În doar două zile, nu mai puțin de trei episoade au avut în centru situația Aeroportului Internațional Oradea. Două conferințe de presă și o ședință de Consiliu Județean au arătat tuturor, dacă mai era nevoie, că situația aeroportului este cauzată, pe lângă neșansă, de o crasă incompetență.

Avem un Aeroport fără curse internaționale. Asta este realitatea, oricât de mult am încerca să o îmbrăcăm în declarații politice, să scoatem în față răzbunări și conspirații, de pe pista aeroportului din Oradea nu mai zboară decât curse Tarom și chartere. În parte, această situație a fost cauzată de retragerea de pe piața de Est a unor companii importante low-cost iar în parte de incompetența, politicianismul și orgoliul unor oameni mărunți, total depășiți de funcții.

Pentru UDMR, oamenii nu contează. Sunt doar o masă inertă de manevră care trebuie manipulată politicianist. Doar așa se explică cum, după ce au fost total lipsiți de reacție câteva zile bune, vineri dimineață au apărut brusc trei comunicări separate pe tema aeroportului, de la trei persoane diferite care, în esență, spuneau aceleași lucruri. Mai întâi, într-un ziar local românesc, a ieșit cu declarații Szabó Ödön, încercând să explice că la mijloc nu este niciun șabotaj, că Pásztor e mai orădean decât Bolojan (că doar s-a născunt în Oradea), subliniind lupta și eforturile depuse de președintele CJ Bihor pentru rezolvarea problemelor aeroportului și faptul că UDMR a adus bani pentru realizarea terminalului.

Problema reală a aeroportului aproape nefuncțional a fost trecută în plan secund, Ödön atacând din răsputeri „dușmanii” liberali (care nu conduc nici aeroportul și nici județul), presa rea și părtinitoare și dând vina pe retragerea companiilor low cost din Europa Centrală și de Est. Mai mult, deși conducerea CJ era a UDMR, Consiliul de Administrație al Aeroportului fiind majoritar UDMR-ist, Ödön se declara nemulțumit de situația aeroportului dând vina pe... directorul Gheorghe Pasc. Spre final însă, apare și dovada clară că tot ce s-a întâmplat vineri și sâmbătă a fost parte a unei strategii mediatice pusă la punct în laboratoarele UDMR. Szabó Ödön spune cu privire la concurs că „unii au spus că există vicii de procedură în desfășurarea lui”. Exact aceleași cuvinte avea să rostogolească mai târziu, în ambele conferințe de presă, atât șeful Consiliului de Administrație al Aeroportului, Bimbó-Szuhai Tibor cât și președintele Consiliului Județean Bihor, Pásztor Sándor.

„Viciu de procedură” extras... chirurgical

Vineri dimineață, jurnaliștii au fost invitați la o conferință de presă fulger (anunțată cu trei ore înainte de a se desfășura) la Aeroportul Internațional Oradea. Șeful Consiliului de Administrație al Aeroportului, Bimbó-Szuhai Tibor, a prezentat cronologic cum s-au desfășurat evenimentele de la demararea procedurii pentru selecția noului director al Aeroportului și a făcut declarații la adresa luării de poziție a fostului director Gheorghe Pasc care spusese, printre altele, că i s-a interzis să discute cu companii aeriene pentru a aduce curse noi.

„Am demarat procedura de organizare a selecției pentru postul de director general și am lărgit comisia de selecție cu alte două persoane. Nu am schimbat structura consiliului. Directorul Gheorghe Pasc a anunțat că dorește să-și depună demisia, mandatul lui expirând la 13 octombrie. Documentele privind concursul au fost traduse în limba engleză și afișate pe site, nu s-a cerut cunoașterea limbii române ci exclusiv a limbii engleze, fiind publicate anunțuri în Ziarul Financiar și Bursa. Ca urmare a acestui demers, am avut întrebări privind concursul, din Germania, Lituania și Belgia. Trei candidaturi au fost depuse. S-a făcut apoi evaluarea și s-a constat că două aveau documente lipsă. Comisia a fost nevoită să le elimine, rămânând pe lista scurtă o singură persoană, Cristina Antik”, a povestit Bimbó.

După ce că nici prin gând nu i-a trecut să publice anunțul și în ziare din străinătate, conducerea Consiliului Județean fluturând peste tot titulatura de concurs internațional, Bimbó a spus că nu înțelege de ce nu au fost mai mulți concurenți: „interesul scăzut a fost o surpriză neplăcută și pentru noi”, a afirmat directorul CA.

Pentru acuzațiile lansate, directorul Gheorghe Pasc a fost, evident, luat la puricat, alegându-se cu două plângeri, una la poliție și alta la Judecătoria Oradea.

