Curatorii expoziției „Le modèle noir de Géricault à Matisse” (Modelul de culoare de la Géricault la Matisse), de la Muzeul Orsay din capitala Franței, au identificat numele modelelor care apar în tablouri, și care, până acum lipseau din descrierea unor capodopere ale picturii ultimelor secole.  

 

De-a lungul timpului, modelele de culoare nu au fos menționate cu nume, fiind tratate doar ca tipuri rasiale.  Astfel, tabloul lui Manet, „Olympia”, realizat în 1863, care înfățișează o prostituată întinsă, a fost redenumit „Laure”, după numele femeii care a pozat pentru personajul din planul secund.

Titlul după care este deja cunoscut tabloul este menționat în rândul doi al descrierii. Americanca Denise Murrell, care s-a ocupat de pregătirea expoziției în calitate de curator, a arătat că demersul urmărește să arate cum persoanele de culoare care au jucat un rol important în nașterea artei moderne la Paris au fost șterse din poveste.

Murrel a explicat faptul că identitarea lor a fost ascunsă după „mențiuni rasiale care nu erau necesare”, ca „negrese” ori cuvântul „mulatră”, care provine din cuvântul francez pentru „catâr”.

„E un caz tipic. Istoria artei le-a exclus. A contribuit la transformarea acestor profiluri în tipuri rasiale, spre deosebire de persoanele care erau în realitate”, a arătat curatorul. „Portretul unei negrese” (foto), de Marie-Guillemine Benoist a fost redenumit „Portretul lui Madeleine” pentru expoziție. Murrell a menționat faptul că persoanele de culoare au apărut în câteva dintre cele mai cunoscute tablouri din acele vremuri. Între acestea este inclusă „Pluta Meduzei”, de Theodore Gericault, unde apar trei modele de culoare, printre care haitianul Joseph, unul dintre favoriții pictorului care apare în postura figurii eroice care domină lucrarea.

Expoziția include 300 de lucrări, dintre care 73 de picturi, 81 de fotografii, 17 sculpturi, 60 de lucrări grafice și alte documente care reproduc aventura identificării persoanelor de culoare din Antille și a celor din Africa. Expoziția este deschisă la Muzeul Orsay până pe 21 iulie.