Potrivit legii, persoanele fizice autorizate au obligaţia să solicite înregistrarea în registrul comerţului şi autorizarea funcţionării, înainte de începerea activităţii economice, ca PFA, respectiv întreprinzători persoane fizice titulari ai unei întreprinderi individuale.

Pot deveni persoane fizice autorizate orice cetăţeni români sau ai unor state membre ale Uniunii Europene, care au împlinit vârsta de 18 ani şi nu au săvârşit fapte sancţionate de legile financiare, de natura celor înscrise în cazierul fiscal. Prima etapă în procedura de înfiinţare a unei PFA o reprezintă rezervarea denumirii (formularul poate fi obţinut de la Registrul Comerţului sau poate fi descărcat de pe site-ul instituţiei), prin depunerea la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul în raza căruia solicitantul îşi stabileşte sediul profesional a cererii de verificare disponibilitate şi/sau rezervare firmă, în original. Rezervarea denumirii este valabilă timp de trei luni, în cazul în care procedura de înmatriculare a entităţii nu a fost finalizată în acest interval de timp, documentul pierzându-şi valabilitatea, astfel încât solicitantul trebuie să ceară o nouă rezervare de denumire şi să achite taxele aferente. De asemenea, sunt necesare: cartea de identitate sau paşaportul titularului PFA (fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul); dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: 90 lei - taxa de registru; 54 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014; declaraţia-tip pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii; specimenul de semnătură al persoanei fizice autorizate (original). În ceea ce priveşte sediul social, documentele care atestă drepturile de folosinţă asupra spaţiilor cu destinaţie de sediu social pot fi: extrasul de carte funciară, contractul de vânzare-cumpărare, contractul de donaţie în formă autentică sau certificatul de moştenitor, în cazul persoanelor care aleg să folosească drept sediu social un imobil pe care îl au în proprietate, respectiv contractul de închiriere, contractul de subînchiriere sau cel de comodat pentru spaţiile închiriate. Potrivit ONRC, pentru sediul profesional al PFA, actul care atestă dreptul de folosinţă trebuie prezentat în original sau copie legalizată.

Persoanele fizice autorizate trebuie sa plătească pentru veniturile pe care le realizează un impozit de 16%, impozit care se plăteşte trimestrial, în baza unei decizii de impunere calculată pe baza veniturilor obținute în anul anterior sau pe baza veniturilor estimate în declarația 220 pentru firmele înființate în anul curent. Pe lângă impozitul de 16%, contribuabilii care realizează venituri din activități independente mai datorează obligatoriu la stat și contribuții sociale pentru veniturile realizate - CAS și CASS. Totodată, pe lângă contribuţiile obligatorii, mai există și unele contribuții opționale, pentru care persoanele fizice autorizate pot să opteze. Este vorba despre contribuția la pentru șomaj, pentru asigurarea în caz de accidente de muncă și boli profesionale, precum și pentru concedii și indemnizații (FNUASS). Nu în ultimul rând, trebuie să precizăm că PFA-urile pot opta pentru plata taxei pe valoare adăugată (TVA). De altfel, atunci când PFA obţine venituri mai mari de 220.000 de lei, atunci aceasta este obligată să se înscrie ca plătitoare de TVA. Înregistrarea unei PFA ca plătitoare de TVA se face prin depunerea Declarației 070 „Declarație de înregistrare fiscală”.