Colecționarul orădean Nicolae Meseșan, în cadrul proiectului „Continuitatea ideii de unitate națională după al Doilea Război Mondial”, proiect finanțat de către Direcția de Dezvoltare și Implementare Proiecte din cadrul Consiliului Județean Bihor, a organizat vernisarea expoziției permanente cu titlul „Evoluția orașului Oradea în regimul comunist (1945-1989)”, găzduită de Muzeul Orașului Oradea - Complex Cultural.

În urmă cu doi ani, la iniţiativa muzeografului dr. Cristina Puşcaş, s-a deschis campania „Nu arunca trecutul, adu-l la muzeu”. Primul donator al acestei campanii a fost colecţionarul şi artistul fotograf Nicolae Meseşan, urmat şi de alţi orădeni care aveau obiecte reprezentative din perioada comunistă. Astfel a fost posibil ca în anul 2017 să înceapă pregătirile pentru expoziţia vernisată joi, 17 octombrie, la Muzeul Cetăţii şi Oraşului Oradea. Expoziţia cuprinde fotografii de mari dimensiuni, realizate de Nicolae Meseşan, grupate pe mai multe segmente: Industrializarea. Dezvoltarea Oraşului, Cultura, Sănătatea, Vizitele lui Nicolae Ceauşescu şi Revoluţia.

În dreptul fiecărui segment de fotografii a fost montată câte o vitrină cu obiecte reprezentative din acel sector, majoritatea fiind obiecte donate de Nicolae Meseşan.

Expoziţia a fost finanţată de Consiliul Judeţean Bihor cu suma de 6.000 lei, restul de până la 15.000 de lei fiind donaţii de la prieteni (2.000 lei) şi contribuţia artistului fotograf.

„Mulţumesc conducerii Muzeului Oraşului Oradea, director Angela Lupşea şi director-adjunct Ioan Ciorba, care mi-au pus la dispoziţie o sală şi m-au sprijinit cu idei de specialitate. Dar şi lui Noane Dumitru, Negru Cristian şi Ştefan Lipot sau istoricului şi muzeografului Augustin Ţărău, care m-a sprijinit concret în amenajarea expoziţiei”, a spus Nicoale Meseşan.

„Această colecţie s-a născut datorită pasiunii mele, încă din tinereţe, pentru fotografie şi pentru colecţionarea obiectelor româneşti din perioada respectivă. Am ezitat să se realizeze această expoziţie, dar m-au convins mai mulţi oameni de cultură şi istorici din Oradea, care m-au încurajat, motivând că istoria trebuie transmisă generaţiilor viitoare aşa cum a fost ea, cu bune şi cu rele”, a transmis Nicolae Meseşan. Acesta a specificat că una dintre persoanele care l-au convins să realizeze expoziţia este dr. Cristina Puşcaş, muzeograf şi lector universitar.

„Fotografiile, în cea mai mare parte, sunt realizate de mine, dar pentru a urma cronologia evenimentelor, am folosit unele fotografii din publicaţiile vremii. Obiectele sunt în cea mai mare parte din colecţia mea, iar unele sunt provenite din donaţii ale publicului. Eu personal consider că am dreptul, dar şi obligaţia de a prezenta fotografii cu obiectivele industriale şi sociale din Oradea, deoarece am participat la realizarea acestora”, a mai spus Meseşan. „ În anul 1964 am venit în Oradea, ca tânăr absolvent al Şcolii de Meserii, cu specializarea lăcătuş-mecanic, din satul Sălăjeni, Regiunea Crişana (azi judeţul Sălaj), şi am început să lucrez pe Platforma Industrială de pe Şoseaua Borşului. La început am fost mecanic pe betonieră de mare capacitate, am mixat beton pentru fundaţiile marilor fabrici, dar şi pentru blocurile şi instituţiile construite în Cartierul Rogerius.

Într-un cuvânt, pot să afirm că am participat la construcţia multor obiective din Oradea, pe care ulterior le-am fotografiat, iar astăzi le expun publicului larg în cadrul acestei expoziţii”, a explicat artistul fotograf.

Nicolae Meseşan a fost şi fotoreporter şi a avut ocazia să facă parte din echipa de fotoreporteri prezentă la patru dintre vizitele şefului statului, Nicolae Ceauşescu. Printre picanteriile pe care le-a povestit fotograful, întâmplări care-l purteau costa locul de muncă, se enumeră şi momentul în care l-a doborât din greşeală pe ministrul de Externe de atunci, Ştefan Andrei, la Fabrica de Confecţii, sau momentul în care a intrat cu maşina personală în coloana oficială, pe traseul dintre Uzina Înfrăţirea şi Stadionul FC Bihor.

Expoziţia, a cărui vernisaj i-a avut invitaţi pe prof. univ. dr. Viorel Faur, prof. Mircea Bradu, directorul muzeului Angela Lupșea, muzeograful dr. Augustin Țărău şi conf. univ. dr. Oana Lianu, cea care a oferit momentele artistice, va intra în custodia Muzeului Cetăţii, artistul nevând nicio pretenţie financiară.

„Oradea poate să intre în Cartea Recordurilor şi datorită unei cărticele, din colecţia mea, care este piesa de bază a expoziţiei, întrucât are mărimea unei fotografii de paşaport 3x4 cm cu grosimea de 1 cm şi cuprinde 295 de pagini, care se pot citi fără lupă. Ea este valoroasă nu doar datorită dimensiunilor sale minuscule, ci mai ales conţinutului său, titlul acesteia fiind „Directivele Congresului al IX-lea”, tipărită în anul 1966. Şi mai avem o carte, „Condica de sugestii şi reclamaţii”, în care dumneavoastră vă puteţi exprima părerile despre această colecţie şi care ar putea ajunge şi ea în Cartea Recordurilor peste alţi o sută de ani”, le-a mai transmis Meseşan viitorilor vizitatori.