Sala mare a Primăriei Oradea a găzduit joi seară o conferinţă-dezbatere cu tema „Oraşe Magnet - cazul Oradea”, susţinută de doi experţi de la biroul din România al Băncii Mondiale. Cei doi au atras atenţia că dezvoltarea oraşelor secundare este vitală pentru dezvoltarea României, ele fiind motoare ale economiilor naţionale şi regionale.

Marcel Ionescu Heroiu şi Marius Cristea, experţi în cadrul biroului din România al Băncii Mondiale, au prezentat, joi seară, la Oradea, rezultatele studiului efectuat la nivelul ţării pe baza datelor rezultate în urma recensămintelor din România, accentul căzând pe stadiul de dezvoltare al oraşelor, făcând şi un top al celor mai performante oraşe secundare din România, Oradea fiind pe locul 8 în ceea ce priveşte capacitatea de a atrage oameni. La eveniment au participat primarul Ilie Bolojan, viceprimarul Florin Birta, directorul Zonei Metropolitane Oradea, Adrian Foghiș, reprezentanți ai instituțiilor deconcentrate şi ai instituţiilor din subordinea Primăriei Oradea, consilieri locali şi judeţeni, dar şi reprezentanţi ai mediului privat din Oradea.

„Oraşe precum Oradea sunt critice pentru dezvoltarea României. Din păcate, nu există bani de la bugetul de stat alocaţi pentru dezvoltarea oraşelor, nu există nicio strategie guvernamentală în acest sens”, a menţionat Marcel Heroiu, care a făcut o prezentare generală a dezvoltării socio-economice a României din ultimii 17 ani, a orașelor care au devenit motoare de dezvoltare și a factorilor care au generat sau, dimpotrivă, au împedicat dezvoltarea unui oraș. „Practic, o ţară este la fel de dezvoltată cât sunt oraşele secundare din ţara respectivă”, a afirmat Marcel Heroiu, precizând, însă, că spre deosebire de oraşele secundare din ţările Uniunii Europene, cele din România au avut un ritm de creştere „absolut ameţitor”. Cu toate acestea, comparativ cu capitala, acestea au rămas mult în urmă. În cadrul studiului s-au întocmit şi un top al celor mai performante oraşe secundare din România, un indicator important fiind modul în care reuşesc oraşele să atragă oameni. În acest top, Oradea ocupă locul 8, primele trei poziţii fiind ocupate, în ordine, de Timişoara, Cluj-Napoca şi Iaşi. Pe de altă parte, Oradea e pe locul 11 în topul oraşelor cu caracteristicile cele mai potrivite pentru a atrage oameni, pe primul loc fiind Cluj-Napoca. Totodată, Heroiu a menţionat că Oradea ocupă locul 7 în preferinţele oamenilor, exprimate în cadrul unui sondaj efectuat pe un eşantion reprezentativ de 1.250 respondenţi. Studiul a relevat faptul că principalul punct de atracţie al unui oraş îl reprezintă calitatea vieţii. „Oamenii vor un standard de viaţă similar celui din Vest”, susţine Heroiu, adăugând că Clujul, Timişoara şi Iaşiul au atras cel mai mare număr de oameni în ultimii ani şi au zona de atracţie cea mai mare.

