„O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” este marele câștigător al Festivalului de Teatru Scurt Oradea 2016 - având cele mai multe premii: cel mai bun spectacol, cea mai bună regie, cel mai bun actor în rol principal, dublate de nominalizări - dar și ecoul publicului, prezent în număr record la reprezentația din 27 septembrie și deosebit de entuziast la aplauze.

Teatrul încotro? Sunt textele contemporane suficient de lucide pentru a surprinde un element substanțial al realității, cu potențialul unei reverberații colective? Un element suficient de actual și reprezentativ pentru a garanta fiecărui spectator, indiferent de vârstă, pregătire, afinitate, o rezonanță psiho-afectivă reală? Avem nevoie de montări extrem-contemporane, de tehnologie folosită în exces, până la suprasaturarea spectatorului? Devine actorul un adjuvant, un secundar umbrit de efecte speciale? Sau, dimpotrivă, minimalizăm forme, fonduri și fundaluri, îmbrățișăm monodrame și monologuri, pe-o stare și pe-o voce, pariind pe elitismul celui ce propune și snobismul celui ce primeşte? Disfuncționalitatea, sub toate aspectele ei, temă eternă a teatrului din toate timpurile, parodie, tragedie, dramă, sau absurd, se reduce astăzi, neconvingător, la angoase de cuplu și cuplărai, consumerism, familii destrămate, tineri greșit reduși la suma viciilor încercate.

În acest context teatral, în cadrul Festivalului de Teatru Scurt Oradea 2016, au ieșit la lumină posibile direcții, subliniate într-un unison nesperat de juriu și de public.  Un dans ludic al morții, impresionant estetic, minimalist scenografic, ritualic, simbolic, profund răvășitor, prin „Cartea Bătrânilor” (Teatrul de Stat Maghiar Cluj, r. Mihaela Panainte). O reinterpretare clasică a dramei familiale printr-o regie lucidă, cu un mecanism fin, funcțional, de tensiune și surpriză, în Aniversarea (Teatrul Mihai Eminescu Botoşani, r. Erwin Şimşenshon). O potențare plastică a erotismului, o renunțare viabilă la convenție în favoarea actorului, repus în prim plan prin exploatarea dezinvoltă a mijloacelor interpretative în „De fapt e frumos” (Teatrul German Timişara, r. Volker Schmidt). Și o întâlnire fericită de elemente contemporane, sub toate formele lor, de la text, la regie, scenografie, muzică, actor, în „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul  nopții” (Teatrul Naţional Bucureşti, r. Bobi Pricop). „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” indică, prin sinergie, acea direcție care poate transforma spectacolul de astăzi într-un statement valabil: Pentru că abordează un subiect flagel şi tabu al lumii noi, Autismul. Pentru că îndeplineşte o funcţie esenţială a teatrului: oglindirea tarelor universale, de la cele mai intime, individuale, până la cele colective, sociale, de sistem. Pentru că o serie de actori notorii, cu roluri multiple şi bine structurate (Emilian Oprea, Ana Ciontea, Carmen Ungureanu, Rodica Ionescu) susţin un tânăr în ascensiune (Ciprian Nicula). Pentru că de această dată tehnologia, de la scenografie (Adrian Damian), proiecţii video (Dan Adrian Ionescu, Mizdan) până la muzică (Alexei Ţurcan) şi light-design (Andrei Florea), a creat, la propriu, Magie. Pentru că un  adolescent cu sindrom Asperger trece prin minciună şi abandon din partea propriilor părinţi, continuă să-şi urmeze idealul, creşte, îşi depăşeşte limitele, îşi  păstrează puritatea şi, iată, spectacolul n-are patetism, trăirism, tragism, falşi eroi. Tandemul Bobi Pricop (regizor) - Ciprian Nicula (protagonist) mizează pe o liniaritate a personajului cheie. Astfel, spectacolul primeşte o ritmicitate aparte, în contratimp cu potenţialul declanşator al durerii. Şi tocmai din acest paradox, al reacţiei subdimensionate în raport cu gravitatea faptei, o tensiune reală erupe în sufletul spectatorului. A găsit Bobi Pricop reţeta, calea de mijloc, liantul dintre ieri şi azi, sau este un spectacol care s-a născut din coincidenţe norocoase? Indiferent de răspuns, „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii” demonstrează că teatralitatea poate absorbi forme şi mijloace noi, în loc de a se pierde în umbra lor. Iar Ciprian Nicula a dat o altă valenţă cuvântului protagonist, una valoroasă prin simplitate, corectitudine, sinceritate şi fior mocnit, o valenţă de care era nevoie.

FITO 2016 - Premii şi Nominalizări

Cea de-a XXII-a ediţie a Festivalului de Teatru Scurt, desfăşurată în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Oradea 2016, a avut următoarele premii şi nominalizări:
Premiul pentru cea mai bună actriţă: câştigătoare Ioana Cheregi, Teatrul de Nord Satu Mare, pentru rolul „O femeie” din spectacolul Autobahn, de Neil LaBute; nominalizări: Ioana Iacob,  Teatrul German de Stat Timișoara, rolul „Magda”, din „De fapt e frumos”, de Volker Schmidt; Ana Ciontea, Teatrul Național București, rolurile ”Vânzătoarea”, ”Femeia elegantă”, ”Doamna de la ghișeu” din ”O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după un roman de Mark Haddon.
Premiul pentru cel mai bun actor: câştigător Ciprian Nicula, Teatrul Național București, rolul ”Christopher” din ”O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”; nominalizaţi: Răzvan Amitroaei, Teatrul ”Mihai Eminescu”, Botoșani, rolul ”Jurgen” spectacolul „Aniversarea”, de Jeroen Van Den Berg; Áron Dimény, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, rolul din spectacolul „Cartea Bătrânilor”, după poemul lui Szilágyi Domokos.
Premiul pentru cea mai bună regie: câştigător Bobi Pricop pentru regia spectacolelor „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii” și „Iluzii” (de Ivan Vyrypaev, Teatrul Național Craiova); nominalizaţi: Erwin Șimșensohn pentru spectacolul „Aniversarea”, Teatrul ”Mihai Eminescu” din Botoșani; Volker Schmidt pentru spectacolul „De fapt e frumos”, Teatrul German de Stat Timișoara.
Premiul pentru cea mai bună scenografie câştigător: Carmencita Brojboiu, pentru spectacolul „Cartea Bătrânilor”, Teatrul Maghiar de Stat Cluj; nominalizări: Adrian Damian, pentru spectacolul „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii”;  Romulus Boicu, pentru spectacolul „With a little help from my friends”, Teatrul Excelsior, București.
Premiul pentru cel mai bun spectacol: câştigător „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii”, nominalizate: „Cartea Bătrânilor” şi „Aniversarea”.
Juriul ediţei actuale a fost format din criticii Mircea Morariu şi Ion Parhon şi regizorul Alexa Visarion. Selecţionerul festivalului a fost criticul Doru Mareş.