„La Judecătoria Oradea a fost depusă o plângere pentru că domnul Pasc a prezentat opiniei publice documente care sunt confidențiale, încălcând mai multe clauze pe care le avea trecute în contract. În plus, directorul interimar, fostul director adjunct Dan Bălăcel, a făcut o inventariere constatând că lipsesc corespondențele cu unele firme aeriene, motiv pentru care a făcut o plângere la poliție pentru a se lămuri acest aspect”, a spus Bimbó-Szuhai Tibor.

Planul UDMR era ca rolul șefului CA să se încheie aici, urmând ca, președintele Pásztor Sándor, care și-a anunțat conferința de presă în timp ce ziariștii erau la conferința de la Aeroport, să facă anunțul izbăvitor, „anularea concursului”.

Doar că ziariștii nu s-au mulțumit cu declarațiile lui Bimbó, insistând. Șeful CA al Aeroportului Oradea nu a avut de ales și a spus că, în urma unui control al unei comisii a forului tutelar al aeroportului, Consiliul Județean Bihor, i s-a recomandat să anuleze concursul pentru șefia aeroportului întrucât, la mijloc ar exista un viciu de procedură.

„Noi am încercat să selectăm concurenții folosind exemplele de la celelalte aeroporturi, unde Consiliul de Administrație a decis procedura referitoare la scrisoarea de așteptări. Comisia a susținut că de scrisoare trebuia să se ocupe forul tutelar al Aeroportului, Consiliul Județean. Prin urmare, ni s-a recomandat să anulăm concursul, lucru pe care îl fom face”, a mai spus Bimbó.

Partidul e în toate!

La conferința de la Consiliul Județean Bihor, Pásztor Sándor a repetat papagalicește tot ce spusese în articol, șeful lui de partid, Szabó Ödön.

„Am întocmit o echipă care să îmi prezinte clar situația de la Aeroport. Comisia a constatat că la mijloc este un viciu de procedură. Cei de la CA-ul aeroportului mi-au dat exemple că la alte aeroporturi scrisoarea de așteptare a fost făcută de CA, nu de forul tutelar care este Consiliul Județean. Ne-am adresat Ministerului Finanțelor Publice care ne-a comunicat că obligația în avizarea scrisorii ne revine nouă, nu CA-ului. Am recomandat CA-ului să anuleze concursul. Vă citesc din Hotărârea nr. 31 a CA-ului: „Se anulează procedura de selecţie a candidaţilor pentru funcţia de Director General al Regiei Autonome Aeroportul Oradea, urmând ca o nouă procedură să fie demarată în cel mai scurt timp”. Voi întocmi o nouă recomandare pentru crearea unei noi comisii de concurs din care să facă parte un reprezentant al CJ şi câte unul al Primăriei Oradea, al Prefecturii, al Parcului Industrial Oradea, al Parcurilor Industriale ale judeţului, al Camerei de Comerţ, al Agenţiei de Management a Destinaţiei, al Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune, precum şi un reprezentant al hotelierilor din Oradea sau din Băile Felix, în total 11 persoane. În două săptămâni această comisie se va strânge și sper ca în 3-4 săptămâni să lanseze un nou concurs pentru postul de director al Aeroportului”, a spus Pásztor.

Ridicol a fost că, la întrebările jurnaliștilor referitoare la publicarea anunțului, președintele Consiliului Județean Bihor a acuzat voalat presa că ar fi dorit bani ca să facă reclamă concursului, deși ziariștii întrebau, legitim, de ce nu au fost publicate anunțuri în presa internațională dacă tot se dorea un concurs internațional. „Uite o idee foarte bună”, a spus Pásztor Sándor, lăsând să se înțeleagă că nici măcar nu se gândise la asta.

„Problema nu a fost însă incompetența celor care au organizat concursul ci faptul că posibilii directori ar cere salarii mari”, au spus, atât Bimbó cât și Pásztor. Dovada? Un e-mail pe care nimeni nu l-a văzut (jurnaliștii cerând în mod expres acest lucru) în care un posibil candidat, fost director de aeroport, cerea o sumă „astronomică” pentru a conduce Aeroportul din Oradea. „Noi nu putem să nu respectăm legea, unde se specifică clar ce salarii putem da pentru această funcție. Deci, aceasta este problema, nu publicitatea făcută”, a încercat Pásztor să justifice simulacrul de concurs făcut de cei de la Aeroport.

Culmea este că după ce a trimis o comisie să verifice situația la Aeroport iar comisia a constat că cei de acolo au încălcat legea, Pásztor a spus că membrii consiliului, puși acolo pe criterii politice, nu ar trebui schimbați pentru că aeroportul (care este în aer) ar rămâne în aer, și fără director și fără Consiliu de Administrație.

