Începerea unei afaceri şi dezvoltarea ei presupune muncă, multă muncă, inevitabile greutăţi, dar când ai ştiinţa organizării muncii, a prospectării pieţei, a cererii şi ofertei, succesul nu se lasă prea mult aşteptat. Dată fiind situaţia de tranziţie în care se află România, dar şi climatul de afaceri, nu este uşor să te menţii pe piaţă şi, mai ales, să ai succes. "Pentru a avea câştig de cauză, trebuie să fii serios şi să câştigi credibilitate", a venit replica d-lui Dumitru Neag. La cei 50 de ani ai săi, este unul dintre orădenii care a demarat o afacere în domeniul construcţiilor. Firma de construcţii a înfiinţat-o în anul 1996. La început, doar cu 6 oameni; la ora actuală, are 24 de angajaţi. Dar nu se va opri aici. În curând, datorită faptului că societatea se dezvoltă, va mai crea noi locuri de muncă. Cifra de afaceri a societăţii a fost, anul trecut, de 5,3 miliarde de lei, iar în acest an estimează că va ajunge la 20 de miliarde de lei. Înainte de a începe afacerea în construcţii, a "ucenicit" în domeniul comerţului en-gros, dar a renunţat în favoarea construcţiilor. "La început totul a fost greu, însă, ce este, oare, uşor în viaţă? Am reuşit să formez o echipă de muncitori, buni meseriaşi, selectaţi de-a lungul anilor, pentru a putea alcătui un nucleu de profesionişti, colaborând şi cu doi ingineri constructori." După cum ne povesteşte Dumitru Neag, pentru a demara, acum, o afacere în acest domeniu este nevoie de un capital minim de 400-500 de milioane de lei, pentru o lucrare care s-ar ridica la circa două miliarde. Pe lângă organizarea de şantier, mai sunt necesare materiale de construcţii, fără de care nu poţi face nimic. "Dar, dacă nu ai acea îndrăzneală constructivă, acel spirit de învingător, nu treci peste obstacole." În 13 ani, doar două concedii de odihnă Peste 60 la sută dintre partenerii de afaceri sunt firme private, din ţară şi din străinătate, iar Dumitru Neag se declară mulţumit de colaborare. În această privinţă, deşi mult mai pretenţioşi decât agenţii economici autohtoni, partenerii străini sunt cei mai serioşi şi mai greu de capacitat. De când lucrează în acest domeniu a executat sute de lucrări civile şi industriale şi, uneori, chiar în colaborare cu alte firme. De la renovări şi amenjări interioare, la construcţii de imobile, la care se mai adaugă lucrările industriale, hale, depozite, reparaţii la căile ferate. Spre exemplu, timp de cinci de ani a colaborat cu o firmă de telefonie mobilă pentru care a executat instalaţii pe toată zona de vest a ţării. De asemenea, la Societatea Comercială Simcor Oradea a construit un depozit de 1600 metri pătraţi, în colaborare cu o firmă a realizat o platformă de 700 de metri pătraţi în vamă, dar şi un depozit de tranzit pentru firma germană Hetco. În "cartea de vizită" se mai pot menţiona şi alte lucrări, cum ar fi a realizarea amenjărilor de la Casa de Asigurări de Sănătate Bihor, un punct termic pentru Grădinţa de copii ambliopi ş.a.m.d. Printre altele, de menţionat este şi faptul că a construit o biserică în localitatea Bicăcel, a efectuat lucrări de reparaţii la şcolile din Săcădat şi Hidişelu de Sus, la Căminul Cultural din Girişu de Criş, Azilul de Noapte de pe strada Gutenberg, din Oradea, a renovat case de copii din Oradea şi din judeţ, a construit case. De altfel, "casa" succesului în afaceri se poate defini prin confesiunea acestui întreprinzător: "Îmi place ceea ce fac. În 13 ani de când sunt în afaceri, am avut timp doar pentru două concedii de odihnă. Zilnic, muncesc între 12 şi 16 ore. Reuşesc să mănânc doar de două ori pe zi, dimineaţa şi seara. Din cauza programului încărcat, mă întâlnesc cu familia abia seara. Pe lângă efortul depus în afaceri, pentru a rămâne pe piaţă îţi trebuie foarte multă seriozitate şi tenacitate, pentru a câştiga credibilitate. Astfel, rişti să dai faliment." Fiscalitatea şi birocraţia, oful omului de afaceri Ca orice om de afaceri, Dumitru Neag are şi nemulţumiri. Una dintre ele priveşte birocraţia existentă în sistemul de licitaţie care, consideră domnia sa, ar trebui redusă la minim. O altă "hibă" a sistemului se datorează faptului că nu se merge pe raportul calitate-preţ, iar din acest motiv unele lucrări au de suferit. Pentru o lucrare mică, de circa 50 de milioane de lei, sunt o serie de formalităţi greoaie, cât pentru o lucrare de miliarde de lei. De asemenea, modul în care se face plata impozitelor nedreptăţeşte pe mulţi agenţi economici, deoarece plata taxelor şi impozitelor către stat nu ar trebui efectuată în momentul emiterii facturii, ci în momentul încasării banilor. Astfel, au fost situaţii când partenerul de afaceri a efectuat plata după un an de zile. Între aceste două momente însă, statul şi-a luat partea leului, devalorizarea şi pierderea lăsând-o pe seama contribuabilului. Datorită specificului activităţii din construcţii, care se bazează pe manoperă, taxele îi afectează şi pe muncitori. Având în vedere că firma d-lui Dumitru Neag intră în categoria Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (IMM), datorează impozit către stat de 25% din profit. Taxele şi impozitele sunt foarte mari, iar această fiscalitate excesivă devine o grea povară pentru firmă şi angajaţii ei. Cu toate acestea, indiferent de situaţie, Dumitru Neag este convins că seriozitatea în afaceri rămâne cea mai credibilă carte de vizită pentru orice om de afaceri.