În 16 ianuarie 2003, în jurul orei 20.15, orădeanul Raita Gheorghe conducea pe str. M.I.Averescu, din Oradea, autoturismul marca BMW cu numărul de înmatriculare BH-05-VXC, având direcţia de deplasare spre strada Cele Trei Crişuri. În faţa sa, un Oltcit, în care erau îmbarcate trei femei. Micul autoturism rula încet, pe un carosabil acoperit cu polei. La un moment dat, BMW-ul a acroşat Oltcit-ul, care a fost proiectat direct în apele Crişului. Cele trei femei şi-au găsit sfârşitul acolo, nereuşind să părăsească maşina care avea să le fie mormânt... Reconstituirea Cine a fost de vină pentru producerea accidentului? Această întrebare a fost pusă imediat, anchetatorii încercând să stabilească cum s-au petrecut lucrurile, pentru a decide dacă se poate reţine vinovăţia cuiva. Şi, în urmă cu câteva zile, Parchetul de pe lângă Judecătoria Oradea, prin rechizitoriul cu nr.92/P/2002, a dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi trimiterea în judecată a inculpatului RAITA GHEORGHE, pentru săvârşirea infracţiunii de ucidere din culpă, faptă prevăzută de art.178 alin.2 şi 5 din C.pen., pedepsită cu închisoare de la 2 la 10 ani. Cum s-a ajuns la această decizie? S-a stabilit că, în timpul deplasării, inculpatul a constatat că în faţa sa rula, mai lent, autoturismul marca Oltcit, cu numărul de înmatriculare BH-03-GMC, cu care călătoreau Căvăşdan Iuliana şi Edina - mamă şi fiică - şi Vidican Alexandra, o prietenă de-a Edinei. Cele două autovehicule se deplasau pe banda I, cea de lângă acostament. Inculpatul, care imprimase autoturismului său o viteză mai mare, a iniţiat o manevră de trecere pe banda a II-a, pentru a depăşi autoturismul marca Oltcit. În timpul în care cele două autoturisme rulau paralel, datorită manevrei şi a unei porţiuni cu polei, partea din spate a autoturismului condus de inculpat a intrat în balans, ceea ce a provocat pierderea controlului autoturismului marca BMW, care a depăşit banda pe care se deplasa şi a trecut circa 0,5-0,7 m pe banda pe care se deplasa autoturismul Oltcit, pe care l-a acroşat uşor cu partea din faţă. Coliziunea a determinat modificarea traiectoriei de deplasare a autoturismului marca Oltcit, care a părăsit suprafaţa carosabilă a drumului în partea dreaptă, a trecut peste trotuar şi a plonjat în apele Crişului Repede. După impact, autoturismul condus de inculpat s-a oprit în cele din urmă în apropierea imobilului de la numărul 55, iar autoturismul marca Oltcit, în care se aflau părţile vătămate Căvăşdan Iuliana, Căvăşdan Edina şi Vidican Alexandra a ajuns în albia râului, în apropiere de mal. Cele trei persoane aflate în autoturismul Oltcit nu au putut fi salvate şi şi-au pierdut vieţile, datorită asfixiei mecanice prin înec. S-a stabilit că autoturismul condus de învinuit se deplasa cu viteza de 45-50 km/oră, iar autoturismul marca Oltcit se deplasa regulamentar cu viteza de cca 30 km/oră. O primă concluzie... Accidentul rutier în urma căruia au decedat Căvăşdan Iuliana, Căvăşdan Edina şi Vidican Alexandra s-a datorat culpei inculpatului Raita Gheorghe, care nu a adaptat viteza de deplasare la condiţiile de drum şi de trafic. În plus, accidentul a avut loc în luna ianuarie, la o temperatură scăzută, pe timp de noapte şi în condiţiile în care carosabilul era acoperit pe alocuri de polei, împrejurări pe care inculpatul, consideră anchetatorii, ar fi trebuit să le aibă în vedere în timpul deplasării. Cu ocazia cercetării la faţa locului, s-a stabilit că autoturismul condus de învinuit a intrat în coliziune cu autoturismul în care se aflau victimele pe banda de deplasare a acestuia din urmă, unde s-au şi găsit urme de vopsea care au fost ridicate şi ulterior s-a stabilit printr-o constatare tehnico-ştiinţifică fizico-chimică, că aparţin şi sunt identice cu peliculele de vopsea recoltate de pe autoturismul marca Oltcit cu numărul de înmatriculare BH-03-GCM. Modalitatea în care a avut loc impactul între cele două autoturisme a fost fixată printr-un experiment judiciar. De asemenea, din expertiza criminalistică efectuată în cauză rezultă că producerea accidentului rutier putea fi prevenită de către inculpat prin simpla adaptare a vitezei de deplasare la starea carosabilului, iar impactul dintre cele două autoturisme a determinat schimbarea direcţiei de deplasare a autoturismului marca Oltcit. Dosarul cauzei a fost trimis la Judecătoria Oradea, pentru judecare, instanţa urmând a se pronunţa asupra vinovăţiei inculpatului. Reamintim că instanţa este singura care, printr-o hotărîre definitivă, se poate pronunţa în privinţa vinovăţiei unei persoane. Deocamdată, Gheorghe Raita se bucură de prezumţia de nevinovăţie, la fel ca oricare alt cetăţean român.