Salariul minim se... maximizează
Începând cu data de 1 ianurie a.c., salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pe care angajatorul trebuie să-l achite salariatului este de 500 lei. La această valoare se adaugă şi majorarea stabilită la nivel de ramură. Astfel, în condiţiile în care societatea este afiliată unui sindicat care şi-a negociat un contract de muncă la nivel de ramură, angajatorul nu poate să stabilească un salariu mai mic decât cel prevăzut în acest act. În plus, la stabilirea salariului angajatului trebuie să se ţină cont şi de coeficienţii minimi de salarizare.
Prin contractul nr. 589 din 19 noiembrie 2007, publicat în M.Of, partea a V-a nr.18 din 5 decembrie 2007 au fost stabiliţi coeficienţii minimi de salarizare în funcţie de categoriile de salariaţi. În aceste condiţii, salariul pe care angajatorul trebuie să-l treacă în cartea de muncă este rezultatul salariului mimim brut pe ţară înmulţit cu coeficientul de ierarhizare. Astfel, un muncitor necalificat care are coeficientul 1 va trebui încadrat cu un salariu minim de 500 lei, în schimb muncitorul calificat care are coeficientul 1,2 trebuie încadrat cu salariul de 600 lei. De asemenea, personalul administrativ încadrat cu funcţii pentru care condiţia de pregătire este liceală şi are coeficientul 1,2 va avea un salariu minim de 600 lei, iar cel cu studii postliceale căruia i se aplică coeficientul de 1,25 salariul minim la care este îndreptăţit este de 625. Celor care au şcoala de maiştri li se aplică coeficientul 1,3, respectiv un salariu minim de 650, în timp ce un angajat cu studii superioare de scurtă durată cu un coeficient de 1,5 e îndreptăţit la un salariu minim de 750 lei. În ceea ce priveşte personalul încadrat pe funcţii pentru care condiţia de pregătire este cea de studii superioare, acestuia i se aplică coeficientul 2, respectiv trebuie încadrat cu un salariu minim de 1.000 lei. La toate aceste grile de salarizare se adaugă şi un procent care a fost stabilit la nivelul fiecărei ramuri de activitate. Angajatorul nu va putea coborî sub nivelul salariilor stabilite la nivel de ramură, în schimb va putea acorda facilităţi în plus propriilor salariaţi.
Conducerea Direcţiei de Muncă şi Protecţie Socială Bihor precizează că angajatorii au obligaţia, potrivit legislaţiei în vigoare, ca, în cel mai scurt timp, să întocmească actele adiţionale de modificare a contractelor individuale de muncă în care să fie trecute noile salarii şi să le înregistreze la Inspectoratul Teritorial de Muncă.



Comentarii
Nu există nici un comentariu.