Chiriaşii acuză că nici la această dată imobilul nu a intrat în administrarea AIO, aşa cum s-a procedat în cazul ANL Decebal, situaţie care aduce importante prejudicii financiare municipalităţii, deoarece banii plătiţi de chiriaşi în baza Convenţiei de Administrare firmei Menadom intră în conturile respectivei societăţi şi nu la bugetul local, în condiţiile actuale de austeritate financiară.

 

Lunar, pentru serviciile de administrare a condominiului sunt plătiţi către societatea amintită 16 lei pe apartament, rezultând sume totale de 2.000 lei/ lună şi 24.000 lei pe an. Mai mult, deşi prestează un serviciu în beneficiul municipalităţii, Primăria orădeană fiind proprietara imobilului, "de peste şase luni societatea respectivă nu a fost controlată de Compartimentul Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari din cadrul AIO Oradea", acuză chiriaşii, bănuind că ar exista anumite interese în joc.

 

Furaţi de rău-platnici

În calitate de proprietar, municipalitatea prin AIO nu s-a îngrijit de buna administrare a imobilului, anumiţi chiriaşi înregistrând restanţe uriaşe care sunt acum redistribuite către ceilalţi chiriaşi, sub forma unor "pierderi pe bloc şi pe apartament". În notificare este dat un exemplu concret: „Familia Kovari, din scara E, ap.1, primeşte în anul 2005 repartiţia cu nr. 3870 din 09.12.2003, AIO este notificată prin solicitarea înregistrată cu nr.43861 din 24.02.2009 de către şeful de scară cu privire la restanţele acumulate de 2.660 lei, iar prin Adresa 43166 din 08.03.2010 AIO informează persoana în cauză că la solicitarea sa i se reziliază contractul de închiriere cu obligaţia de a-şi plăti datoriile restante la întreţinere. În luna iulie 2010 acestea se cifrau la 4.502 lei şi nu erau achitate."

În bloc există şi apartamente nerepartizate, vina purtând-o tot AIO, ea fiind cea care trebuie să suporte cheltuielile cu încălzirea, indiferent de modul de înregistrare a consumului termic. Deoarece AIO nu a plătit cheltuielile respective, firma care gestionează blocul ANL le-a repartizat abuziv către ceilalţi chiriaşi. Or autorităţile locale au obligaţia legală de a verifica periodic situaţia acestor locuinţe, de a rezilia contractele pentru neplata cheltuielilor de întreţinere, precum şi de a reînchiria locuinţa respectivă.

 

Pierderi halucinante

Consumurile facturate către chiriaşi drept pierderi sunt pur şi simplu halucinante, după cum incredibile sunt diferenţele dintre consumul facturat de furnizorii de apă caldă şi rece şi cele declarate de locatari. Astfel, în luna mai, Compania de Apă a facturat către blocul ANL 1.053 mc de apă rece în valoare de 4.423,46 lei, în timp ce consumul declarat de locatari a fost la jumătate, respectiv 500,5 mc! Pierderile pe bloc au ajuns astfel la 552,5 mc (2.321,36 lei), pe fiecare apartament fiind băgate pierderi de 18,57 lei.

Situaţia este similară şi la consumul de apă caldă. Electrocentrale SA a furnizat în aceeaşi lună 431 mc de apă caldă, facturând 4.994,02 lei, în timp ce consumul declarat de locatari a fost de 376,6 mc, diferenţa de 54,3 mc fiind redistribuită la plată pe fiecare apartament. În luna iunie, la apă caldă s-a înregistrat o diferenţă şi mai mare între valorile furnizate şi cele declarate la consumul de apă caldă, 112,4 mc fiind trecute la pierderi, fiecare locatar trebuind să scoată în plus la factura curentă încă 12 lei.

Pe primele şase luni din 2010 fiecare locatar a plătit în plus la factura curentă în jur de 125 de lei. Totalul pierderilor de apă rece şi caldă pe 21 de luni (octombrie 2008 - iunie 2010) fiind de aproape 400 de lei pe fiecare apartament. Totalul pierderilor la apă caldă şi rece pe întreg blocul ANL este de-a dreptul incredibil - 47.677,2 lei (aproape 477 milioane de lei vechi)!

 

Preţul de vânzare, prohibitiv

Municipalităţii i se mai reproşează preţul mare al locuinţelor stabilit prin "Regulamentul de vânzare al locuinţelor de tip ANL" adoptat prin HCL 447 din 24 iunie 2010, conform căruia acestea oscilează între 25.500 şi 39.000 de euro, în funcţie de suprafaţă. Blocul a fost dat în folosinţă în anul 2003.

 

În finalul notificării, chiriaşii din blocul ANL somează municipalitatea ca în termen de 15 zile de la primirea sesizării să dispună preluarea imobilului în administrarea AIO şi rezolvarea problemelor semnalate. În caz contrar, îşi rezervă dreptul de a acţiona Primăria în judecată, solicitând daune-interese cominatorii şi cheltuieli de judecată.