Potrivit Legii nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, sunt considerate persoane vârstnice acele persoane care au împlinit vârsta standard de pensionare stabilită de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii.

Analiza structurii populaţiei pe grupe mari de vârste evidenţiază reducerea ponderii populaţiei tinere (0-14 ani) de la 21,8 % la 16,3 % şi creşterea ponderii celei vârstnice (60 ani şi peste) de la 17,8 % la 19,1 %. Se constată creşterea ponderii populaţiei de peste 75 de ani, în cadrul căreia o proporţie însemnată este reprezentată de femei, de unde derivă probleme specifice legate de văduvie, precum şi alte nevoi în domeniul social şi al sănătăţii. Singura cale de a înnobila senectutea este s-o aşezăm în perspectiva credinţei că bătrânii noştri nu au de ce să se teamă de ziua de mâine.

Cine oferă servicii pentru persoanele în vârstă

1. Administraţia Socială Comunitară Oradea (ASCO) asigură un cadru propice pentru diverse activităţi de socializare prin înfiinţarea Centrelor Sociale Multifuncţionale pentru Vârstnici. Totodată, instituţia este cea care distribuie legitimaţii de călătorie gratuite pentru vârstnici, oferă ajutor pentru încălzirea locuinţei, ajutoare alimentare pentru pensionari cu pensii sub 400 lei.

2. Autoritatea Tutelară este cea care numeşte un tutore sau curator pentru vârstnicul aflat în nevoie, asigură la solicitare prin reprezentanţii săi consultanţă calificată şi chiar însoţirea la notarul public cu ocazia semnării unor acte juridice translative de proprietate, supervizând ulterior respectarea obligaţiilor contractuale şi întreprinzând demersuri în instanţă, dacă se constată că se impune rezoluţionarea respectivului act.

3. Avocatul Poporului oferă asistenţă în domeniul respectării drepturilor cetăţeneşti.

4. Biroul de Consiliere pentru Cetăţeni Oradea din cadrul Fundaţiei Ruhama oferă informare şi consiliere gratuită în 12 domenii de larg interes: sănătate publică, regimul proprietăţii, asistenţă socială, impozite şi taxe, asigurări sociale, învăţământ, raporturi de muncă, procedură notarială, protecţia consumatorului, protecţia copilului, drepturi şi obligaţii civile, servicii publice.

5. Organizaţii nonguvernamentale care oferă servicii socio-medicale de îngrijire la domiciliu sau în sistem rezidenţial.

6. Instituţii publice care oferă servicii socio-medicale în sistem rezidenţial.

Exemplu ONG

Fundaţia Ruhama găzduieşte două servicii accesate de persoane de vârsta a treia: Biroul de Consiliere pentru Cetăţeni şi Departamentul de Îngrijiri la Domiciliu. Rolul Serviciilor Sociale de Îngirjiri la Domiciliu este de a sprijini aceste persoane prin acordarea mai multor tipuri de intervenţii, cum ar fi: curăţenia locuinţei, efectuarea cumpărăturilor, plata unor servicii şi obligaţii curente, însoţirea persoanei la diferite instituţii în vedera obţinerii unor drepturi şi facilităţi, demersuri în vederea obţinerii certificatului de încadrare în grad de handicap, obţinerea de bilete de tratament sau odihnă, eliberarea de reţete medicale, procurarea medicamentelor etc. Persoanele vârstnice care sunt în nevoie şi care au împlinit vârsta standard de pensionare sunt încurajate să acceseze serviciile oferite de Fundaţia Ruhama. Personalul specializat al fundaţiei poate fi contactat la numărul de telefon 0259/ 479.454 sau direct la sediul organizaţiei din Oradea, situat pe B-dul General Magheru nr. 21, ap. 159, e-mail fundatia@ruhama.ro.