Începând de vineri, 1 septembrie, a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului prin care indemnizaţia de creştere a copilului, acordată de stat, este plafonată la cel mult 8.500 de lei. Noutatea se va aplica atât în cazul persoanelor aflate în plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului, cât şi a celor al căror drept se va stabili ulterior.

 

Agenţia pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (AJPIS) Bihor a trimis luni, 4 septembrie, un comunicat de presă, în care menționează că pentru solicitările de drepturi nesoluţionate încă sau viitoare se va proceda astfel: în cazul celor care au solicitări depuse şi care sunt îndreptăţiţi să primească indemnizaţie înainte de septembrie 2017, pentru lunile anterioare se va plăti suma rezultată efectiv din calcul, iar începând cu drepturile lunii septembrie se va limita la 8.500 lei; în cazul celor care urmează să depună solicitări, cuantumul indemnizaţiei se va limita de la început la 8.500 lei.

De asemenea, AJPIS anunță că în Monitorul Oficial au fost publicate şi normele pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 38/2011, şi a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada sezonului rece, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 920/2011. Prin acest act normativ, s-a introdus un formular de cerere simplificat în cazul solicitării ajutorului social (VMG) sau a alocaţiei pentru susţinerea familiei (ASF) ori a ajutorului pentru încalzire (Aî), ulterior aprobării unuia dintre drepturile menţionate. Astfel, în cazul în care un beneficiar de ajutor social solicită alocaţia pentru susţinerea familiei ori ajutorul pentru încălzire, ulterior aprobării ajutorului social, se va utiliza formularul de Cerere - Declaraţie pe propria răspundere pentru modificarea cererii de acordare a unor drepturi de asistenţă socială sau pentru acordarea unor noi drepturi, prevăzut în Anexa 2 la H.G. nr. 559/2017 (Anexa nr.1a la normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001).

De asemenea, se va completa numai Anexa 2 prevăzută de H.G. nr.559/2017 (Anexa nr. 1a la normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.416/2001) şi în situaţia în care dreptul la unul dintre beneficiile de asistenţă socială (VMG, ASF, AÎ) a fost acordat pe baza vechiului formular de cerere şi declaraţie pe propria răspundere, iar după data intrării in vigoare a HG nr. 559/2017 se solicită unul dintre celelalte drepturi. Totodată, în situaţia în care VMG/ASF/AÎ a fost solicitat pe baza vechiului formular de cerere și declaraţie pe propria răspundere, dreptul se acordă pe baza acestuia, sub rezerva stabilirii dreptului conform prevederilor OUG nr. 93/2016. 2. Precizăm că modelul de decizii prevăzut în Anexa 6 la H.G. nr. 559/2017 (Anexa nr. 7 la normele metodologice), va fi adaptat corespunzător situaţiei în care se afla beneficiarul. 3. Referitor la acordarea ajutoarelor de urgenţă de la bugetul de stat, în temeiul art.28 alin.(1) din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie menționat că a fost introdus un formular de cerere de acordare a unui ajutor de urgenţă prevăzut la Anexa 8 la H.G. nr.559/2017 (Anexa nr. 16 la normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.416/2001). Pentru simplificare, a fost introdus un singur tip de anchetă socială, prevăzută la Anexa 9 la H.G. nr.559/2017 (Anexa nr. 16a la normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.416/2001).

În cazul persoanelor care au transmis petiţii Preşedinţiei României, Guvernului României, altor instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale sau care s-au adresat direct agenţiilor județene pentru plăți și inspecție socială pentru acordarea de ajutoare de urgenţă şi pentru care nu au fost efectuate anchete sociale înainte de data intrării în vigoare a HG nr.559/2017, vă recomandăm să oferiţi solicitanţilor spre completare noile formulare de cerere şi să le soluţionaţi cererile potrivit noilor reglementări introduse prin HG nr.559/2017.

Menţionăm că în HG nr.559/2017 la art. I, punctul 23, au fost introduse criterii pentru acordarea ajutoarelor de urgenţă şi a fost reglementată posibilitatea de a fi stabilite prin decizia directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială de niveluri orientative ale cuantumurilor ajutoarelor de urgenţă prin stabilirea mediei sumelor cu titlu de ajutor de urgenţă aprobate anterior prin hotărâri ale Guvernului pe tipuri de situaţii înregistrate. Pentru fluidizarea procesului de acordare a ajutoarelor de urgenţă, au fost stabilite termene, astfel: maximum 10 zile lucrătoare pentru efectuarea anchetelor sociale, de la data înregistrării cererii; maximum 5 zile lucrătoare pentru avizarea anchetei sociale de către primarul localităţii de domiciliu/reședinţă, de la data transmiterii acesteia de către agenţia teritorială; maximum 3 zile lucrătoare pentru avizarea anchetei sociale de către prefectul judeţului unde are domiciliul/reşedinţa solicitantul ajutorului de urgenţă, de la data transmiterii acesteia de către agenţia teritorială.

Totodată, menţionăm că în ancheta socială prevăzută în Anexa 9 din HG nr.559/2017 (Anexa nr. 16 a la normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.416/2001) se va completa şi informaţia referitoare la faptul dacă familia/ persoana singură a beneficiat sau urmează să beneficieze de un ajutor de urgenţă de la bugetul local, având în vedere atât cererea şi declaraţia pe propria răspundere a solicitantului, cât şi avizul primarului. 4. Prin HG nr.559/2017, au fost aduse precizări referitoare la calculul ASF (art. II, punctul 10 din HG nr.559/2017, respectiv art.8 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.277/2010, aprobate prin HG nr.38/2011), în situaţia în care copiii din familia beneficiară înregistrează absenţe nemotivate sau repetă anul şcolar din alte motive decât cele medicale.