Atenţie, părinţi, atenţie, dascăli! Familiarizarea elevilor şi preşcolarilor cu regulile de circulaţie, formarea şi consolidarea deprinderilor de comportare civilizată pe drumurile publice în vederea prevenirii accidentelor se realizează atât prin lecţii de circulaţie rutieră, cât şi prin activităţi practice desfăşurate. Cât de eficientă este această activitate se poate constata şi din situaţia statistică a accidentelor care, dincolo de relevanţa şi anunţul cifrelor - scăderea numărului de accidente, a persoanelor decedate şi a celor grav rănite - reflectă, e drept, nu în totalitate, eforturile depuse. Conform informaţiilor furnizate de către comisarul Dorin Sava, ofiţer în cadrul Serviciului Poliţiei Rutiere Bihor, în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (vezi cifrele din paranteze), minorii au fost implicaţi în 10(6) accidente de circulaţie, soldate cu 2(0) morţi şi 8(6) răniţi grav. După cum se observă, în anul 2004 avem de-a face cu o uşoară creştere a numărului de accidente cărora le-au căzut victime copiii. Astfel, din vinovăţia acestora au avut loc 5 accidente, soldate cu 2 morţi şi 3 grav răniţi. După vârstă, 3 minori au fost între 0 şi 6 ani; 9 minori între 6 şi 14 ani; 6 minori între 14 şi 18 ani. Din totalul accidentelor, 13 au fost cauzate de traversările neregulamentare, un biciclist minor nu a acordat prioritate în intersecţie, doi biciclişti nu au semnalizat şi nu s-au asigurat la schimbarea direcţiei de mers, un alt minor, pe bicicletă, a trecut pe trecerea pentru pietoni, fiind accidentat, iar un minor nesupravegheat s-a agăţat cu mâinile de spatele unei remorci. Iată şi un exemplu: Miercuri, elevul D.E.C., de 12 ani, a ieşit din curtea Şcolii cu clasele I-VIII nr.11 în fugă, angajându-se în traversarea străzii prin loc nemarcat, fără să se asigure. Din această cauză a fost surprins şi accidentat grav de către un autoturism Dacia, al cărui conducător auto nu a redus viteza în zona de acţiune a indicatorului "Atenţie copii". Obligaţiile instituţiilor de învăţământ În conformitate cu prevederile art. 45 din Decretul 328/1966 republicat, precum şi art. 122 din Regulamentul de aplicare a acestuia, "în toate unităţile de învăţământ, curs primar şi gimnazial, se vor preda elevilor săptămânal, respectiv lunar, pe parcursul anului şcolar, lecţii de circulaţie rutieră. Organele poliţiei vor sprijini şi vor îndruma cadrele didactice din unităţile de învăţământ în desfăşurarea acestei activităţi". Astfel, conform textului de lege, în fiecare unitate de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial se va înfiinţa "Colţul micului pieton" care trebuie să conţină materiale educative pe teme rutiere adaptate vârstei şi nivelului de înţelegere al acestora, să evidenţieze aspectele pozitive de conduită rutieră şi să le combată pe cele negative. De asemenea, în cadrul fiecărei instituţii de învăţământ, consiliul profesoral va desemna un cadru didactic cu experienţă pentru coordonarea activităţii de educaţie rutieră în şcoală. Anual, conducerile unităţilor de învăţământ vor întocmi o tematică a activităţilor de educaţie rutieră pentru fiecare clasă în parte, folosind pentru aplicarea acesteia doar materiale bibliografice şi manuale avizate şi editate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor. "Trebuie să menţionăm faptul că, pe lângă calitatea de participanţi la traficul rutier ca pietoni sau biciclişti a minorilor, în evoluţia recentă a fenomenului rutier din ţară a apărut pe străzile asfaltate din localităţile urbane şi chiar rurale o nouă categorie care, pe fondul ignorării regulilor de circulaţie, sunt de multe ori victimele accidentelor. Aceştia sunt copii şi tineri pe patine cu role care, datorită lipsei unor locuri sau piste special amenajate, ca şi bicicliştii de altfel, pătrund pe partea carosabilă a drumurilor şi creează pericol de accidente". - a afirmat comisarul Dorin Sava. Iată de ce, în acest context, se impune intensificarea colaborării tuturor factorilor decizionali din ministerele şi instituţiile cu atribuţii în domeniul minorilor, conştientizarea acestora asupra pericolului unor accidente grave pe care neatenţia le poate provoca în orice moment.