Oradea, în competiţie acerbă

Cazul Oradiei a fost prezentat de Marius Cristea, care a menţionat că oraşul de pe Crişul Repede „are un bazin relativ restrâns de atracţie pentru noi locuitori”, care se rezumă la judeţul Bihor şi, parţial, la judeţele Sălaj şi Satu Mare, motivul fiind că Oradea se află la intersecţia zonei de polarizare a Clujului şi Timişoarei. „36% din locuitorii actuali ai oraşului s-au mutat din altă localitate. Ponderea e mare în context naţional”, susţine Cristea. Potrivit acestuia, Oradea atrage, anual, peste 3.000 de locuitori noi, mai ales din judeţul Bihor, dar şi din alte oraşe importante din vestul ţării (remigraţie), însă 10.000 de locuitori s-au mutat, în ultimii ani, în zona urbană funcţională, adică în comunele din jurul Oradiei. „Factorii de atracţie ai Oradiei constau în oferta de locuri de muncă şi în calitatea ridicată a vieţii. Oradea devine din ce în ce mai atractivă. Din păcate, aproximativ 65% dintre cei care lucrează aici au studii medii, parte mai puţin pozitivă faţă de alte oraşe din ţară”, a afirmat expertul Băncii Modiale, adăugând că foarte mulţi dintre oamenii atraşi provin din mediul rural. „Univeristatea din Oradea reprezintă un vector pentru atragerea talentelor în oraş, însă bazinul de atracţie este redus pe fondul competiţiei cu Clujul, Timişoara şi chiar cu Arad. Oradea are 16.000 de studenţi, mai puţini decât are Sibiul, în scădere cu 38% faţă de 2008. Studenţii provin, în majoritate, din judeţul Bihor”, se arată în studiul prezentat joi seară. Pe de altă parte, Marius Cristea a precizat că Oradea are potenţial mare de creştere a numărului de navetişti, cu condiţia îmbunătăţirii accesibilităţii. „Ponderea navetiştilor în rândul angajaţilor din Oradea este egală cu cea din Bucureşti, mai mare decât la Timişoara, dar sub Cluj şi Arad”, se menţionează în studiu. În privinţa zonei urbane funcţionale, aceasta a depăşit deja limitele actuale ale Zonei Metropolitane, acoperind jumătate din suprafaţa Bihorului. „Paradoxal, Oradea este cel mai mare furnizor de navetişti”, a atras atenţia Cristea, arătând că 4.500 de orădeni fac naveta spre locuri de muncă din Borş, Sînmartin, Ungaria etc.

Potrivit sondajului de opinie, „Oradea este al doilea pol de atracţie al Regiunii Nord-Vest, în percepţia românilor, la mare distanţă de Cluj”. Totodată, sondajul a arătat că persoanele dispuse să se mute în Oradea provind din Bihor, Bistriţa Năsăud, Maramureş, dar şi Botoşani şi Buzău, iar cei care ar pleca din Oradea ar alege Cluj-Napoca (50%), Timişoara (33%) sau Braşov (17%). „Tot mai multe persoane din Moldova vin în Oradea”, a afirmat Marius Cristea, care a precizat că, în prezent, toate judeţele cu resurse de populaţie tânără sunt în Moldova. El a menţionat că este foarte important ca centrele universitare mai mici, cum este Oradea, să-şi definească o strategie clară, printre soluţiile propuse fiind internaţionalizarea, dezvoltarea cercetării sau dezvoltarea unei oferte educaţionale specializate, care să nu existe în alte centre universitare. De asemenea, experții Băncii Mondiale au recomandat administrației publice să continue politicile de dezvoltare începute: având în vedere profilul industrial al orașului axarea în continuare pe educația vocațională (școli profesionale); politica de retenție a populației tinere în oraș prin oferirea de spații de locuire, joburi bine plătite; continuarea dezvoltării infrastructurii și dezvoltarea trasportului public metroplitan; dezvoltarea parteneriatului cu firmele private; îmbunătățirea comunicării cu orașele din această regiune (Cluj, Timișoara, Bistrița etc) printr-un schimb de promovare reciprocă.

„Noi, ca oraș, avem niște lucruri date pe care nu le putem schimba. De exemplu, nu ne vom putea compara niciodată cu capitala, deoarece e evident că aceasta este avantajată de suprafața mai mare a orașului, numărul mult mai mare de locuitori, dar și de o altă poziționare geografică. Dar, sunt lucruri pe care le putem face pentru a menține și în anii următori ritmul de creștere pe care l-am obținut, cu mențiunea că trebuie să tindem să atingem un nivel de prosperitate identic cu al orașelor dezvoltate din Europa”, a menţionat primarul Ilie Bolojan, adăugând că, în continuare, trebuie lucrat la creşterea calităţii vieţii, păstrarea tinerilor dotaţi în Oradea, creşterea conectivităţii cu alte oraşe din Europa, legarea prin trenuri rapide cu Arad, Timişoara etc, o mai bună pregătire a forţei de muncă, diversificarea zonei de locuire şi insistarea pe parte de turism, sănătate şi educaţie.