Bimbó trimis acasă!

Ședința de consiliu care a urmat sâmbătă a avut două premiere. Prima a fost aceea că a fost organizată sâmbătă și a durat mai mult de trei ore iar a doua, că majoritatea fragilă a UDMR, PSD și ALDE pare a se fi destrămat. Ședința a fost programată sâmbătă de Pásztor Sándor tocmai pentru a avea majoritate, unii consilieri neputând fi prezenți săptămâna aceasta la vreo ședință. Două erau materialele de pe ordinea de zi pe care PSD și UDMR voiau să le treacă, rectificarea bugetului și revocarea membrilor CA al Aeroportului. Primul șoc a fost acela că vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Traian Bodea din ALDE a propus amânarea rectificării bugetare, lucru criticat aspru de Ioan Mang, celălalt vicepreședinte al CJ Bihor. Până la urmă s-a făcut cum a vrut ALDE, care a votat alături de liberali pentru amânare.

Discuțiile pe al doilea proiect au început furtunos, liberalul Călin Gal a spus că proiectul de revocare al membrilor CA al Aeroportului a fost inițiat „pentru că ne aflăm într-o situaţie extrem de gravă, CA nu şi-a îndeplinit criteriile de performanţă, au dispărut cursele externe, cele interne sunt la nivel minim, numărul pasagerilor a scăzut de la 220 de mii anul trecut la 40 şi ceva de mii, este clar că activitatea CA este catastrofală. Apoi, CA-ul a declanşat o procedură de selecţie nelegală a viitorului manager după demisia fostului director Pasc. Noi am avertizat înainte că procedura de selecție a viitorului director încalcă legea, nu doar pentru că scrisoarea de așteptare trebuia trecută prin Consiliul Județean ci și pentru că s-a schimbat componența comisiei care evalua ofertele pentru conducerea aeroportului. Acest CA a încălcat flagrant şi repetitiv, în cascadă, legea. Toată această strategie a fost pusă la punct doar pentru a pune Aeroportul pe butuci. Ce a făcut acest CA a fost sabotaj. Eu nu mai cred în buna voastră intenție. Trebuia anulat concusrul și atunci ați găsit această găselniță, această comisie. Suntem în cea mai gravă situație cu Aeroportul. Cum putem crede că ce veți face de acum încolo va fi bun?”. Punctul pe „i” l-a pus însă Ionel Avrigeanu: „dovada cea mai clară a incompetenței acestui CA este că a anulat un concurs pe care tot ei l-au organizat. Nu mai putem accepta că acest CA poate conduce Aeroportul. Dumneavoastră aveți datoria să îl trimiteți acasă pe Bimbó, cu toată echipa lui”.

După ce Pásztor Sándor i-a dat cuvântul, Bimbó-Szuhai Tibor a repetat aceleași lucruri pe care le-a spus la conferința de presă, victimizându-se, politicianist: „Haideţi ca Aeroportul Oradea să nu fie o victimă colaterală a discuţiilor politice, pentru că este în interesul orădenilor să existe curse internaţionale”.

Pentru a-i scoate basma curată, a luat cuvântul și Ioan Mang, care, dincolo de discursul cunoscut, acela că orădenii sunt prea săraci și vinovați că nu vin curse noi pe aeroport, l-a învinovățit pe Gheorghe Pasc, făcându-l securist.

„Dacă citiţi România liberă veţi vedea cu ce se ocupa înainte de 1989 şi ce a făcut la Revoluţie”, a spus PSD-istul, cu referire la un articol în care Pasc era descris ca responsabil cu învăţământul politic comunist în aviaţie, și care ar fi tras cu pistolul la Aeroportul Otopeni împotriva celor care îl „apărau”.

„Vinovatul este cel care şi-a dat demisia”, a concluzionat Mang, fără nicio legătură cu neregulile din concursul organizat de CA-ul Aeroportului.

După o ședință istovitoare, care a început la 11.00 și s-a încheiat la 14.30, s-a dat și votul. 18 consilieri au votat pentru revocare, adică PNL plus ALDE și 16 împotrivă, adică PSD și UDMR. Cei 7 membri aleși în 2017 (un funcţionar al Ministerului Finanţelor, trei reprezentanţi ai UDMR, doi ai ALDE şi unul al PSD) vor conduce interimar Aeroportul până la numirea unui noi Consiliu. Acesta urmează să fie alcătuit din doi reprezentanţi ai CJ, unul al Ministerului Finanţelor şi al Primăriei Oradea şi trei ai mediului de afaceri.