După ce la începutul acestei luni circulaţia feroviară a fost întreruptă mai multe zile între Oradea şi Cluj, Compania Naţională CFR anunţă reluarea procedurilor pentru modernizarea legăturii. Este vorba de reactualizarea studiului de fezabilitate pentru electrificarea şi reabilitarea căii ferate pentru care sunt disponibile fonduri comunitare. Electrificare rămasă restantă din perioada comunistă...

Marţi, 19 aprilie, la sediul Companiei Naţionale de Căi Ferate, a avut loc deschiderea ofertelor pentru lucrarea Reactualizare Studiu de Fezabilitate pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor. Proiectul de electrificare şi reabilitare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea - Episcopia Bihor este cuprins în strategia Ministerului Transporturilor şi în Master Planul General de Transport. Din păcate, întregul proiect este reluat de la stadiul reactualizării studiului de fezabilitate şi abia după finalizarea acestei proceduri (şi depăşirea stadiului inevitabil al contestaţiilor) se poate trece la organizarea licitaţiei propriu-zise pentru stabilirea constructorului. Apoi va trece un alt interval semnificativ de timp până când firma/consorţiul câştigător se va apuce efectiv de lucru.

"Reactualizarea studiului de fezabilitate este necesară pentru evaluarea caracteristicilor tehnice şi operaţionale ale liniei existente, analiza mediului socio-economic, instituţional şi juridic şi pentru realizarea scenariilor de dezvoltare”, se menţionează într-un comunicat de presă al CFR. La licitaţia deschisă au depus documentaţie cinci asocieri/firme româneşti şi străine: Egis Romania SA, Asocierea Systra SA - SC Irimat Cons SRL, Asocierea SC Acciona Ingenieria SA - SC Baicons Impex SRL, SC Abed Nego Com SRL, SC Consis Proiect SRL.

"Obiectivul general al proiectului constă în electrificarea şi modernizarea liniilor de cale ferată existente pentru circulaţia cu viteza maximă de 120 km/oră pentru trenurile de călători şi 80 km/h pentru trenurile de marfă, preluarea parţială a traficului dinspre/spre vestul Europei şi realizarea conexiunii cu tronsoanele Coridorului IV pan european de pe teritoriul României”, se mai menţionează în comunicatul de presă.

Finanţarea va fi asigurată din fonduri comunitare. Valoarea totală estimată a contractului este de 8.353.831 lei (fără TVA), iar durata de valabilitate va fi de 9 de luni de la data atribuirii. În perioada următoare, comisia de evaluare va analiza documentele de calificare şi propunerile tehnice şi financiare.

Aşa cum arăta Crişana, în 2 aprilie circulaţia feroviară a fost întreruptă între Oradea şi Cluj din cauza unor lucrări planificate în zona tunelului Şuncuiuş, însă firma executantă nu a finalizat în termenul prevăzut acele lucrările. Drept pentru care toate cursele de călători şi de marfă din zilele următoare au rămas blocate în staţii, sute de călători aşteptând ore în şir cu biletele în mână varianta alternativă a transportului cu autocare.