Creșterea substanțială, în 2018, a salariilor medicilor nu a dus, așa cum sperau inițiatorii, la dispariția fenomenului șpăgilor din spitale. O dovadă o reprezintă și „harta binelui din spitale” făcută de jurnalistul Alex Nedea pe baza opiniilor cititorilor. Din Bihor, pe hartă sunt doar 9 nume.

Asta nu înseamnă, evident, că doar 9 medici din Bihor nu iau șpagă ci că doar pacienții lor au avut bunăvoința de a scrie pe blogul lui Alex Nedea. În analiza lui, jurnalistul de la Recorder pornește de la o experiență personală, internarea într-un spital bucureștean și constatarea că acolo nu se dădea șpagă. A fost o excepție sau lucrurile s-au schimbat în spitalele din România? Le-a solicitat apoi cititorilor să îi spună dacă au fost tratați corect iar pe baza comentariilor lor a întocmit o hartă cu 300 de nume. Din Bihor, pe listă apar 9 medici. Este vorba despre: chirurgii Dănuț Dejeu, Ioan-Corneliu Negrini, Adrian Tirla, Ciprian Brisc, Ionel Botnaru, urologul Mihai Vârlan, neurologul Monica Sabău și neurochirurgii Andreea Mogyoros și Alin Blaga.  

„Legat de medicii din spitalele de stat care ar merita să fie menționați, o recomand din suflet pe doamna dr. Sabău Monica, șef al secției de Neurologie din Spitalul Județean din Oradea. Mama mea este pacienta ei de 15 ani, când a descoperit că suferă de scleroză multiplă (SM). Doamna dr. Sabău o tratează de atâția ani și mama încă merge pe picioarele ei (ceea ce este destul de rar la pacienții cu SM într-un interval atât de lung). De fiecare dată când se întâmplă să facă un puseu, o internează și îi face toate analizele până se asigură și verifică care este starea ei și cum a evoluat boala. Tratează pe toată lumea la fel, este un om cald. Am avut prin facultate senzația că depistez și eu niște semnale de SM și m-am programat la dânsa la control. A avut răbdare să îmi explice, să mă liniștească. Mama a întrebat-o: „doamna dr., cum de nu ați plecat în străinătate?” iar răspunsul a fost: „dacă nu îmi ajung banii pe care îi fac în România ca medic, nu mi-ar ajunge nici cât aș câștiga în străinătate”. În toți acești ani, fără să umblăm cu plicuri sau cadouri, a răspuns mereu la telefon și nu a refuzat niciun pacient. Este un om admirabil” a scris unul dintre pacienții din Bihor.

Chiar dacă la data publicării articolului de pe blogul jurnalistului Alex Nedea, nu este încă pe listă, de multă apreciere se bucură și dr. Simona Mîrț.

„Mama mea a suferit în 2011 un grav accident rutier. Doamna doctor s-a ocupat de cazul mamei mele. Mama a rămas zece ani imobilizată la pat în stare vegetativă. Pe perioada acestor zece ani am păstrat legătura cu doamna doctor. Ori de câte ori aveam nevoie de sfat și direcție unde să merg pentru consultații, diverse aparaturi și facilitați pentru îngrijirea mamei acasă, dânsa m-a ajutat mult cu sfaturi, recomandări, contacte, oricând o puteam căuta. Chiar a venit acasă pentru a da o perfuzie mamei, deoarece pe atunci nu aveam bani să plătesc o asistentă să facă același lucru. Și niciodată nu a așteptat nimic în schimb”, a scris Boros Noemi într-un comentariu pe blogul lui Alex Nedea.    

 

„Trebuie schimbată mentalitatea și lucrăm la acest lucru!”

Dacă medicii fac în general cum le dictează conștiința, cei care conduc spitalele ar trebui să caute soluții pentru ca pacienții să fie mulțumiți. Managerul Spitalului Județean din Oradea, Gheorghe Carp, are pe lista de priorități creșterea gradului de satisfacție al pacienților încă de la preluarea mandatului. Pentru asta, vor fi organizate, din această lună, cursuri speciale pentru medici cu scopul de a-i ajuta să comunice mai eficient cu pacienții și aparținătorii.

Totodată, site-ul unității medicale a fost îmbunătățit substanțial. Pe prima pagină pacienții pot completa un chestionar cu „Gradul de satisfacție”, în baza căruia este întocmit un clasament. Conform acestuia, „Calitatea îngrijirilor medicale oferite de medic” este de 77%, „Calitatea îngrijirilor medicale oferite de asistenți” de 78%, „Respectarea normelor sanitare” de 94% și „Satisfacția generală” de 90%.

Asta nu înseamnă însă că tot ce se întâmplă la Spitalul Județean este numai lapte și miere, dar este o dovadă că există o preocupare în această direcție.

În luna august a anului trecut Ioan Gâdoiu (de 64 ani), a murit, la 14 ore după internarea în Spitalul Județean, fiica lui acuzând angajatele de la recepție și asistentele medicale ale unității medicale care s-au ocupat de bărbat de lipsă de empatie.

În ultima conferință de presă, în octombrie 2022, managerul Gheorghe Carp declara: „comportamentul unor angajați mă nemulțumește și pe mine. Avem 4.600 de angajați de niveluri intelectuale, pregătire și educație diferite. În ultimele 6 luni am tratat în jur de 220.000 de pacienți și am avut 29 de reclamații și 27 de mulțumiri. Asta înseamnă 0,013% nemulțumiri oficiale. Sunt însă de acord că trebuie schimbată mentalitatea și lucrăm la acest lucru”.