Casa Darvas - La Roche a găzduit joi, 12 mai, vernisajul expoziției de stampe japoneze Bijin-ga, colecția George Șerban, curator Alexandru Chituță. Expoziția este organizată în parteneriat cu Ambasada Japoniei în România, Muzeul Național Brukenthal, Asociația culturală Octavian Smigelschi și cu sprijinul JTI România.

Salutul din partea Excelenței Sale Hiroshi Ueda, ambasadorul Japoniei în România, a fost transmis la eveniment de către Tatsuo Kitagawa, consilier al Ambasadei Japoniei și adjunct al șefului de misiune.

Orădenii care trec pragul aceste expoziţii vor face o incursiune în lumea stampelor japoneze, care este dedicată frumuseții feminine ilustrată de tema bijin-ga. Lucrările expuse aparțin unor renumiți maeștri ai genului printre care se numără nume precum: Utamaro, Eishi, Hokusai, Chikanobu, Kuniyoshi, Hiroshige sau Eizan și se remarcă prin compozițiile elegante și cromatica rafinată.

Organizatorii şi-au exprimat speranţa că expoziție găzduită la Oradea se va bucura de un real succes la fel ca precendentele ediții de la București, Iași, Brașov, Bușteni, Sibiu sau Timișoara.

„Unul dintre subiectele principale ale stampelor japoneze ukiyo-e din perioada Edo îl reprezintă frumusețea feminină. Analizând rolul femeii în cultura japoneză de-a lungul vremii, se poate observa că însăși zeița tutelară a Japoniei, zeița soarelui, Amaterasu, este un personaj mitic feminin din care, conform legendei, se trage chiar familia imperială. Inventarea primului sistem de scriere japonez, folosit și astăzi, este de asemenea atribuită femeilor de la curte din perioada Heian (794-1185)”, aşa cum arată curatorul. „Înainte de existența acestuia, japonezii foloseau exclusiv ideogramele chinezești, iar în prezent folosesc un mix între 3 sisteme de scriere diferite. În strânsă legătură cu apariția silabarelor japoneze se află și scrierea celei mai faimoase opere japoneze, considerată de unii ca fiind și primul roman din lume, apărut în jurul anului 1000, respectiv Genji Monogatari (Povestea Prințului Genji) scris de o femeie pe nume Murasaki Shikibu. În reprezentarea stampelor Bijin-ga acestea prezintă în general portrete ale curtezanelor și gheișelor care își desfășurau activitatea în cartierul Yoshiwara, frecventat sistematic de războinici și conducătorii locali daimyo, în perioada când erau obligați să locuiască în capitala Edo”, a mai arătat acesta.

Alexandru Constantin Chituță, consideră că stampele din perioada Edo (1603-1868) prezente în expoziție semnate de maeștrii epocii omagiază perfecțiunea frumuseții feminine, împletită cu dispoziții subtile ale aspectului exterior și vădite diferențe de caracter ale personajelor. Stampele japoneze de tipul Bijin-ga reprezintă evadarea oamenilor din mediul rigid și sumbru al vieţii de zi cu zi spre frumuseţea vie și trecătoare a curtezanelor și a gheișelor care păreau să vină din altă lume, aducând cu ele un strop din magia acelui loc.

Împreună cu George Șerban, colecționar consacrat, Chituţă a selectat pentru această expoziţie de la Casa Darvas-La Roche, o serie de lucrări ale celor mai importanţi artiști japonezi (35 în total) din secolele XVII, XVIII, XIX și XX.