Scenă desprinsă parcă din filme în apropierea localităţii Stana, aflată la limita dintre județele Sălaj şi Cluj, în cursul zilei de sâmbătă, 12 august. Locomotiva trenului internațional Braşov-Budapesta, care urma să ajungă la Oradea în jurul orei 17.30, a fost cuprinsă de flăcări.

Din fericire nimeni nu fost rănit. Cei care au stins flăcările au fost câțiva localnici, alertați de mecanicul trenului. În momentul în care a văzut focul, acesta a oprit trenul şi a fugit să ceară ajutor, zona în care s-a petrecut incidentul fiind una în care semnalul la telefon este foarte slab. Potrivit unui martor, care se deplasa cu trenul la Oradea, în timpul „operațiunilor” de stingere a incendiului, circulatia feroviară în zonă a fost întreruptă preț de câteva ore. Călătorii, majoritatea turişti - unguri, cehi şi polonezi - au fost nevoiți să stea mai bine de patru ore fără apă, mâncare şi climatizare, în condiții minime de igienă, nefiind funcțional nici un grup sanitar, pe tot parcursul traseului.

„La Cluj, unde am urcat eu, vagoanele au fost ataşate unei locomotive vechi, din alt secol, lucru care ne-a surprins pe toți, în special pe turiştii străini. Având în vedere că vorbim de un tren internațional, condițiile în vagoane erau mai mult decât precare, fără climatizare sau grup sanitar funcțional, inclusiv la clasa I. Eu călătoresc foarte des cu trenul în țară, iar condițiile mai sus menționate nu reprezintă, din păcate, un caz izolat. În plus, distanța dintre capitala țării şi Oradea este parcursă pe timp de vară în peste 15 ore, viteza medie de croazieră nedepăşind 40 km/h, iar pe timp de iarnă, nedeterminat...

În ce priveşte situația din trenul internațional Braşov-Budapesta, țin să precizez că oamenii, printre care se aflau şi mulți copii, erau pur şi simplu disperați, iar tot al doilea cuvânt pe care îl auzeam în tren era «catastrofa!»  Majoritatea erau turişti străini, care circulau pentru prima oară cu acest tren, şi care trebuia să ajungă la Budapesta. Mulți erau însoțiți de copii. Nu le venea să creadă că acest lucru se poate întâmpla într-o țară aşa-zis europeană", ne-a declarat orădeanul G.I., unul dintre călătorii aflați în tren. El a menționat că dacă acest incident s-ar fi întâmplat la câțiva kilometri depărtare, în tunelul de la Şuncuiuş, evenimentul se putea încheia tragic pentru toți călătorii.

După ce focul a fost stins, locomotiva a fost îndepărtată de pe șine, fiind înlocuită cu o alta, adusă special de la Oradea. La câteva ore după acest incident, circulația feroviară pe ruta Brașov-Oradea-Budapesta a reintrat în normal. La Oradea, trenul a ajuns după ora 22.00, cu cinci ore întârziere.

Până la această oră, reprezentanții CFR Călători nu au putut fi contactați telefonic, pentru a ne furniza informațiile necesare cu privire la cauzele care au dus la producerea acestui incident.

Stana este un sat situat la granița Sălajului cu județul Cluj, unde trăiesc în jur de 200 de suflete. Aflată la o aruncătură de băț de Ciucea lui Octavian Goga, Stana este mai degrabă accesibilă venind cu trenul pe ruta Cluj-Napoca -Oradea, sau pe şosea, dinspre Huedin.

Puțini sunt turiştii ce se mai aventurează prin aceste locuri care l-au fermecat atât de mult pe Onisifor Ghibu în perioada interbelică şi l-au determinat pe arhitectul Kos Karoly să renunțe la un post la Universitatea de Arte şi Design din Budapesta pentru a se stabili aici... 

(fotografiile sunt cu titlu explicativ, nu de la fața locului)