Concurs de viteza pe traseu montan la Stana de Vale
După o pauză de 16 ani, traseul montan situat pe drumul judeţean 764/A Beiuş - Stâna de Vale reintră în circuitul sportiv automobilistic. Fiind a X-a ediţie, prima după 1989, vom face o scurtă prezentare a ediţiilor anterioare şi o succintă descriere a traseului, cuprins între km 15 şi km 24. Cei 9 km ai traseului cuprindeau aproximativ 50 de viraje, dintre care 6 numite ?ace de păr? (viraje la 180?), cu o diferenţă de nivel între ?START? şi ?SOSIRE? de 780 m. Anul acesta, traseul s-a scurtat la cererea C.N.A.K. la 5 km, şi omologat în noua formulă. Între anii 1978 - 1989, cu excepţia anului 1984, s-au desfăşurat pe acest traseu nouă ediţii ale Campionatului Republican de Viteză în Coastă, devenit apoi, după 1990, Campionat Naţional de Viteză pe Traseu Montan (V.T.M.).
Încă din prima ediţie, în octombrie 1978, pilotul orădean Teodor Pop, pe atunci component al echipei I.T.A. Bihor, ocupă locul VI în clasamentul general. Astăzi, el este maistru-şef de tură la Dacia Service (actualul dealer Dacia - R.N.D. Auto S.A. Oradea). Urmează apoi, din 1979, prima participare a unui monopost preparat artizanal şi pilotat de un alt orădean, Kulpinski Wilhelm, pentru ca în anul următor, 1980, să se înregistreze prima participare oficială din România a unui automobil de concurs de formula ?EASTER?, realizat în colaborare şi pilotat în dublaj de către Kulpinski Wilhelm şi Nabosnyi Lajos, chiar şi în echipa naţională de automobilism a României. Anii ce au urmat aduc la startul traseului montan de la Stâna de Vale alţi vitezişti orădeni ca Barna (?csi) Alexandru, care devine chiar şi vicecampion naţional, B?r Francisc, Lestyan Bela şi Nicolae Eugen, cu toţii legitimaţi la clubul MOTORUL Oradea, condus şi atunci ca şi acum, cu o pauză de câţiva ani (dar numai la fotbal), de către directorul adjunct al O.T.L.-R.A., Nicolae Popescu. Dintre aceşti piloţi orădeni, în ultimii ani, la concursurile locale de V.T.M. (Cetariu) mai participă Barna Alexandru şi Lestyan Bela, iar Nabosnyi Lajos este un reputat arbitru de automobilism, specializat mai ales în cronometraje. Willi-bacsi (Kulpinski), sprijinit de baston, este un nelipsit spectator al competiţiilor automobilistice locale (şi nu numai).
La 25 iunie 1989, două zile după etapa de Viteză în Coastă de la Stâna de Vale, la Concursul de Viteză pe Circuit din Oradea, se întâmplă o mare nenorocire: pilotul piteştean al uzinei Dacia - Gheorghe Preoteasa, ?presat? de către colegul său Ovidiu Mazilu, forţează desprinderea de urmăritor pe partea dreaptă a traseului de concurs, pe Str. Sucevei, înainte de virajul la dreapta spre Str. Avram Iancu, pierde direcţia şi se ?propteşte? între un stâlp de beton şi o casă. Dacia 1310 cu numărul de concurs 102 se încolăceşte pe stâlp, pilotul este ?extras? în comă profundă şi, în cursul nopţii, moare la spital. Ovidiu Mazilu, cu numărul 7 de concurs, de asemenea cu o Dacie 1310, continuă cursa, deşi toţi concurenţii în frunte cu fostul campion Ştefan Iancovici s-au oprit, trece primul linia de sosire în condiţiile în care cursa a fost oprită imediat după accident, iar în urma contestaţiei (blamată vehement de ceilalţi competitori), câştigă fără glorie. În automobilism, uneori se mai şi moare ?.
Urmarea acestui accident a fost nefericită pentru organizatori şi spectatorii orădeni, fostul preşedinte Nicolae Ceauşescu a întrebat ce sport e acela în care mor oameni şi a dispus interzicerea, din anul următor, (pe care nu l-a mai apucat) a concursurilor de viteză pe circuit desfăşurate în oraşe şi pe cel de viteză în coastă, de la Stâna de Vale.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.