Conferința națională a psihologilor școlari, eveniment consacrat al învățământului bihorean, și nu numai, organizat de Asociația Națională a Psihologilor Școlari (ANPS), care adună, la fiecare doi ani, la Oradea, sute de psihologi școlari, dar și cadre didactice din învățământul preuniversitar, cadre didactice universitare, dar și psihologi din mediul privat din țară și strănătate, a ajuns anul acesta la cea de-a VII-a ediție.

Evenimentul a avut loc în perioada 25-26 octombrie, la Universitatea din Oradea, și a fost organizat sub bagheta conf. univ. dr. Daniela Roman de la Departamentul de Psihologie, din cadru FSSU, președintele Asociației Naționale a Psihologilor Școlari.

Pornind de la o mai veche colaborare a Asociației Naționale a Psihologilor Școlari cu Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim și proiectul Erasmus+, KA2 „DysTRANS - Facilitarea tranziției elevilor dislexici din ciclul primar în ciclul gimnazial” comitetul de organizare a propus pentru anul 2019 o temă relaționată direct cu proiectul menționat, temă cu un puternic impact psihoeducațional: „Psihologia educației între paradigme și provocări. Implicații asupra învățării și asupra copiilor cu tulburări specifice de învățare”. Conferința a fost organizată cu sprijinul Asociației CES, prin intermediul proiectului coordonat de prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director al Centrului Școlar de educație Incluzivă Nr. 1 Oradea.

Două contexte profesionale s-au reunit într-un eveniment de proporții. Au răspuns pozitiv invitației celor două asociații organizatoare: Departamentul de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității din Oradea, Facultatea de Științe Socio-Umane, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Casa Corpului Didactic a județului Bihor, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bihor, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, Asociația pentru Promovarea Cooperării în Educație și Colegiul Psihologilor din România.

„Acest model de parteneriat și cooperare, iar nu de excludere sau marginalizare reprezintă un atu prețios împotriva fragmentării și a diviziunilor sociale și asumarea misiunii nobile pe care ne-am ales-o toți: EDUCAȚIA”, este de părere președintele comitetului de organizare.

Dintre invitații care au onorat manifestarea la prezenta ediție amintim: profesori de la universități de prestigiu din țară: prof. univ. dr. Florin Alin Sava (UVT), conf. univ. dr. Georgeta Pânișoară și lect. univ.dr. Cristina Ghiță (UB); conf. univ. dr. Elena Anghel Stănilă (U. Titu Maiorescu, București); conf. univ. dr. Andrada Dorothea Ionescu și conf. univ. dr. Vasile Timis (UBB); conf. univ. dr. Tiberiu Dughi (UAV, Arad); lect. univ. dr. Annamaria Balla (Universitatea Emanuel, Oradea.

Invitatul special a fost prof. univ. dr. Elena Bonchiș, fondatoarea Departamentului de Psihologie din cadrul Universității din Oradea și fondatoarea ANPS.

Din partea Ministerului Educației Naționale, au participat: conf. univ. dr. Vasile Timiș și lect. univ. dr. Elena Nicoleta Mircea.

De asemenea, au fost prezenți specialiști de prestigiu din străinătate: terapeut dr. Agnes Jordanidisz – președintele NILD, Ungaria, Carlton J. Fitzgerald - profesor asociat New England College; psiholog Dr. Katarzyna Maria Bogdanowicz – Polonia; prof. Omer Faruk Metin – Turcia; terapeut Daniela Boneva – Bulgaria; practicieni din mediul public și privat: psiholog Natalia Iosif, psiholog Cecilia Coita, terapeut dr. Dana Dughi, Balint Katalin - psiholog; dr. Tallian Cristian - psihiatru, Cserey Csaba  - percuționist, psiholog principal - Daniela Bara, prof. psihopedagog Teodora Pantazi, prof. psihopedagog Carmen Ilisie, prof. psihopedagog Paula Manole și prof. psihopedagog Ramona Kiss.

Participarea cadrelor didactice din învățământul preuniversitar la conferință a fost finanțată de Comisia Europeană prin proiectul Erasmus+, KA2 „DysTRANS”, acestea constituindu-se în grupul țintă al proiectului către care s-a urmărit diseminarea rezultatelor și a kit-ului de evaluare și intervenție al elevilor dislexici în perioada tranziției din învățământul primar în învățământul gimnazial.

Conferința este în curs de acreditare la Colegiul Psihologilor din România, pentru a putea oferi credite profesionale psihologilor școlari.