La Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Municipiul Oradea s-a desfășurat marţi, 21 martie, cea de-a zecea ediţie a Concursului cu tematică preventivă „Şcoala fără violenţă”, adresat elevilor de gimnaziu, organizat de poliţiştii Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor în colaborare cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor şi cu cei ai Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”.

 

Prin intermediul acestui proiect educaţional organizatorii şi-au propus să sporească nivelul de siguranţă a elevilor în spaţiul public şi privat, provocându-i să înveţe în mod creativ. Liceenii participanţi s-au implicat activ în elaborarea unor piese de teatru cu mesaj preventiv, pe care, ulterior, le-au transpus pe scenă, în spectacole destinate propriilor colegi. În cadrul concursului „Şcoala fără violenţă”, elevii au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vis-a-vis de prevenirea manifestărilor violente. Peste 150 de elevi și profesori organizaţi în 16 echipaje din cadrul unor instituţii de învăţământ liceale din Judeţul Bihor, respectiv municipiul Oradea, municipiul Beiuș, Ștei, Tinca, Șuncuiuș, Roșia, Husasău de Tinca, Vașcău, Câmpani, Hidişelul de Sus, Bulz, Chişlaz, Sânnicolau Român au concurat pentru a-şi dovedi cunoştinţele în materie de prevenire a violenţei în mediul şcolar. În cadrul concursului, elevii, constituiți în echipaje a câte maxim cinci adolescenți, au avut posibilitatea să abordeze într-un mod original recomandările poliţiştilor, prin combinarea educaţiei cu arta teatrală, pentru a transmite un mesaj de impact vis-a-vis de prevenirea manifestărilor violente. Prin intermediul acestui concurs, elevii au putut aborda problematici specifice propriei generaţii, devenind astfel mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi la comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri. Competiţia a constat în parcurgerea a două probe, respectiv un moment artistic și realizarea unui eseu cu teme din domeniul prevenirii criminalității. Prima probă, momentul artistic, a constat în demonstraţii de dans, muzică, sport sau scurte scenete, care au surprins efectele nocive pe care violenţa, indiferent de forma sa de manifestare, o are asupra adolescenţilor, dar şi metode de a contracara astfel de manifestări. Expresivitatea, originalitatea, legătura conţinutului cu tema, precum şi alte asemenea criterii i-au animat pe elevi într-o strânsă luptă pentru locurile fruntaşe. Emoționați, nerăbdători să urce pe scenă, dar și îmbrăcați spectaculos, elevii au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, astfel încât să încânte auditoriul. Realizarea unui eseu preventiv a fost cea de-a doua probă în care au fost implicați elevii de gimnaziu. În cadrul celei de-a doua probe, elevii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerea cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia, constituind adevărate lecţii pentru colegii lor. Concursul a fost urmărit şi evaluat de un juriu format din psihologi, coregrafi, reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Palatului Copiilor din municipiul Oradea și reprezentanţi ai unor ONG-uri din Oradea. Mesaje precum "Stop fenomenului de bullying!", „Sunt aici când ai nevoie de ajutor!”, „Anturajul şi violenţa”, „Tu alegi! Cu mâinile poți face bine sau rău... Alegerea îți aparține!”, „Campionii au nevoie de părinţi!”, „,Înlătură violența, fă loc dragostei. Violența ucide caractere!”, „Iubire sau ură?”, „Violența, o realitate nedorită a vieții!”, „Știu, vrea și pot să mă comport frumos!”, „Înlocuiește violența cu o îmbrățișare!”, „Împreună la școală, dar fără violență, promovez toleranța, pacea, demnitatea și dezvoltarea personalității umane!” au fost promovate de elevi în cadrul concursului. În urma parcurgerii probelor din concurs, premiul I a revenit echipajului format din elevii Şcolii Gimnaziale nr.1 Roşia, locul al  II-lea a fost adjudecat de echipa Şcolii Gimnaziale „Nicolae Bogdan” Vaşcău, iar echipajul de la Liceul Teoretic „Nicolae Jiga” din Tinca s-a clasat pe locul al III-lea. De asemenea, au fost acordate şi două mențiuni, Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” și Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” din municipiul Oradea.

Totodată, au fost acordate și două premii speciale, unul pentru „Cel mai bun eseu”, obţinut de echipajul de la Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”, și Premiul special pentru „Cea mai bună interpretare”, obţinut de elevii Școlii Gimnaziale nr.1 Bulz.