Se întâmplă rar ca la vizionarea unui spectacol, vizionare stabilită de obicei înaintea premierei oficiale, pentru a stabili ultime retuşuri, să fie mai mult de câteva zeci de spectatori. La musicalul Sunetul Muzicii, la Teatrul Regina Maria, vizionarea s-a bucurat de o sală arhiplină, cu locuri ocupate inclusiv la balcoane, semn de bun augur pentru premierele care urmau la o săptămână distanţă.

Pentru că Sunetul Muzicii a avut două premiere, una sâmbătă, 1 iunie, dedicată Zilei Copiilor, şi una duminică, 2 iunie, după ceremonia oficială de deschidere a Festivalului Internaţional de Teatru Oradea. Şi ambele s-au bucurat nu doar de săli pline până la refuz, ci şi de standing ovation, şi nu oricum, ci cu foarte, foarte multă emoţie.

După ce filmul cu titlul omonim, lansat la Hollywood în 1966, a cucerit publicul din întreaga lume, povestea din Sunetul Muzicii nu mai are nevoie de nicio prezentare. Generaţii întregi au crescut fredonând melodiile celebre din coloana sonoră, iar fetele s-au visat, fără îndoială, Maria, o Cenuşăreasă modernă care, prin puterea muzicii şi a iubirii, cucereşte inimile a şapte copii şi inima tatălui lor, ajungând, din guvernantă, baroneasă, soţie şi mamă.  Spectacolul a fost montat la Oradea de regizorul de operă Mihaela Bogdan, care a pariat în rolurile principale pe Adela Lazăr, Sorin Ionescu şi pe ... copii. Căci ei, copiii, sunt, fără îndoială, cheia succesului acestui spectacol. Regizoarea a urcat pe scenă două distribuţii a câte şase copii, cu vârste între 5 şi 12 ani. Copii care, dacă au mai luat vreodată contact cu scena, cu siguranţă nu au făcut-o într-un spectacol de teatru profesionist, a cărui durată se întinde pe parcursul a trei ore. Copii care au cântat, au dansat, au vorbit, au jucat şi s-au jucat, aşa cum numai un copil poate să o facă. Cu o emoţionantă sinceritate. Se vede şi se simte că aceşti copii nu sunt profesionişti, nu au în spate cursuri şi studii de actorie, sau, cel puţin, nu suficiente pentru a-şi pierde naivitatea, emoţia, candoarea, onestitatea, pe care nu prea mai avem şanse să le vedem la teatru. Şi acesta a fost asul din mânecă, aceasta a fost cartea câştigătoare, a unui pariu greu, foarte greu de dus, atât din partea regizoarei, cât şi din partea actorilor care au fost, în scenă şi în culise, mereu, în contact cu acest „element uman” vivace şi imprevizibil.  Tot ei, copiii, au demonstrat că nu există stângăcie, eroare, uitare, sau bâlbă, atunci când tot ce faci şi spui este adevărat, este cu şi din bucurie. Şi au mai demonstrat că inocenţa te face intangibil. Ori exact acestea sunt mesajele pe care Sunetul Muzicii (cartea, filmul şi spectacolul montat de sute de ori pe sute de scene) vrea să le transmită. Minutele nesfârşite de aplauze în picioare au fost, în primul şi în primul rând, ale copiilor. La Oradea nu s-a aplaudat vreo performanţă incredibilă, la fel cum nu s-a aplaudat un spectacol impecabil. Şi nici nu cred că asta a fost ţinta. La Oradea, într-un transfer emoţional scenă-sală aproape palpabil, a fost aplaudată Bucuria la scenă deschisă. Şi cei care au livrat-o sunt: Anabela Tonţ, Anastasia Feher, Anastasia Vicoveanu, Raisa Boldiș, Rebeca Rusu, Antonia Corchiș, Filip Ionescu, Iacob Lakatoș, Raisa Vesa, Gia Cordea, Filip Mut, Alexandru Faur-Balint.

Pentru ca această bucurie, însă, să fie completă, a fost nevoie ca toată echipa artistică să funcţioneze bine. A fost nevoie de un actor-dirijor, care a condus din umbră energia copiilor şi a spectacolului. Şi acest actor-dirijor, Adela Lazăr, a primit rolul Mariei, foarte solicitant, inclusiv din punct de vedere vocal, la momentul potrivit pentru a-şi pune în valoare talentul, carisma, versatilitatea, potenţialul. I-a stat alături Sorin Ionescu, în rolul căpitanului von Trapp, un actor care demonstrează la finele unei stagiuni în care a fost solicitat cu roluri de anvergură, că are datele necesare unui protagonist de musical. Un foarte bun rol de compoziţie a construit Ioana Dragoş Gajdo, în Maica Stareţă, cu o prestaţie ireproşabilă, atât vocal, cât şi actoriceşte. Remarcabil debutul pe scena teatrului nostru, în rolul Liesl, al Mariei Teişanu, căreia i-a revenit greaua misiune de a se încadra în peisajul imprevizibil, fluctuant, al copiilor, şi de a aduce în scenă, prin tehnică actoricească, o adolescentă ingenuă. Foarte bun duetul muzical realizat de Gabriela Codrea şi Alexandru Rusu, ambii în roluri de coloratură, energici şi convingători. Au contribuit la reuşita ansamblului actorii: Eugen Neag, Mirela Niţă Lupu, Răzvan Vicoveanu, Zentania Lupșe, Anca Sigmirean, Carina Bunea, Emil Sauciuc, Denisa Vlad, Ionuț Șerban, George Voinese. Spectacolul nu ar fi fost posibil fără aportul maestrului dirijor Romeo Rîmbu şi al Formației „Sinfonietta Varadinum”, sau fără prestaţia dansatorilor de la Ansamblul Profesionist Crişana. Scenografia şi costumele au fost semnate de Amalia Buie.

Orădenii care au ratat cele două premiere au şansa de a vedea spectacolul în toamnă şi, cel mai probabil, în multe din viitoarele stagiuni.