradea, Secţiunea 3C: Suplacu de Barcău - Borş (km 4+200 - km 64+450) aferente: Lot 1 - Subsecţiunea 3C1: Suplacu de Barcău - Chiribiş km 4+200 - km 30+550; Lot 2 - Subsecţiunea 3C2: Chiribiş - Biharia km 30+550 - km 59+100; Lot 3 - Subsecţiunea 3C3: Biharia - Borş  km 59+100 - km 64+450 se află în perioada de clarificări la Documentaţia de Atribuire. În prezent această procedură a fost suspendată din cauza Contestaţiilor formulate de către un operator economic pentru Lotul 1 şi Lotul 2”, transmite CNAIR. Documentaţia pentru proiectarea şi execuţia celor aproximativ 60 de kilometri ai autostrăzii Suplacu de Barcău - Borş a fost transmisă în luna august 2017 spre SEAP, valoarea totală a contractului depăşind 215 milioane euro, fără TVA. Conform CNAIR, contractul va prevedea o perioadă de proiectare de 6 luni şi o perioadă de 18 de luni pentru construcţie. Perioada de garanţie a lucrărilor, prevăzută în documentaţie, este cuprinsă între 5 şi 10 ani, în funcţie de opţiunea ofertanţilor. Segmentul Suplacu de Barcău - Borş face parte din Autostrada Transilvania şi urmează să asigure legătura dintre Vestul României şi Ungaria, prin Vama Borş.