Un bihorean, care afirmă că scrie în numele unui grup de profesori și părinți din Săcueni, a trimis un e-mail la redacție în care susține că directorul Liceului Teoretic „Petofi Sandor” discriminează copiii și profesorii. Conducerea școlii a răspuns punctual acuzațiilor prezentând cifre în sprijinul afirmațiilor, iar Inspectoratul Școlar îşi trimite vineri reprezentanţii să facă o anchetă.

Acuze de discriminare la Liceului Teoretic „Petofi Sandor” din Săcueni.  Conform unui e-mail sosit pe adresa redacției, profesorii și elevii români și cei din familii mixte ar fi discriminați de directorul școlii, Barta Imre. Acesta este acuzat că „vorbește anual cu părinții elevilor maghiari sau din familii mixte, care doresc să se înscrie la linia cu predare în limba română, pentru a-i convinge să se înscrie la clasele maghiare, prezentând amenințarea că se vor reduce clasele românești și că elevii acestora vor fi nevoiți să învețe în regim simultan, împreună cu alții, de niveluri diferite”. Autorul scrisorii mai afirmă că directorul le spune părinților că „vor fi desconsiderați de comunitatea maghiară dacă vor insista să-și înscrie copiii la clasele cu predare în limba română” și se întreabă retoric: „de ce face d-nul director un astfel de lobby în fiecare an? Oare pentru a putea reduce sau desființa clasele cu predare în limba română de la Liceul Teoretic „Petofi Sandor” din Săcueni? De ce nu ia în calcul că poate părinții se gândesc atent la viitorul copiilor și vor să le ofere șanse mai bune, printr-o educație mai de calitate și prin condiții de învățare a limbii române, că doar trăim în România și aici vrem să rămânem”.

O altă acuzație adusă conducerii școlii, profesorilor și învățătorilor maghiari, este aceea că nu ar fi interesați ca elevii să cunoască limba română pe motiv că „nu le folosește la nimic”. „Unii învățători nu stăpânesc nici ei limba de stat și nu o predau la clasă (cum ar putea oare să o facă?), deși programa prevede 4 ore pe săptămână pentru aceste activități, ei sunt plătiți separat pentru orele respective, iar liderii maghiari au făcut scandal atunci când Ministerul Educației a vrut să treacă orele de limba română în sarcina profesorilor specializați. Așa s-a ajuns la Săcueni, probabil și în altă parte, că după ciclul primar, elevii nu au minime cunoștințe de limba română, iar în clasa a V-a profesorii de la această disciplină nici măcar nu pot comunica cu ei, darmite să îi învețe noțiuni noi” se mai afirmă în e-mail.

Autorul mai susține că la ședințele profesorale se vorbește doar în maghiară, iar profesorii români sunt norocoși dacă găsesc colegi maghiari care să le traducă.

Discriminarea ar fi prezentă și la nivelul activităților extrașcolare, cum ar fi Balul bobocilor. „La ediția din toamnă a Balului bobocilor, elevii și diriginții de la clasele cu predare în limba română nu au fost incluși în organizare și probele de concurs s-ar fi derulat doar în limba maghiară” se mai afirmă în scrisoare.

În ceea ce privește profesorii români, despre ei se susține că sunt discriminați „subtil”: „li se amână sistematic decontarea cheltuielilor cu naveta și nu li se oferă posibilitatea să predea în regim plata cu ora, cu scopul de a-i descuraja să mai vină la Săcueni”.

„Nu știm dacă d-nul director acționează după un plan bine pus la punct sau la indicații precise de a-i șicana pe români, însă, din partea unui dascăl,  așteptăm un model de corectitudine și respect față de etnia, limba și drepturile elevilor și profesorilor de la școala pe care o conduce”, se concluzionează în scrisoare.

 

În clasele de la secția română predomină elevii maghiari!”

Contactat de redacția Crișana, directorul Barta Imre a afirmat că nu știe de existența e-mailului și se simte jignit de afirmațiile făcute în cuprinsul lui, mai ales că este printre cei care și-a făcut toate studiile (începând de la grădiniță și terminând cu cele două masterate) în limba română.

La prima acuzație, cea legată de faptul că ar vorbi cu părinții pentru a-i convinge să nu-și dea copiii la secția română, Barta Imre susține: „Nu este adevărat, având în vedere că anual facem demersuri la Minister pentru aprobarea claselor de la secția română sub efectiv. Dovadă că clasele a XI-a și a XII-a de la secția română funcționează cu 3, respectiv 2 elevi. De precizat că în clasele de la secția română predomină elevii maghiari sau care provin din familii mixte (de exemplu, în clasa pregătitoare A sunt 9 elevi de naționalitate maghiară din totalul de 11; în clasa I A sunt 11 elevi de naționalitate maghiară din totalul de 13, iar în clasa a IV-a A sunt 12 elevi de naționalitate maghiară din totalul de 13)”. Despre acuzația privind „inutilitatea” limbii române, conducerea școlii susține că nu se fac afirmații de acest fel pentru că limba română este disciplină de examen, iar interesul școlii este să aibă o promovabilitate cât mai bună la examenele naționale. Ședințele profesorale se țin în limba română „dovadă fiind procesele verbale redactate în limba română, convocatoarele pentru ședințe și grupul de WhatsApp al școlii”.

Conform aceleiași surse, Balul bobocilor a fost organizat de elevi sub îndrumarea diriginților, iar în clasa a XII-a A ar fi doar 2 elevi români.

„Decontarea cheltuielilor cu naveta se face lunar la Trezorerie în aceeași zi și la aceeași oră pentru tot personalul unității. Statele de plată dovedesc că există plata cu ora și la cadrele didactice de la secția română, în limita posibilităților”, se afirmă în răspunsul dat de conducerea școlii, semnat de directorul Barta Imre în care se concluzionează că „în unitatea noastră de învățământ toți elevii și părinții, indiferent de etnie/naționalitate, sunt tratați în mod egal”.

Dacă este așa sau nu va decide Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Bihor, care a primit aceeași scrisoare care a ajuns și la redacția noastră și care va merge vineri în inspecție.

„Urmează ca mâine (vineri, 3 februarie-n.r.) colegii mei să meargă în inspecție și să vorbească cu cadrele didactice și cu părinții. Vrem să aflăm de la părinții de la secția română dacă ce se afirmă în acea scrisoare este adevărat, dacă cineva a încercat să îi convingă să nu-și dea copiii la secția română. Și acolo, ca și în alte localități, sunt clase cu efective mici pentru că legea permite și e normal ca fiecare să poată învăța în limba lui”, a spus, pentru Crișana, șeful IȘJ Bihor, Horea Abrudan.