Din această săptămână, municipalitatea orădeană eliberează certificatele de urbanism online, prin intermediul platformei Ghişeul online, disponibilă pe site-ul Primăriei – www.oradea.ro. Arhitectul şef al Oradiei, Radu Fortiş, a menţionat că traseul este integral digital.

De ieri, 20 mai, orădenii pot obţine online certificatele de urbanism. „Demersul s-a finalizat într-un timp destul de lung”, a menţionat arhitectul şef, precizând că s-a lucrat la acest proiect încă din toamna anului trecut. Radu Fortiş a anunţat că spre deosebire de alte certificate de urbanism eliberate online, la Oradea acesta are traseu exclusiv online. Astfel, solicitantul accesează platforma Ghişeul online de pe site-ul primăriei, la secţiunea Certificate de Urbanism şi completează toate câmpurile marcate cu asterisc de pe formularul online. „Avem secţiune pentru persoane fizice şi persoane juridice. Totul este interactiv. Completarea se face simplu”, a declarat arhitectul şef. După completarea formularului, solicitantul încarcă documentele doveditoare în secţiunea upload, cu precizarea că aceste documente trebuie să fie în format PDF şi să nu depăşească 5 MB.

„Când toate zonele sunt completate se acceptă termenele şi condiţiile, se trece pe zona de plată unde se introduce suprafaţa, iar suma ce trebuie plătită se calculează automat”, a precizat Radu Fortiş. Odată trimisă cererea şi efectuată plata online, solicitantul va primi un email prin care i se cere să confirme solicitarea, după care cererea intră în baza de date unde se va face o primă triere şi se trimite un nou email cu numărul de înregistrare al cererii. Abia apoi cererea ajunge la Serviciul Autorizări Construcţii, care verifică actele şi, eventual, cere documente suplimentare, înainte de emiterea Certificatului de Urbanism. „Serviciul Autorizări Construcții încarcă automat Certificatul de Urbanism semnat olograf în sistemul intern de management al documentului, iar Compartimentul gestionare date pune certificarea digitală (semnătura digitală forma juridică a instituției) și expediază certificatul de urbanism. Soluționarea se închide pe fluxul de lucru, urmând ca la final solicitantul să primească o notificare automată pe email privind soluționarea cererii”, a menţionat Radu Fortiș, adăugând că această procedură e mult mai uşor de gestionat de angajaţii Instituţiei Arhitectului Şef, fiind nevoie de mai puţine hârtii de mutat dintr-un loc în altul. Eliberarea Certificatului de Urbanism se face în două zile în regim de urgenţă şi în cinci zile în regim normal. Taxa de urgență este de 200 lei.

Arhitectul şef a declarat că sistemul a fost în teste timp de 6-7 zile, pentru a se asigura că funcţionează fără sincope. Odată cu lansarea serviciului online, au fost orădeni care încă de ieri au trimis solicitări de certificate de urbanism, care sunt deja în lucru.

Pe de altă parte, Radu Fortiş menţionează că pentru cei care nu vor să folosească sistemul online rămâne valabilă depunerea documentelor şi a solicitărilor la ghişeele din Piramidă.  

Pentru perioada următoare, arhitectul şef a anunţat că se lucrează pentru eliberarea autorizaţiei de construire în format digital, chiar dacă, în primă fază, doar pentru construcţiile de importanţă redusă cum ar fi garduri şi construcţii anexe sau locuinţe individuale.