Cultură, în afara spaţiilor convenţionale
Rezultatele anchetei arată că majoritatea orădenilor preferă să-şi petreacă timpul liber ieşind în oraş cu prietenii, existând însă şi un procent semnificativ de respondenţi cărora le place să stea acasă cu familia. Între reperele culturale care reprezintă cel mai bine specificul oraşului, mare parte din respondenţi au optat pentru Cetatea Oradea, următoarele pe listă fiind: Complexul Baroc, Teatrul de Stat şi Complexul Vulturul Negru. În plus, potrivit chestionarului, frecventarea teatrului în Oradea se structurează pe următoarele paliere: public constant - 14,1%, public ocazional - 50,3%, non-consumatori fiind 35,2%. "E foarte important să ştim ce face orădeanul în timpul liber, pentru a vedea cum putem să-l atragem spre cultură", a precizat Corina Răceanu, reprezentant United Experts, adăugând că oamenii au o tendinţă tot mai accentuată să iasă din casă, preferând să participe la evenimente culturale în afara spaţiilor convenţionale. În aceeaşi ordine de idei, s-a constatat un interes ridicat pentru spectacolele de tip comedie - divertisment, 36,2%, următoarele două locuri aparţinând genurilor: dramatic (29,4%) şi clasic, istoric ori liric.

Cărţile de acţiune, în topul preferinţelor
În fine, în privinţa evaluării preţurilor la biletele de intrare, acestea au fost apreciate, preponderent, ca fiind potrivite (35,9%), conform distribuţiei următoare: în cazul Filarmonicii de Stat, publicul constant reprezintă 12,3%, publicul ocazional - 27,9%, non-consumatori fiind 59,4%. În privinţa muzeelor, publicul constant reprezintă 23,4%, cel ocazional - 67,5%, non-consumatori - 9,1%.
Pe de altă parte, primele trei preferinţe pentru genurile muzicale au fost formulate în legătură cu muzica uşoară (dance, pop şi R&B) - 29,6%, clasică - 13,4%, iar populară-etno, 9,6%. La primele trei genuri de dans, preferate sunt: clasic - vals - cu un procent de 20,35%, urmat de salsa, samba şi latino - 14,0%, respectiv de cel popular, cu 10,2%. Pe primul loc la genurile de cărţi, mai precis cartea cu cea mai ridicată frecvenţă în preferinţele respondenţilor, este cartea de acţiune, aventură şi cea poliţistă (20,2%), pe locul II, cu un procent de 12,5%, se găseşte beletristica şi literatura contemporană, iar pe al III-lea, cartea istorică, bibliografică, biografică şi politică, cu 12,2%.

Ziarele, principalele surse de informare culturală
Potrivit sondajului, principala sursă de informare privind evenimentele şi instituţiile culturale o reprezintă ziarele, urmate de reviste şi afişe. Menţionăm că în evaluarea ofertei culturale, comparativ cu anul trecut, se constată o grupare majoritară a răspunsurilor pentru varianta "a rămas la fel", pentru îmbunătăţirea vieţii culturale locale dorindu-se, în primul rând, creşterea diversităţii, urmată de cea a calităţii şi noutăţii. Spaţiile neconvenţionale cu cel mai ridicat potenţial cultural sunt reprezentate de parcuri (72,5%), centre comerciale (62,4%), în stradă (52,8%). În schimb spaţiile neconvenţionale cu cel mai mic potenţial cultural sunt: restaurantele şi cafenelele.

Majoritatea respondenţilor (89,4%) au afirmat, în mod direct, importanţa economică a promovării oraşului ca destinaţie turistică, cele mai importante măsuri pentru transformarea Oradiei într-o destinaţie pentru turismul cultural şi de patrimoniu fiind reprezentate de restaurarea clădirilor (92,9%), existenţa unor servicii turistice de calitate (91,7%) şi a unor evenimente culturale de calitate (91,1%).