Noi reguli pentru cei care vor să obţină permis de conducere. Guvernul a aprobat Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră, document care aduce schimbări atât pentru şcolile de şoferi, cât şi pentru conducătorii auto.

Românii care vor să obţină permis de conducere trebuie să fi absolvit cel puţin 10 clase, şoferii care încalcă în mod repetat codul rutier vor urma programe de recuperare, iar licenţa şcolilor auto va fi prelungită doar dacă cel puţin jumătate dintre candidaţi au promovat examenul.

Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră pentru anii 2016 – 2020, aflată în dezbatere publică, a fost aprobată săptămâna trecută de Guvern. Aceasta duce mai multe reguli noi. Astfel, viitorii conducători auto trebuie să fi absolvit cel puţin învăţământul obligatoriu, adică zece clase. O altă regulă care îi vizează pe şoferi este instituirea unor programe de recuperare voluntare sau obligatorii” dacă încalcă în mod repetat codul rutier sau dacă li s-a suspendat sau anulat permisul. În aceste programe şoferii vor beneficia de consiliere psihologică şi ore de conducere preventivă menite să schimbe comportamentul celor care încalcă prevederile legale. În cazul conducătorilor auto care conduc sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihotrope, de asemenea, ar trebui avute în vedere cel puţin acţiuni de asistare de tipul intervenţii scurte”, efectuate de personal specializat. Totodată, şoferii în vârstă trebuie să îşi facă analizele mai des. În rândul şcolilor de şoferi, Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră prevede ca licenţă să fie prelungită doar dacă cel puţin jumătate dintre candidaţi au promovat examenul de conducere, iar în cazul maşinilor implicate în accidente, acestea vor putea fi folosite din nou de către şoferi doar după ce au fost supuse unor inspecţii tehnice. În ceea ce privește factorul uman în siguranța rutieră, Strategia urmărește corectarea comportamentului pe drumurile rutiere, prin întărirea rolului educației rutiere și a campaniilor de sensibilizare și conștientizare. În acest sens, acțiunile propuse îi vizează pe toți participanții la trafic – șoferi, pietoni, bicicliști, motocicliști – indiferent de vârstă sau profesie. Se va pune accent pe identificarea soluțiilor de reducere a numărului de persoane decedate și al persoanelor grav rănite din categoriile de persoane cu risc crescut (pietoni, motocicliști, bicicliști, copii, tineri, persoane vârstnice). Pe termen scurt, este prevăzută reglementarea unui Plan Național de Educație Rutieră, Strategia punând în centrul atenției, după modelul european, participantul la trafic și cu un accent deosebit pe educația și formarea copiilor, a tinerilor și a conducătorilor auto începători. Acțiunile sunt structurate pe trei direcții: educație rutieră în școală, campanii de informare în media și îmbunătățirea nivelului de pregătire a conducătorilor auto. Pe termen scurt, este prevăzută introducerea înregistrării video a examenelor pentru obținerea certificatelor și atestatelor profesionale, iar pe termen lung va fi amendată legea, astfel încât școlile de șoferi să-și poată prelungi autorizația de funcționare cu condiția ca minim 50% dintre cursanți să promoveze examenul. Este prevăzută, totodată, crearea cadrului legal necesar pentru reabilitarea și consilierea conducătorilor auto cu abateri grave și repetate de la normele rutiere, mai ales în cazul șoferilor profesioniști. Tinerii sunt vizați și ei prin această strategie, care prevede crearea de programe universitare, post-universitare și de formare în domeniul siguranței rutiere, aceste programe urmând a fi introduse de către universități, în parteneriat cu instituții având abilități și expertiza necesară în domeniu. Acțiunile vor viza și îmbunătățirea evaluării medicale și psihologice pentru obținerea permisului auto, prin actualizarea periodică a baremelor de evaluare și eliminarea posibilităților de obținere a avizelor în mod fraudulos. În plus, după o anumită vârstă, vor fi reduse perioadele de efectuare a controalelor medicale pentru conducătorii auto. Alte acțiuni prevăzute în Strategie sunt introducerea inspecției tehnice de siguranță pentru repunerea în circulație a vehiculelor implicate în accidente rutiere, precum și responsabilizarea și sancționarea, de principiu, atât a conducătorului auto, cât și a operatorului de transport în caz de abateri.