Experimentul foştilor doctoranzi
Complexul „Muzeul Ţării Crişurilor" a găzduit miercuri seara, la Palatul Baroc, vernisajul expoziţiei „Artă şi doctorat. Atitudini vizuale. Şase artişti plastici din Ungaria (Szeged)". Cu acest prilej şase artişti plastici din Ungaria, care şi-au obţinut titlul de doctor în România, şi-au expus, pe simezele instituţiei muzeale orădene, lucrări care au făcut parte din expoziţiile finale, ce au încununat demersul lor teoretic.
Şase artişti plastici din Ungaria (Balikó Andras, Holler László, Kovács Keve János, Molnár Sándor, Sinko János şi Sonkodi Rita) au obţinut titlul de doctor în România, sub coordonarea prof. univ. dr. Aurel Chiriac, au decis să expună, pe simezele instituţiei muzeale orădene, lucrări realizate în diverse tehnici: grafică, stucatură şi sgraffito, foto, fotoprinturi, montaje digitale, instalaţii, video instalaţii, happening. Artiştii au urmat cursurile doctorale de la Universitatea de Vest din Timişoara, la eveniment fiind prezent Dumitru Şerban, fostul decan al Facultăţii de Arte din Timişoara. „Fiecare artist a avut o temă de lucru, în legătură cu efemerul", a adăugat Aurel Chiriac, amfitrionul evenimentului. Despre fiecare artist în parte şi despre creaţiile lor ne-a vorbit conf. univ. dr. Ramona Novicov, critic de artă, decanul Facultăţii de Arhitectură şi Construcţii. „Sunt fericită că pot să vă vorbesc despre experiment, o relaţie controversată şi riscantă. Artiştii aceştia au experimentat această zonă cu mult curaj, cu seriozitate şi implicare. Din punct de vedere al comodităţii, experimentul este un non-sens. Experimentul nu are istorie", a precizat Ramona Novicov. Dacă Kovacs Keve Janos a mizat pe tehnica montajului, prin decuparea şi lipirea de texte, fotografii, dând naştere la gravuri în stil constructiv, artista Sonkosi Rita a realizat o serie de desene a unor măşti mortuare. Creaţiile lui Baliko Andras apelează la tehnici de realizare preluate din tradiţia arhitecturii ţărăneşti maghiare. În cazul lui Holler Laszlo avem de-a face cu o pledoarie subtilă, deloc agresivă, pentru realismul în pictură. Pentru Sinko Janos relaţia dintre artă şi materiale rămâne o constantă în preocuparea plasticianului. Molnar Sandor este un maestru al autodafurilor, în care fosul şi efectele sale au un cuvânt greu de spus. În acest sens, vernisajul de miercuri s-a încheiat chiar cu o demonstraţie de autodafem realizată în faţa Palatului Baroc.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.