Consiliul Judeţean Bihor a lansat, ieri, aplicaţia pentru mobil BusBihor, prin intermediul căreia bihorenii pot afla informaţii cu privire la cursele incluse în programul judeţean de transport public, inclusiv trasee, orare, locul în care se află autobuzul aşteptat sau ora la care acesta ajunge în staţie. În acest program au fost cooptaţi 42 de operatori licenţiaţi, cu 257 mijloace de transport.

De ieri, bihorenii care folosesc mijloacele de transport în comun pentru a ajunge dintr-un punct în altul al judeţului au la dispoziţie o aplicaţie gratuită de mobil care poate fi utilizată în sistemele Android şi IOs, BusBihor, care îi ajută să afle, în timp real, ora la care porneşte autobuzul sau microbuzul, când ajunge la destinaţie, numărul de înmatriculare al autobuzului, poziţia lui pe teren, între staţii, când şi cu ce întârziere ajunge într-o anumită staţie etc. De asemenea, prin aplicaţie, călătorii vor putea, anonim, să aprecieze o cursă, prestaţia şoferului, curăţenia în mijlocul de transport etc, dar şi să semnaleze aspecte mai puţin plăcute, reclamaţii şi sugestii. Aplicaţia foloseşte datele obţinute în urma amplasării în toate mijloacele de transport în comun ale operatorilor licenţiaţi a aparatelor GPS.

„Vreau să vă anunţ că s-a reuşit anul trecut, 100%, să se monteze pe fiecare mijloc de transport care efectuează curse regulate în judeţul Bihor aparate GPS. Doar cu două firme micuţe nu ne-am descurcat, care ulterior s-au retras, fiindu-le retrase licenţele de transport. Dar am reuşit să se facă primii paşi pentru a ieşi din zona gri a transportului în comun”, a declarat Pasztor Sandor, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor. El a menţionat că CJ a finanţat acest program cu 252.000 de lei, din care aproximativ 200.000 de lei au fost folosiţi pentru închirierea, pe doi ani, a 290 de aparate GPS pentru a fi montate pe vehicule, fiind amplasate 257 de GPS-uri, iar 52.000 de lei au revenit pentru aplicaţia mobilă. Potrivit lui Pasztor Sandor, în judeţul Bihor folosesc zilnic transportul public între 25.000 - 30.000 de călători în judeţ, iar în zilele de vârf chiar 35.000 de persoane. Şeful Autorităţii Judeţene de Transport Public, Vlad Gaje, cel care a coordonat acest proiect,  a precizat însă că numărul călătorilor scade an de an, chiar dacă numărul curselor a crescut. În schimb, numărul de bihoreni care apelează la „piraţi” este în jur de 5.000. „Oamenii trebuie să înţeleagă că dacă nu vor folosi transportul în comun nu vor mai avea curse pe anumite trasee, căci acestea nu se vor susţine”, avertizează Gaje. El a menţionat că „a dus lupte” cu operatorii de transport până aceştia au acceptat montarea aparatelor GPS. „Până acum, coordonarea se făcea scriptic, pe hârtie. Trecerea la un sistem electronic i-a speriat pe majoritatea operatorilor. E frica de nou. Până la urmă, Asociaţia transportatorilor de persoane Bihor a ajuns să ne ajute. Acest sistem este o activitate de pionierat, care reuneşte 42 de operatori de transport. Este o premieră în România, comparativ cu alte aplicaţii făcute pentru unul sau maxim doi operatori.Aplicaţia are în spate un sistem de monitorizare necesar atât Consiliului Judeţean, cât şi operatorilor în gestionarea propriilor lor flote”, a declarat Vlad Gaje, care susţine că, prin intermediul aplicaţiei, transportatorii îşi vor putea urmări mai atent cursele. În sistem nu intră cursele speciale, care nu sunt reglementate, sau cursele agenţiilor de turism. De asemenea, nici cursele interjudeţene nu sunt incluse în aplicaţie, dar sunt deja două firme care şi-au manifestat interesul. „În perioada următoare vom analiza posibilitatea includerii în sistem şi a transportatorilor naţionali, fără costuri”, a menţionat Vlad Gaje. Un neajuns al sistemului judeţean de transport public semnalat de preşedintele Pasztor Sandor este cel legat de staţiile de autobuz. Potrivit şefului CJ Bihor, primarii nu vor să investească în amenajarea corespunzătoare a acestora, aşteptând ca investiţia să fie făcută de administraţia judeţeană. „Lucrăm la această parte”, a afirmat Pasztor.

Pe de altă parte, şeful Biroului Drumuri Naţionale şi Europene în cadrul Poliţiei Rutiere, Sorin Indrieş, a menţionat că prin intermediul aplicaţiei lansate ieri de CJ Bihor vor putea fi monitorizaţi transportatorii licenţiaţi şi vor fi intensificate acţiunile pentru diminuarea transportului ilegal de persoane. Potrivit reprezentantului Poliţiei Rutiere, în cursul anului 2017 au fost indisponibilizate 17 autoturisme care efectuau transport ilegal de persoane şi au fost aplicate 508 sancţiuni, cu 200 mai multe decât în 2016.