Ministrul Educației, Ligia Deca, s-a întâlnit vineri, la Oradea, cu reprezentanți ai administrației publice locale, directori, rectori și reprezentanți ai mediului de afaceri. Concluzia principală a acestor întâlniri a fost că Oradea este un model în ceea ce privește sprijinul pe care autoritățile locale și mediul de afaceri îl dau sistemul local de educație.

 

După semnarea contractelor pentru Campusul Dual Integrat și pentru achiziția microbuzelor electrice, Ligia Deca a vizitat Universitatea din Oradea și Universitatea Emanuel și s-a întâlnit cu reprezentanți ai mediului de afaceri și cu directorii școlilor din Bihor.

„Cu reprezentanții mediului de afaceri ne-am întâlnit să vedem care sunt nevoile lor reale și cum văd și cred că ar trebui implementat învățământul dual. Cu directorii am avut un discurs onest, pentru că ne dorim să avem o legislație care să pună în practică România Educată. M-a impresionat angajamentul real al Consiliului Județean Bihor și Primăriei Municipiului Oradea în educație, un angajament care va duce la o creștere semnificativă a calității. În mod cert, școala va arăta altfel în 2023-2024”, a spus Ligia Deca într-o conferință de presă care a avut loc vineri, la Primăria Municipiului Oradea.

Ministrul a mai amintit și de proiectele care sunt în desfășurare în școlile din Bihor și la nivelul Inspectoratului Școlar, proiectul de reducere a abandonului școlar, dotarea școlilor cu mobilier, cu laboratoare inteligente, proiectele de digitalizare etc. 

„Ca noutate, împreună cu autoritățile locale am discutat două noi proiecte. Constituirea unui Centru de evaluare și orientare în carieră cu privire la parcursul educațional. Un centru în care elevii de clasa a VIII-a să fie evaluați și să fie sfătuiți, atât ei, cât și părinții lor, cu privire la ruta educațională care li se potrivește cel mai bine. Al doilea proiect vizează deschiderea bibliotecilor către comunitate. Vrem ca în bibliotecile din școli să aibă acces și părinții sau alți membri ai comunității. Trebuie pus la punct un regulament de organizare astfel încât să nu afecteze procesul educațional, dar cred că este un proiect din care toată lumea va avea de câștigat”, a spus ministrul care, răspunzând întrebărilor jurnaliștilor, a punctat că principalele îmbunătățiri ale Legii Educației sunt: creșterea echității, decontarea navetei, creșterea burselor și salariilor, o calitate mai bună a formării, o separare a funcției de management de sistem și deci o creștere a calității, reducerea birocrației, creșterea finanțării școlilor – cu procente diferite în funcție de tipul acestora, apropierea mai mare de mediul privat iar, la nivel universitar, creșterea internaționalizării.

În ceea ce privește rezultatele bacalaureatului de toamnă, Ligia Deca a spus că va face o analiză cu privire la motivele care îi determină pe elevi să nu se înscrie sau să nu participe la examen, cu scopul de a îmbunătăți situația.

 

Vizită la Universitatea din Oradea

Înainte de conferința de presă, timp de două ore, ministrul Educației a vizitat Universitatea din Oradea. Și-a început vizita în campus la „Casa Muzicii”, noul sediu al departamentului de profil din cadrul Facultății de Arte. Aici, președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan, i-a provocat pe constructori, spunând că și-ar dori ca festivitatea de deschidere a anului universitar 2024-2025 să aibă loc în sala de spectacole aflată încă în șantier. „Cred că, cu puțin ajutor din partea Ministerului Educației, e posibil”, a adăugat Bolojan.

Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, i-a prezentat Ligiei Deca șantierul viitorului Centru de Transfer Tehnologic: „Ne dorim să facem din acest spațiu, locul de întâlnire al cercetării cu producția”.

Trecând prin corpul de clădire care găzduiește și Aula Magna, Bungău i-a vorbit ministrului despre soluțiile moderne aplicate. „Folosim apa geotermală pentru încălzire, iar vara, prin același sistem, pompăm apă rece, pentru a reduce cu patru-cinci grade temperatura spațiilor interioare. Tot sistemul de climatizare este unul inovator, instalațiile de încălzire, respectiv răcire, fiind montate în pardoseală și tavan. Deja clădirea are un randament energetic extraordinar. Dacă reușim să punem și panourile fotovoltaice pe care ni le dorim, clădirea va deveni independentă energetic”, a spus Constantin Bungău.

Întrebată de prorectorul prof. univ. dr. habil. Gabriel Bendea, despre deblocarea organizării concursurilor pentru posturile didactice din învățământul superior, Ligia Deca a explicat că ministerul pe care îl conduce a reușit să scoată universitățile de sub rigorile reformei bugetare. „Nu cred că postul de profesor universitar poate fi asimilat celui de funcționar în alte instituții publice”, a precizat ministrul.

Constantin Bungău a rugat-o pe Ligia Deca să sprijine Universitatea din Oradea să beneficieze de mai multe granturi doctorale. „E păcat că, în vreme ce la alte universități se pierd locuri, din pricina abandonului, la Universitatea din Oradea să nu avem doctoranzi pe măsura numărului și valorii coordonatorilor noștri abilitați”, a subliniat rectorul. Vizita ministrului s-a încheiat cu un scurt popas făcut pe șantierele viitoarelor cămine studențești.