Senatorul UDMR Cseke Attila a elaborat o iniţiativă legislativă potrivit căreia Ministerul Transporturilor ar trebui să acorde despăgubiri persoanelor a căror sănătate este afectată de lucrările la infrastructura de trasport, dar şi proprietarilor imobilelor deteriorate în urma derulării acestor lucrări.

"În prezent, în domeniul construcţiei de infrastructură, România se află într-o dezvoltare continuă şi susţinută care urmează foarte probabil să se accentueze în viitor şi mai mult. În urma acestei dezvoltări, în cele mai multe zone ale ţării populaţia este afectată prin deteriorarea sănătăţii, ca urmare a depăşirii limitelor maxime admise pentru noxe şi zgomot, precum şi de degradarea calităţii caselor", a precizat Cseke Attila, care susţine că situaţia cea mai gravă se înregistrează în judeţele din Ardeal unde se construieşte Autostrada Transilvania. "Am avut în audienţă persoane care s-au plâns de exemplu de dureri de cap, ceea ce e de înţeles când trec zilnic de mai multe ori camioane de 40-60 de tone pe lângă casa ta", susţine Cseke. Proiectul de lege stabileşte ce se consideră pagubă în cazul construcţiei infrastructurii de transport, cui şi în ce condiţii se acordă despăgubiri pentru astfel de pagube, procedura constatării şi evaluării pagubelor, sursa financiară a acestora şi sancţiuni pentru declaraţii false sau în cazul acordării în mod necuvenit a sumelor cu titlu de despăgubire. Conform proiectului, constatarea pagubelor se va face în termen de 30 de zile, iar din comisia de constatare vor face parte şase persoane, printre care primarul localităţii, cadre din sistemul de sănătate şi de la Direcţia Regională Drumuri şi Poduri. Nivelul despăgubirilor va fi de 90% din cheltuielile efectuate pentru tratamentul medical pentru bolile provocate de depăşirea limitelor maxime admise pentru noxe şi zgomot şi de 80% din valoarea evaluată a pagubelor rezultate din activitatea de construcţie a infrastructurii de transport asupra imobilelor afectate. Aceste sume vor putea fi plătite din bugetul de stat, prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Attila Cseke a declarat că li se va adresa tuturor parlamentarilor din judeţele Bihor, Sălaj, Cluj, Mureş şi Braşov, cerându-le sprijinul pentru susţinerea acestei propuneri legislative. Numai în judeţul Bihor mai mult de 100 de imobile proprietate privată au fost afectate de lucrările construcţiei Autostrăzii Transilvania. Parlamentarul bihorean a precizat că în satul Dolea o treime din case (20 din cele 60 existente în total) au astfel de probleme, în timp ce în Suplacu de Barcău, Chiribiş, Pocluşa de Barcău şi Mişca multe construcţii au fisuri sau crăpături. Senatorul a subliniat că aproximativ acelaşi număr de imobile afectate sunt situate şi pe traseul construcţiei autostrăzii în judeţele Sălaj şi Cluj, exemplul dat de Attila Cseke fiind cel de la Săvădisla, comună clujeană cu 100 de case afectate din cauza traficului de mare tonaj.